söndag 12 april 2015

Gaming Corps

Bolaget som jag hintade om tidigare är alltså Gaming Corps, ett Uppsalabaserat spelföretag som ska in på First North. De genomför nu en nyemission som kommer att dra in strax under 16 Mkr före kostnader. Hela summan är garanterad och en del av den garantin står jag för. Som tack för det får jag 10 % av min garanterade summa i kontantersättning, samt teckningsoptioner som ger mig rätt att köpa aktier för 8 kr i drygt ett år framöver. Jag får en option per varannan aktie som jag har garanterat. Teckningskursen är 7,25 kr och emissionen pågår till och med den 29 april.

Det innebär alltså att jag och de andra garanterna blir tvungna att köpa aktier ifall emissionen inte blir fulltecknad. Om den blir fulltecknad så behöver jag inte köpa någon aktie, men får fortfarande mina förmåner. Jag kommer dock antagligen att köpa en del aktier oavsett om emissionen blir fulltecknad eller inte, eftersom jag ser stor potential i bolaget. Förmånerna är en trevlig bonus förstås, men jag hade köpt aktier även om jag inte hade gått in som garant.


Som ingen kan ha missat tror jag stenhårt på Starbreeze och om jag ska göra en jämförelse mellan dessa två aktier, så är Gaming Corps betydligt högre risk, men med en väldigt stor potential. Det här är inte ett bolag jag skulle gå all in i, men HM och andra trygga aktier är lite för tråkiga för min smak. ;-)

Gaming Corps kommer att ha en initial värdering på runt 55 Mkr om man räknar på teckningskursens 7,25 kr. Den relativt låga värderingen i förhållande till potentialen är det som fått mig intresserad. Gaming Corps består av flera personer med många års erfarenhet och VD Nicklas Dunham har ett stort kontaktnät och har varit inblandad i flera stora projekt. Han har för övrigt också varit VD för Starbreeze en gång i tiden. Gaming Corps har också en bredd som tilltalar mig. Det stora projektet som är på gång just nu är produktionen av ett AAA-spel vid namn Air, som är ett IP tillhörande Skybound och Robert Kirkman. Just det, Walking Dead-snubben som också jobbar ihop med Starbreeze.

Air kommer att säljas som episoder, med ett upplägg likt Telltales Walking Dead. (Som Starbreezeägare är det förstås intressant att se upplägget här, vilket kan ha likheter med upplägget för OtWD senare.) Nackdelen är att det är ett helt nytt IP som måste etableras, fördelen är att det kommer från skaparna av Walking Dead och att filmen med samma namn har Norman "Daryl Dixon" Reedus i huvudrollen. Att göra spel på film har väl historiskt sett inte varit så framgångsrikt, men precis som med OtWD så kommer Gaming Corps Air inte att följa seriens/filmens storyline, utan utspela sig i samma universum. Det är alltså i båda fallen så att spelskaparna inte är bundna av de befintliga historierna, men ändå utnyttjar igenkänningsfaktorn.


Förutom gaming pysslar Gaming Corps också med gambling där de står för IPR (Intellectual Property Rights) och design och alltså är en mellanhand som tar procent av vinsten på den slotmaskin eller vad det nu är som de designat. Nu spelar jag inte själv, men vet att det är väldigt vanligt med kända varumärken som marknadsför diverse olika spelmaskiner. Jag medger att jag har sämre koll på gamblingmarknaden än gamingmarknaden, men vad jag har förstått så finns det möjlighet till goda vinster här, tack vare kontakten med Skybound och även andra kontakter som VD:n har.

Gaming Corps har också förlagsrättigheterna till mobilspelet Riddick: The Merc Files, som nyligen har nylanserats med bättre grafik. En portning till Steam är tänkbar i framtiden. Vin Diesel har för övrigt bidragit med sin röst till spelet.

Lite användbara länkar ifall intresse att teckna aktier finns:

http://www.gamingcorps.com/ir/ Info om bolaget och hur man tecknar aktier.
http://edmundcapital.com/gaming-corps/ Edmundcapitals analys. Klicka runt för fler artiklar. 

Det är förstås helt omöjligt för mig att sätta någon form av riktkurs, men om saker går som planerat så är det en mångdubbling av kursen vi pratar om. Om det inte går som planerat så kan det bli som gamla Starbreeze, med nyemission efter nyemission. Det må vara att jag har en övertro på Skybound, men de är heta och jag tror givetvis inte att Air kommer bli i närheten av lika stort som Walking Dead, men att det kommer att bli tillräckligt stort för att Gaming Corps ska kunna tjäna en hel del pengar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för info och tankar, men mitt största problem är "Air", vi har iofs ej sett så mycket. Men personligen har jag svårt att se den serien bli något större. Och att då göra ett spel på den serien känns för mig riskfyllt. Men man kanske inte ska titta så mycket på serien utan se det som ett helt nytt IP som de skapar, men då gäller det att spelet blir riktigt bra för det har ju ingen fanbase att luta sig mot.

Coffe sa...

Visst är det så! Jag ser det som ett helt nytt IP, som får draghjälp av filmen, som jag tror kommer bli hyfsat populär tack vare Norman Reedus. Lika populärt som Walking Dead ser jag dock som extremt osannolikt.

Anonym sa...

Diversifiering människa, hur kan du ha alla dina pengar i två innehav som dessutom är extremt binära case och små bolag? Du som lärare borde förstå vikten av att läsa på hur man investerar, det här går emot all portföljteori och kommer en dag sluta i tårar. Gaming corps är i dagsläget en dyr lottsedel, hur många nyemissioner tror du inte de kommer behöva innan de rullar ut ett färdigt spel?