måndag 3 januari 2011

Planen

Då har jag räknat lite och kommit fram till att de 9 500 kr som jag drar direkt när lönen kommer innebär att jag för över ungefär 4 500 kr för mycket varje månad om jag räknar in tusenlappen som går in i kapitalförsäkringen. Utan att göra några förändringar sparar jag alltså i dagsläget 4 500 kr varje månad. För att nå en miljon kr på tio år med den summan krävs en årlig avkastning på 17,2 %, vilket känns väl optimistiskt. Jag är komplett nybörjare på börsen och räknar inte med några stora vinster till att börja med.

Om jag lägger undan 1 500 kr till varje månad så innebär det att jag har 3 400 kr varje månad att leva för efter att allt obligatorisk är betalt. Det innebär också att jag sparar 6 000 kr i månaden och att jag då behöver en årlig avkastning på 9,3 % för att nå en miljon på 10 år. Då kommer jag att spara ihop 720 000 kr och tjäna in 280 000 kr. Det låter som helt rimliga siffror att utgå ifrån, även om 3 400 kr i månaden till bensin och allt som inte är mat eller fasta kostnader känns som att det kan vara på gränsen vissa månader. Det visar sig!

Min plan är att sprida riskerna genom olika värdepapper och eventuellt något räntekonto. Jag kommer att köpa aktier i stabila företag i första hand och ta hem utdelningen. En mindre andel av pengarna hos Avanza kommer jag att sätta i förhoppningsaktier och försöka göra vinst vid försäljningen. Det är riskfyllt, men kan löna sig med lite tur.

Avanza Mini tar endast ut ett courtage på 9 kr per transaktion upp till 15 000 kr och har en väldigt användarvänlig sida, därför föll valet på Avanza.

Kapitalförsäkringen går ut till våren, vilket innebär att jag kan plocka ut pengarna innan nästa årsskifte och slipper därmed skatten. Från år 2012 går det tyvärr inte att göra så längre, så jag ska passa på och sätta in mer pengar där under året.

Nu har jag som jag skrev tidigare ett litet startkapital. Det ser ut som följer om jag räknar in allt:

Fonder hos Swedbank:                                   6 450 kr
Kapitalförsäkring hos Swedbank:                   9 740 kr
E-sparkontot hos Swedbank:                          5 340 kr
Transaktionskontot hos Swedbank:                7 690 kr
COOP VISA och kontanter:                            3 000 kr                    
Värdepapper hos Avanza:                             10 060 kr
Saldo hos Avanza:                                          2 390 kr
SUMMA:                                                       44 670 kr

Billån hos Swedbank:                                  -57 860 kr


Bilen ligger ute för försäljning*, så förhoppningsvis är billånet snart borta samtidigt som jag får en liten slant över från försäljningen. Eventuellt köper jag en billig bil för de pengarna. Mer om det när det är dags! Min Alfa kostar mig 3 000 kr i månaden i lån och försäkring, så största delen av de pengarna blir kvar varje månad vid byte av bil. Extra sparande eller mer att leva för, vi får se...

*http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_156_2_5_SW_Distinctive_31227266.htm?ca=11&w=3

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej,, intressant blogg..

Jag har ungefär samma målsättning. Men just 10 år är inget som jag tänker följa strikt..
Sparar i en kortsiktigare portfölj också, och den väljer jag att lägga större vikt på dom närmaste 4 åren. Då jag ska köpa en lägenhet..
Men jag börjar med 3-4000kr i månaden på Miljonportföljen, och resten på den kortsiktiga.
Ca 40%/60%..
Jag har inte kommit långt ännu, men jag tänkte börja med ett Investmentsbolag, och antagligen blir det lundbergsföretagen som blir nr.1 i min portfölj.. Just nu ligger 3500kr i en räntefond, där får dom ligga tills jag fått ihop 10.000kr, för ett köp..

Coffe sa...

Hallå!

10 år är en maxgräns som jag ser det. Jag sparar bara på lång sikt som det ser ut nu. Låter som att du har en vettig plan. Lägenheten är ju en investering i sig också, så ditt kortsiktiga sparande kan ju också ses som långsiktigt egentligen.

J A sa...

Swedbanks kapitalförsäkring betalar du en onödig avgift på (runt 0,7% ev. plus en fast avgift lite beroende på vilken variant du har). Den skulle jag därför avslutat så snart du har möjlighet och öppnat KF hos Avanza också eftersom deras är avgiftsfri.

Lite beroende på hur ofta du tänker köpa/sälja aktier kan löna sig att ha alla pengarna i KF:en istället för Avanza mini. Du får visserligen betala lite högre minimicourtage (39 kr vs. 9 kr) men skattemässigt blir det mycket fördelaktigare om du når ditt årliga avkastningsmål. Speciellt då om du satsar på aktier med hög utdelning eftersom utdelning (på svenska aktier) är skattefri i KF.

Förhoppningsaktierna kan det kanske däremot vara klokt att köpa i en vanlig depå, för på de kan det nog vara bra att kunna kvitta förluster på ;-) Jag skulle nog rekommendera att skippa dem helt, det är ett klassiskt nybörjarmisstag att satsa på diverse förhoppningsbolag som i ungefär 9 fall av 10 slutar med förlorade pengar.

Coffe sa...

Tack för tipsen!

Det där med avgifterna hade jag inte koll på. Jag vet att det dras ungefär 15 kr i månaden, men jag visste inte att det avgiftsfritt hos Avanza. Min KF går ut i april, så då blir det till att avyttra den då och köra rubbet hos Avanza!

Jag kommer inte att hoppa på vilket förhoppningsbolag som helst, utan lite vill jag ha på fötterna. Jag kommer inte heller att lägga in några stora pengar. Se det mer som en liten krydda, basen kommer att ligga i vettigare bolag. :-)