måndag 18 maj 2015

Ändrat mål

"En blogg om hur jag blir miljonär på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar." var den text som stod högst upp på sidan tidigare. Ordet "miljonär" har nu bytts ut mot "ekonomiskt oberoende". Min lilla förmögenhet har byggts på i en osannolik takt den senaste tiden och jag har all anledning att tro att detta kommer att fortsätta. Utöver att Starbreeze går väldigt bra och fortfarande har en gigantisk potential att stiga mycket mer, så har vi också en lägenhet ute till försäljning. Budgivningen har startat och det högsta budet just nu ligger rejält över det vi trodde att vi skulle få. Nu är det ingen lägenhet i innerstan, så vi pratar inte mångmiljonbelopp, men några hundratusen kommer det att bli kvar efter skatt, mäklararvode och lösen av bolån. Jag kommer att spräcka två miljoner kronor inom bara någon vecka, så målet är förstås inte att bli miljonär längre, utan att bli ekonomiskt oberoende.

Vad innebär då ekonomiskt oberoende? Jag tänker mig att det betyder att man har möjlighet att leva ett normalt liv, utan att behöva ha någon aktiv inkomst överhuvudtaget. I dagsläget får jag ut strax under 300 000 kr i nettolön på ett år och det lever jag gott på, med de vanor jag har i dag. Jag kan med lätthet spara mellan 10 och 15 000 kr per månad. Om vi räknar med en nettoinkomst på 15 000 kr i månaden, alltså 180 000 kr per år, för att hitta någon slags minimistandard, som ändå innebär ett normalt Svenssonliv på landsbygden, så räcker det med en direktavkastning på 9 % om man har en förmögenhet på bara 2 miljoner kronor. (9,03 % om man räknar in skatten på en ISK, men då den är så låg så struntar jag i den i mina exempel, för enkelhetens skull.) Nu vill man ju antagligen ha mer pengar än så att röra sig med, men som sagt, det är ett exempel på hur man kan leva ett genomsnittligt Svenssonliv på en mindre ort.

Jag har gjort ännu ett excelark där man kan kan lägga in vilken bruttolön man vill att avkastningen ska motsvara. Man kan själv ändra kommunalskattenivån. Jag har gjort det lite enkelt för mig och helt sonika tagit ett grundavdrag på 13 100 kr, vilket är det lägsta enligt denna tabell. Man måste inte ha en särskilt hög lön för att bara få det lägsta grundavdraget och det blir enormt mycket krångligare att föra in de olika nivåerna. Gällande jobbskatteavdraget så krånglar det också till det. Jag gjorde det väldigt enkelt för mig och klumpade ihop de två avdragen och bestämde att jag tar bort 40 000 kr, då det ligger väldigt nära de uppgifter jag hade i min deklaration. Ändra själv ifall du vill ha mer exakta uppgifter. Jag är inte särskilt kunnig i Excel, så det tog ett tag att lista ut hur alla formler skulle vara. Det kanske hade gått att göra enklare, men det blev i alla fall någorlunda rätt och det är enkelt att få fram olika scenarion. Lägg in önskad bruttolön och läs av tabellen till vänster för att se hur stor avkastning som behövs vid olika förmögenhetsnivåer.

Några exempel på hur det kan se ut:






För att jag själv ska ha samma ekonomiska förutsättningar som jag har i dag, men enbart med hjälp av avkastning och utan att arbeta, så behöver jag ha runt 5 miljoner kronor om jag räknar på en avkastning på 5-6 %, vilket är möjligt att hitta i rätt stabila bolag. Om jag har 6 miljoner kronor räcker det med 4-5 % avkastning och då finns det gott om bolag att välja mellan. Bolagen i fråga stiger också ofta i värde över tid, vilket innebär att förmögenheten sannolikt ökar, även om man inte återinvesterar avkastningen. Här är en lista från hösten förra året med de bolag som ger bäst direktavkastning.

Nu är det ju dock så att om man är mångmiljonär så nöjer man sig knappast med normal levnadsstandard, men om man fortsätter att arbeta och har en någorlunda genomsnittlig lön, så innebär det inte att man kan leva lyxliv på Rivieran bara för att man har 5-6 miljoner kronor på kontot. Däremot kan man med lätthet leva ett riktigt bra liv och ha råd att göra det mesta, inom rimliga gränser. 

Gaming Corps finns snart att handla på First North. Det ska bli spännande att se den utvecklingen! Jag blev bara tilldelad ynka 700 aktier trots att jag skrev upp mig på 13 500 stycken. Garantitilldelningen för garanterna godkändes inte av First North, så jag hade ingen fördel där. Jag kommer dock fortfarande få kontantersättningen på 35 000 kr efter skatt samt 34 500 teckningsoptioner som ger mig rätt att köpa aktier för 8 kr/st till sista maj 2016, så jag är mer än nöjd ändå, även om jag missar en potentiell uppgång initialt.

Starbreeze går på riktigt stabilt och jag tror vi kommer att få se en långsam uppgång ända fram till E3. The Walking Dead kommer att visas upp rätt rejält som det låter. Jag såg också att Digital Bros i sin senaste rapport räknade med att nästa kvartal kommer att bli årets bästa för dem, på grund av PD2 till PS4 och Xbox One, vilket jag tror delvis ligger till grund för den stora uppgången de senaste dagarna. 

7 kommentarer:

Anonym sa...

hur ska man kunna ta dig och ditt "projekt" på allvar när du har 99% av ditt livssparande i en, förhållandevis riskfylld, aktie.

Coffe sa...

Det behöver du inte göra. :-)

Jag bedömer dock inte att det är hög risk, i förhållande till reward.

Unknown sa...

Hittade din blogg idag. Mycket intressant läsning :)

jx sa...

Håller helt och hållet med Coffe. Nedsidan är begränsad medan uppsidan är fantastisk i Starbreeze!

Anonym sa...

Snubblade just in på din sida, kul att se någon med så både ett investeringskonto och ett mål som är så likt mitt eget. Har just nu 96% starbreeze, en närmast symbolisk mängd avanza zero och 700 Gaming Corps aktier (var vad även jag blev tilldelad efter att ha anmält intresse för 15000 aktier).

Sitter med en bunt likvider tillgängliga i väntan på torsdag, får se om man kan komma in med lite mer pengar i Gaming Corps då eller om den direkt klättrar så högt att det kan vara värt att avvakta lite.

Anonym sa...

Nu är det dags igen Coffe, sätt dig ner, ta en kaffe och kolla på kontot! Men var rädd om hjärtat! :D /flycookie

Anonym sa...

Hej, intressant blogg du har! Jag har en fråga om hur det fungerar att bli garant i en aktieemission? Hade du personliga kontaker med företaget eller hur gick det till för dig?