onsdag 12 januari 2011

Starbreeze

Igår fick jag tips via en annan blogg som jag följer att Project RedLime går att förhandsboka via Webhallen. Då kände jag mig rätt dum som inte har gått in i Starbreeze tidigare utan i stället väntat på att den ska tappa ett par öre. Jag lyckades i alla fall köpa 50 000 st för 15 öre i morse som tur var. Den steg som väntat och slutade på 17 öre, vilket är 13,33 % upp. Den nosade på 18 öre ett tag också och jag tror att den kommer fortsätta upp något öre till. Orderdjupet på köp- och säljsidan tyder på det.

Om det inte drar ut allt för mycket på tiden har jag svårt att se att aktien kommer att sjunka innan spelet har släppts. Det borde rimligtvis komma bilder och info från spelet rätt snart, vilket kommer resultera i ett kliv uppåt i värde. Efter det kommer releasedatum att sättas, vilket också leder till en värdeökning. Slutligen släpps spelet och om det då motsvarar förväntningarna kan det också leda till trevligheter. Tyvärr hade jag bara 7 500 kr att handla för i morse. Jag gjorde en överföring i natt på 3 000 kr, men pengarna hann som väntat inte komma in till kl 9.

Såhär ser då portföljen ut i dagsläget:


Björn Borg 40
EnQuest PLC 161
EpiCept 321
KILSTA METALLVÄRDEN 100 000
Starbreeze 50 000
AVANZA ZERO 3,05


Jag har satt in 24 500 kr och totala värdet ligger på 26 987 kr. Återigen är det inte vad jag skulle få ut om jag sålde av allt, men det är ändå vad värdet ligger på om man ser till dagens slutkurser. Det är runt 10 % i avkastning före skatt.

Min KF i Swedbank är värd 10 408 kr idag och då har jag satt in 10 000 kr. En tusenlapp i månaden kastar jag in och jag har en knapp tredjedel investerat i Sverigefonden, som har stigit med 14 % för mig. Om två månader har det gått ett år och jag kan lösa ut försäkringen och köra all handel hos Avanza. En fördel med Swedbanks kapitalförsäkring är dock att de inte tar några avgifter för att byta fonder. Det är samma sak med de fonder som inte ligger i en KF, de handlar man med courtagefritt. Nackdelen är i stället de avgifter som finns och att sidan inte är tillnärmelsevis lika användarvänlig som Avanza.

3 kommentarer:

Ungdomsmiljonären sa...

Riktigt kul att se att du följer med på resan. Det hade nog varit surt att vänta och få den på 17 öre. Tur att du fick den på 15!
Nu håller vi alla tummar och tår för att vi ska öka i hundratals procent när spelet släpps!

Coffe sa...

Ja det var tur att jag läste din blogg igår, annars hade jag missat chansen. När aktien redan har stigit tänker man lätt att det inte är någon idé att kliva in längre och så bara väntar man på en nedgång medan den stiger konstant.

Som jag skriver i inlägget tror jag dock att det kommer bli riktigt bra det här, synd att man inte har mer pengar bara.

Ungdomsmiljonären sa...

Snart har du mer pengar ;)