tisdag 2 augusti 2011

Koppartacka och lite Starbreeze

I går fick jag post. I denna post låg ett stycke koppartacka á 1 kg.



Det är ingen betydande investering, utan mer en kul grej. Det ska bli intressant att se om vi övergår till en guldmyntfot* eller något dylikt så småningom. Det system som vi har i dag är givetvis ohållbart och det är bara en tidsfråga innan det havererar. Till exempel så har USA höjt sitt skuldtak 70 gånger på 50 år; med andra ord har de i praktiken inget skuldtak. Jag tror att den enda hållbara lösningen i många länder är att minska den offentliga sektorn radikalt! Skattehöjningar löser ingenting.

Den ökade handeln i Starbreeze håller i sig i dag också och det har blivit en liten kö på köpsidan på 15 öre! I går var det någon som köpte en relativt stor post, men säljsidan byggdes tyvärr på lite efter det. Det ska bli spännande att se om det blir något köp på 16 öre i dag! Som jag har skrivit tidigare så känns det tryggt att stå utanför "den ordinarie börshandeln" när det är ett så fruktansvärt oroligt läge. Om jag inte hade Starbreeze vet jag inte var jag skulle stoppa pengarna förutom i sparkonton. Det är nog inte helt otänkbart att vi får en ny lågkonjunktur snart. Det räcker inte att lilla Sverige går bra.

Jag är inget fan av Alliansen, men jag är oerhört lycklig att vänsterblocket inte styr! Sverige har i dag lägre skatter, minskad statsskuld och ökade skatteintäkter jämfört med 2006, som var Socialdemokraternas sista år vid makten. Detta trots att vi har genomgått en enorm lågkonjunktur. Ekonomifakta är en väldigt bra sida där man lätt får fram överskådlig statistik. Förvisso ägs sidan av Svenskt Näringsliv som är Alliansvänliga, men det är fortfarande hårda fakta från seriös statistik och ingen propagandasida.

*I dag finns det inget som backar upp pengarna. Med en guld-/silver-/valfri metallmyntfot är en krona värd en krona i metallvärde, till skillnad från i dag när en krona i själva verket bara är värd några öre. Googla på guldmyntfot och även på bretton woods ifall du vill lära dig mer.


EDIT: 16 öre spräcktes under tiden som jag skrev inlägget. Två ytterst små poster förvisso, men ändå psykologiskt viktigt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lite nyfiken på var du beställde koppartackan?

Mvh Fredde...go STB

Coffe sa...

Den beställde jag från http://coppercave.com/copper/

De är slut nu och jag vet inte när de får in fler. Det finns några på Tradera annars vet jag, men de är lite dyrare.

Anonym sa...

vilken kanonblogg =D får en att fundera lite extra,genomtänkta bloggposter.lägger till den som favorit nu!

Coffe sa...

Tack! Kul att du gillar den! :-)