tisdag 11 januari 2011

Uppdatering av innehavet

Igår gick resten av ordern på Kilsta Metall igenom så nu ser innehavet ut som följer:


Björn Borg 40
EnQuest 141
Epicept 321
Kilsta Metallvärden 100 000
Avanza Zero 3,05




Jag har satt in 21 500 kr på Avanza och idag står totalen på 23 006 kr vilket ger en avkastning på 7 % sedan början av december. I ärlighetens namn är dock 1 000 kr av dessa på grund av att Kilsta slutade på 8 öre. Om man kollar orderdjupet så ser man att det är lång kö för att kunna sälja på 8 öre. Med Kilsta borträknat är avkastningen 2,35 % och om man dessutom räknar bort de 200 kr som jag har fått av Avanza hamnar avkastningen på 1,42 %. Efter skatt och courtage, men med de 200 kr inräknat hamnar avkastningen på 0,88 %. Vore det inte för de 200 kr skulle jag ligga några tior minus om jag sålde av allting med andra ord.

I min kapitalförsäkring hos Swedbank har jag pytsat in 10 000 kr, vilka idag är värda 10 389 kr. Värdestigningen är på 5,77 %, vilket innebär att avgifterna hamnar på 188 kr. Det är 15 kr mer än vad vinskatten hade blivit om jag inte hade haft fonderna i en KF. Den löper ut i april och då ska pengarna flyttas över till Avanza. 15 kr är ytterst lite pengar, men nog är det för höga avgifter om man ska gå back på en KF med nästan 6 % avkastning.

Även fast det är småpengar jag håller på med så är det roligt att följa kurserna. Avanza-appen på iPhonen används flitigt kan jag säga. :-)

Starbreeze verkar sakta men säkert ta sig uppåt. Frågan är om det är dags att kliva in där, eller om jag ska ha is i magen och avvakta. Det vore ju trist att inte äga aktien när releasedatumet för Project Redlime släpps, men å andra sidan har jag inte så mycket likvider och jag skulle vilja gå in mer i Björn Borg innan den börjar klättra uppåt inför utdelningen. Förra året började den klättra i slutet på februari, vilket självklart inte är någon garanti för hur det kommer att se ut i år, men kanske en indikation.


4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej.. Fin start på bloggen..
Vill inte verka spydig på nått vis.. Men är inte din filosofi att köpa och behålla? För att investera utdelningen? Men när jag tänker efter så är kanske 10 år lite för kort tid för att bli rik på utdelningen.. MVH

Coffe sa...

Hej!

Tack. :-) Jo, jag skrev att det var planen och det vore givetvis det vettigaste också, med tanke på att jag är novis, men samtidigt känner jag att det bästa sättet att lära sig är att prova sig fram. Än så länge handlar det om relativt lite pengar. Förlorar jag någon tusenlapp så är det självklart tråkigt, men det är inte hela världen.

Planen är dock att jag ska investera majoriteten av pengarna tryggt. En blandning av aktier i stabila företag och räntekonton. Sedan kommer jag att ha en del av pengarna som jag provar mig fram med och försöker mig på swingtrading, exempelvis runt utdelningar.

Ungdomsmiljonären sa...

Starbreeze är uppe i 16 nu, ska du med eller? REM investerade i 1.2 miljoner aktier nyss.

Ungdomsmiljonären sa...

edit: 17 nu.