söndag 16 januari 2011

Köpa bil i USA

För några år sedan fick jag upp ögonen för hur otroligt mycket billigare det är med bilar i USA. Det gäller inte bara inhemska bilar, utan även europeiska märken lustigt nog! En Volvo XC90, som väl får anses vara en rätt dyr bil, kostar ungefär 150 000 kr mindre i USA än vad den gör här. Väldigt intressant!

Nu när den amerikanska dollarn är nere på mycket angenäma nivåer ser jag då en möjlighet att förknippa nytta med nöje. Bilar är en stor passion och om man kan kombinera en resa till USA, inköp av bil och plus i kassan så låter det som en dröm!

Än så länge är det hela bara på planeringsstadiet och väldigt osäkert ifall det blir av överhuvudtaget, men låt oss ändå räkna lite på det:

En Ford Mustang kostar från ungefär 150 000 kr i USA. Instegsmodellen intresserar mig inte personligen och dessutom lär en Mustang med V6:a vara iskall på begagnatmarknaden i Sverige. Mustang GT har från i år fått en rejält uppgraderad motor. Femliters V8 med drygt 400 hk låter helt rätt i en amerikansk sportbil och det gör att den faktiskt kan konkurrera med europeiska sportbilar rent prestandamässigt. Kvalitetskänsla och materialval däremot är givetvis på en helt annan (lägre) nivå. Till saken nu: På Blocket finns det en handfull Mustanger, med den nya motorn, till salu för ungefär 430 000 kr. Om du är amerikan och bor i USA kan du köpa en dylik för halva priset. Här måste det finnas utrymme för en god affär!



Om vi räknar med ett grundpris för bilen på 220 000 kr så har vi något att utgå ifrån. Utöver detta kommer transport hem till Sverige och försäkring under transporten. Det går på ungefär 15 000 kr. Inga problem. 235 000 kr är ett vrakpris för den bilen! Nu kommer vi till den tråkiga delen. Svenska staten. Först är det en tullavgift på 10 % och den innefattar även transporten och försäkringen! Nu ligger vi på ungefär 260 000 kr, vilket fortfarande är ett mycket bra pris. Det slutar dock inte där, utan våra älskade politiker gör givetvis allt som står i deras makt för att försvåra, förhindra och förstöra för den lilla människan. Vi får ju inte glömma mervärdesskatten – ni vet den tillfälliga skatten på 4,2 % som infördes 1960 – på 25 %, som givetvis även innefattar tullavgiften! 325 000 kr hamnar slutnotan på. 28 % av totalsumman, eller 90 000 kr, går alltså till staten. Visst är det fantastiskt?!

När man har andats lugnt några gånger och svalt ilskan och förtreten kan man fortsätta räkna. Bilen lär anpassas för Sverige och jag har inte kollat upp exakt vad som behöver göras. Sidoblinkers är en sak i alla fall, men jag har svårt att se att den totala kostnaden överstiger 20 000 kr innan bilen är inregistrerad och körklar. Självklart går det att sköta affären helt hemifrån, men det kan vara kul att göra en resa till USA och skriva papper på plats också, så en rimlig totalkostnad hamnar på 350 000 kr allt som allt. Det är en besparing på 80 000 kr jämfört med att köpa den i Sverige. Värdeminskningen första året på en ny bil är brutal, så det är tveksamt om man kan få >350 000 kr för bilen efter ett år. Eftersom bilen är så pass billig som ny i USA är det nog svårt att tjäna några pengar på att köpa en begagnad eftersom de inte kan sjunka lika mycket i pris som de gör i Sverige. 350 000 kr är rätt högt räknat, om jag räknar lågt hamnar jag på runt 300 000 kr, så sanningen ligger förmodligen någonstans däremellan. Om det är närmare 300 000 kr än 350 000 kr så tror jag tveklöst att det är en bra affär även med försäljningen i Sverige inräknad!

Antagligen blir det inget av det hela, men jag ska i alla fall forska djupare i ämnet för att kunna räkna mer exakt på kostnaderna. Sedan är ju inte huvudsyftet att tjäna pengar givetvis, men om det är möjligt att genomföra detta utan att gå minus så vore det smått underbart. :-)


Inga kommentarer: