fredag 7 januari 2011

Köp delvis genomfört

Jag lade in en köporder på 100 000 Kilsta Metall, men fick bara 36 836 st, sedan handlades aktien för 8 öre resten av dagen. Dumt nog lade jag bara ordern för dagen, vilket innebär att jag nu är sist i kön igen på 7 öre istället för att vara först som jag hade varit om jag hade lagt den på flera dagar. Slängde in en ny order nyss, som gäller fram till fredag, på de resterande 63 164 så att jag får de 100 000 som jag hade tänkt. Som tur är har jag Avanza Mini, vilket innebär att courtaget bara ligger på 9 kr per affär upp till 15 000 kr. Det visar sig om den går ned till 7 öre igen. Runt jul handlades den för 4 öre och Starbreeze växlade mellan 10 och 11 öre. Det är lätt att gräma sig för att man missat den uppgång som varit, men å andra sidan tror jag att det lönar sig i längden att läsa på mer om ett bolag innan man köper aktier än att bara köpa så fort någon tror på den på ett forum. Jag hade inte pengar att handla för för den delen heller så det kvittar.

Snart är fondavverkningen hos Swedbank klar, då kommer en mer utförlig uppdatering av finanserna. Såhär ser aktieinnehavet hos Avanza ut just nu:


Björn Borg 40
EnQuest 141
Epicept 321
Kilsta Metallvärden 36 836


Sammanlagt värde 9 937 kr. Jag har dessutom 390 kr i Avanza Zero, vilken är en helt avgiftsfri fond som innehåller de 30 mest omsatta aktierna. 200 kr fick jag eftersom jag satte in minst 15 000 kr före den 15 december. Ett litet månadssparande i Avanza Zero kanske kan vara något? Avgiftsfritt och om kursen sjunker så betyder det att man handlar billigare. Det tåls att tänka på.

Björn Borg har jag tänkt köpa in mig i mer och förhoppningsvis göra en slant på turerna kring utdelningen, alternativt ha aktien på lång sikt och helt sonika plocka hem utdelningen. EnQuest är olja, en lukrativ bransch. Här har jag också tänkt köpa in mig mer för att ha på lång sikt. Epicept är en läkemedelsförhoppningsaktie (bloggens längsta ord hittills) som jag gick in på 7,30 i rallyt. Den sjönk givetvis kraftigt därefter och jag sålde de aktier jag hade när de låg på 6,30 för att sedan gå in igen på 6,10 av någon outgrundlig anledning. 5,85 ligger de i nu och jag har bara ungefär 1 880 kr där. Jag kommer behålla dem, men vi får se om jag går in med mer. Lyckligtvis har jag inte så mycket pengar till att börja med, så mina nybörjarmisstag blir billiga. Lärpengar helt enkelt och inget att uppröras över.

1 kommentar:

Ungdomsmiljonären sa...

Intressant! Fortsätt uppdatera, tappa inte motivationen till att blogga bara :)