torsdag 9 april 2015

Connoisseur

Sedan jag hörde talas om en tidskrift vid namn Connoisseur för rätt många år sedan har det varit något av ett livsmål att få den hem i brevlådan. Ifall det är någon som inte vet vad det är för tidning så är det en tidning som riktar sig till förmögna människor. Det går inte att prenumerera på den, utan man får den om man uppfyller ett av två krav; nämligen att ha en årsinkomst som överstiger 1,5 Mkr eller ha en förmögenhet som överstiger 5 Mkr. Det första kravet kommer jag aldrig att kunna uppnå, men det andra tror jag att jag kommer uppnå inom en relativt snar framtid. På deras hemsida står bara det första kravet med, så jag mailade och frågade vad det är som gäller. Mycket riktigt så gäller förmögenhetskravet också fortfarande.

Jag tror egentligen inte att jag skulle ha så stor behållning av den, men bara känslan av att veta att man är en av den rätt lilla andel som får den i brevlådan tilltalar mig. Det skulle vara en bekräftelse på att man har lyckats med det man föresatt sig. Mål är viktiga i livet; det måste ske en utveckling på något sätt för att välmående ska infinna sig. Det kan vara yrkesmässiga mål, ekonomiskt baserade mål, att skaffa familj, bättre boende, resa till vissa platser eller att starta en hälsosammare livsstil.

Som lärare är det ju bara att glömma allt vad hög lön eller karriär heter, så då gäller det att hitta något annat. För mig just nu är det min ekonomi som är min största drivkraft. Jag har mål som kräver kapital. Att få den tidigare nämnda tidningen är ett symboliskt mål, som inte betyder så mycket för vardagen. Bilar är ju mitt stora intresse, så där finns det potential till att göra av med stora mängder pengar! Min nuvarande bil har jag haft ända sedan i höstas, så den ska ersättas. Det blir inget extravagant denna gång dock, det har jag bestämt mig för. Jag har också bestämt mig för att ta ett billån. En ränta mellan 3 och 5 % är inte så blodig. Pengarna jag annars skulle ha lagt på bilinköpet kommer att växa mer än så, alltså är det ekonomiskt fördelaktigt att ta ett lån. Det finns gott om marginal i min månadsbudget för ett gäng tusenlappar. Bilen jag har nu äger jag själv och pengarna jag får för den kommer med marginal att täcka kontantinsatsen på den nya bilen. Mer detaljer kring detta kommer när jag köpt en ny bil.

Jag har nämnt ett annat bolag än Starbreeze, som jag kommer att investera i. Jag vill helst inte sälja något av mitt innehav i Starbreeze, så det kommer jag att finansiera med bland annat pengarna jag får för bilen. Bolaget det handlar om kommer att introduceras på First North snart och i morgon startar en nyemission, vilken jag har gått in som garant för. Det kan alltså bli så att jag måste köpa aktier, men min förhoppning är förstås att nyemissionen blir fulltecknad. Jag återkommer med mer detaljer kring detta inom en snar framtid!

Inga kommentarer: