måndag 17 januari 2011

Aktiebyte och lite mer biltankar

Idag sålde jag mina 321 EpiCept och köpte 67 Orexo i stället efter att ha läst lite om bolaget på olika forum. De har fått ett viktigt godkännande av amerikanska läkemedelsverket. Läkemedelsföretag är chansningar känns det som, men Orexo beskrivs som ett säkert köp på flera forum så jag passar på att gå in innan kursökningen kommer. Det vore tråkigt att missa uppgången.

Nu ser portföljen ut som sådan:


AVANZA ZERO 15,33
Björn Borg 40
EnQuest PLC 161
KILSTA METALLVÄRDEN 100 000
Orexo 67
Starbreeze 50 000


Björn Borg verkar ha påbörjat sin klättring inför utdelningen. Det känns som en aktie som är värd att gå in mer i efter utdelningsnedgången. Det är tre månader kvar så jag hinner spara ihop lite mer pengar till dess.

Om jag ska importera en bil från USA så krävs det ett lån och det krävs i regel att man går in med 20 % själv i kontantinsats när man köper bil. Någonstans mellan 60 och 70 000 kr behöver jag alltså ha till sommaren. Förutsatt att jag får Alfan såld och att inget oförutsett händer så kommer jag också att ha det, även om det innebär att jag får sälja största delen av värdepappersinnehavet. Ett alternativ som förmodligen är ekonomiskt gynnsamt, är att sikta på att åka till USA på påsklovet, vilket skulle innebära att jag antagligen skulle få hem bilen i juni. Om en importfirma kan sälja den för 430-440 000 kr borde jag som privatperson åtminstone kunna få någonstans mellan 360 och 400 000 för den om jag bara hinner köra några hundra mil på sin höjd. Det innebär en vinst på någonstans mellan 10 och 100 000 kr. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna gå minus på det hela samtidigt som jag ser en möjlighet att kunna göra en hyfsad förtjänst. Jag har mailat en stor Fordfirma i Florida, men inte fått något svar än.

Tog ett break från skrivandet här och kollade upp utbudet på Blocket. Det finns en firma som säljer dem för 375 000 kr, så mina planer att göra förtjänst på det hela är nog bara att glömma, såtillvida jag inte lyckas hålla mig till strax över 300 000 kr i totalkostnad. Jag såg också att det finns lån utan handpenning, vilket skulle kunna vara intressant om jag ändå planerar att sälja bilen tämligen snabbt. Får jag bara svar från bilfirman i Florida så kan jag räkna mer exakt på det hela.

2 kommentarer:

Ungdomsmiljonären sa...

Hej,

Jag är ute ur starbreeze nu, skulle nog vilja uppmana till aktsamhet där.

Coffe sa...

Varav detta? Tror du inte den sticker när de släpper något officiellt?