fredag 3 april 2015

Det svänger fort!

Ja, i förra inlägget beklagade jag mig över min plötsliga fattigdom, vilken nu är ett minne blott! Mitt innehav är i dag värt 420 000 kr mer än det var för en månad sedan. Starbreeze är inte en aktie för de med svaga nerver! Varför är det då så att kursen har stigit från under 7 kr till dagens 11 på kort tid?

  • Digital Bros, alltså 505 Games, som förlägger PAYDAY 2, ska pytsa in en bit över 100 miljoner kronor under de kommande två åren för vidare utveckling av DLC (downloadable content, alltså nya banor, vapen, karaktärer och dylikt). Vi vet alltså med säkerhet att succén med PD2 kommer att fortsätta i två år till. Att intresset är på väg att avta finns det inga som helst tendenser på, utan antalet sålda spel och antalet aktiva spelare fortsätter att öka. Steamgruppen har i dag över 2,6 miljoner medlemmar och det var inte längesedan målet var att nå en miljon!
  • Digital Bros har själva gått in som en relativt stor ägare (2,67 %) i Starbreeze, detta till en aktiekurs på drygt 11 kr, när aktien handlades för runt 8 kr. Digital Bros är givetvis inte insiders, men de vet förstås betydligt mer än gemene man. Att aktiekursen inte direkt korrigerades till drygt 11 kr är besynnerligt, men nu är vi där och det är bara att gratulera de som var kloka nog och hade likvider att handla för till gratis pengar!
  • Ett avtal har skrivits med Wendros angående distribution i Norden av kommande spelsläpp, varav det som ligger närmast i tiden är PD2: Crimewave Edition till PS4 och XB1. Wendros distribuerar inte bara spel, utan även diverse leksaker, vilket leder mig till att tro att avtalet i första hand är skrivet med Geminose i åtanke. PD2 till PS4 och XB1 klarar sig säkert bra på egen hand.
PAYDAY 2 har visat sig vara en riktig guldko. Starbreeze gör givetvis helt rätt som fortsätter att mjölka denna i stället för att hetsa fram ett PAYDAY 3; jämför med exempelvis Call of Duty-serien där det kommer nya spel hela tiden. Modellen med ett något billigare spel som sedan kompletteras allt eftersom med nya DLC är suverän! Overkill är också mycket skickliga på att balansera på linjen mellan girighet och kundnöjdhet. Målet måste givetvis vara att maximera inkomsterna och det gör de genom att hålla communityn nöjd. Betalinnehåll varvas med gratisinnehåll och snåljåparna kan vänta in de rejäla reor som sker relativt ofta. 

PD2 till XB1 och PS4 är en smaskig liten bonus. Om spelet säljer i blott en miljon exemplar så bör det innebära någonstans mellan 100 och 150 Mkr i intäkter. Jag tror att det har potential att sälja mer. 

Overkills the Walking Dead har förstås en enorm potential. Serien har fått fler tittare för varje säsong och Telltales episodbaserade spel har gått riktigt bra. Overkill kommer så klart att nyttja sina erfarenheter från PAYDAY 2 även i OtWD. Detta ihop med ett omåttligt stort varumärke bådar riktigt gott för framtiden! Jag menar att dagens värdering av Starbreeze vore låg även om det vore så att PD2 vore det enda de hade i sin pipeline i dagsläget. Fördelarna med OtWD är också att Starbreeze kommer att agera såväl utvecklare som förläggare. Den del av vinsten som i dag går till 505 Games i PD2 kommer att stanna i Starbreeze när vi pratar om OtWD. Om spelet kommer att inbringa 500 kr per exemplar i genomsnitt bör Starbreeze få en rejäl slant av dessa. Efter att momsen är borta återstår 400 kr (i Sverige, i andra länder är momsen förstås lägre, men jag räknar med försiktighetsmarginal), av dessa tar Steam 30 % och då återstår 280 kr. Dessa delas sedan mellan utvecklare och förläggare, vilket innebär att Starbreeze tar hela den återstående biten! Eller ja, Skybound ska ju givetvis också ha en andel. Jag har inte en aning om hur stor den är, men det kan också vara så att 500 kr per sålt spel är lågt räknat. Det blir alltså rätt grova gissningar här. Om vi räknar på 250 kr i intäkt per spel så innebär det 250 Mkr per miljon sålt spel. PD1 och PD2 har tillsammans sålt över 10 miljoner exemplar. Det kan givetvis också vara så att OtWD inte alls kommer kosta 500 kr, utan att det släpps i form av episoder till lägre pris. En modell som liknar PD2 med ett basspel som sedan utvidgas via DLC är dock det jag tror mest på och då gissar jag att 500 kr är ett rimligt pris och att kommande DLC är i form av episoder.

STORM är osäkert på så vis att vi inte vet något mer om det än att det är ett Sci-Fi-Co-Op-spel. Flipp eller flopp, vem vet? Det har givetvis stor potential, men att utgå från att det blir en lika stor succé som PAYDAY är vågat, då det är ett helt nytt IP som ska marknadsföras.

Geminose ser jag som hög risk. Här har Starbreeze satsat 50 Mkr på något som vi ännu inte vet mycket om. Målgruppen är barn och produkten påminner antagligen om Skylander. Kan Starbreeze tillföra något nytt här och skriva ett kontrakt med någon stor drake så att man får ett känt varumärke, så kan detta bli större än allt annat tillsammans. Om de ska promota ett nytt IP och slåss mot Skylander och Disney m.fl, så skulle jag säga att det är rätt kört. En fin krydda är det dock onekligen! Jag har inget behov av att diversifiera min portfölj, det gör ju Starbreeze åt mig. ;-)

Tack vare att våra politiker försöker lura i oss att det är viktigt med inflation och att Ingves får leka cowboy i Riksbanken, så har kronan försvagats rejält. För mig personligen, som aktieägare i Starbreeze, är det underbara nyheter! Kontoret i USA har förvisso en del kostnader, men samtidigt är det billigare att anställa där än i Sverige, så det är inget att vara orolig för. De kostnaderna är också små i jämförelse med intäkterna. För varje miljon dollar får Starbreeze i dag 30 % mer i intäkter än för ett år sedan. Det blir en rätt rejäl slant!

Kostnaderna bör rimligtvis öka en del jämfört med tidigare, då man outsourcar en del arbete till Lion Game Lion i Kroatien och har startat upp ett kontor i USA bland annat. Om vi tittar i de senaste rapporterna så ser vi att kostnaderna har stigit från föregående år. De har legat på drygt 30 Mkr per kvartal den senaste tiden, så för att återigen vara försiktig och för att det ska bli lätt att räkna så drar jag till med 150 Mkr per år i kostnader.

Några tänkbara scenarion och rimliga värderingar av bolaget utifrån dem:

Det går dåligt
PD2 fortsätter som vanligt. Till PS4 och XB1 säljs bara totalt 500 000 ex. Geminose floppar och OtWD säljer bara en miljon exemplar.

PD2                              200 Mkr
PD2 konsol                    50 Mkr
OtWD                          250 Mkr
Summa:                       500 Mkr

Kostnader:                   150 Mkr

Resultat efter skatt:     350 Mkr

Aktiekurs (resultat*PE/antal aktier)
PE 10                           24 kr
PE 15                           36 kr
PE 20                           48 kr
PE 25                           60 kr
PE 30                           72 kr

Alltså, om jag räknar väldigt lågt och med ett väldigt lågt PE-tal, så är det ändå en dubbling av kursen jämfört med dagens nivåer.

Det går okej
PD2 fortsätter som vanligt. Till PS4 och XB1 säljs 1 000 000 ex. Geminose floppar och OtWD säljer 3 000 000 ex.

PD2                              200 Mkr
PD2 konsol                  100 Mkr
OtWD                          750 Mkr
Summa:                     1 050 Mkr

Kostnader:                   150 Mkr

Resultat efter skatt:     900 Mkr

Aktiekurs (resultat*PE/antal aktier)
PE 10                           62 kr
PE 15                           93 kr
PE 20                          124 kr
PE 25                          155 kr
PE 30                          186 kr

Det går väldigt bra
PD2 fortsätter som vanligt. Till PS4 och XB1 säljs 4 000 000 ex. Geminose floppar och OtWD säljer 10 000 000 ex.

PD2                              200 Mkr
PD2 konsol                  400 Mkr
OtWD                        2 500 Mkr
Summa:                     3 100 Mkr

Kostnader:                   150 Mkr

Resultat efter skatt:   2 850 Mkr

Aktiekurs (resultat*PE/antal aktier)
PE 10                          197 kr
PE 15                          295 kr
PE 20                          393 kr
PE 25                          491 kr
PE 30                          590 kr

Ett drömscenario måhända, men faktiskt inte omöjligt.

Nu har jag förvisso räknat in OtWD i nästa räkenskapsår och PD2 till PS4 och XB1 likaså, vilket inte är realistiskt. PD2 släpps i juni i år och kommer att gynna innevarande år med en stor andel av försäljningen och OtWD släpps antagligen först till hösten -16, vilket innebär att det kommer räkenskapsår 16/17 till gagn. (Starbreeze räkenskapsår går från juli till juni.) Nästa räkenskapsår kan sannolikt bli rätt likt innevarande. Jag har inte heller räknat med Geminose alls.

Om jag istället försöker värdera bolaget utifrån räkenskapsår 16/17 skulle det kunna se ut som ovan, med PS4- och XB1-försäljningen borträknad, vilket ger en relativt liten justering nedåt. Med PE 10 och endast en miljon OtWD sålda det året ger det fortfarande en värdering på 21 kr.

Om OtWD följer PD2-försäljningens intäkter rakt av så kan vi ta föregående års vinst rakt av och trippla den, då vi kommer ha ett högre försäljningspris och större andel av vinsten per sålt ex. Bara det, exklusive PD2, skulle ge en värdering likt den i mitt worst case scenario här ovan.

Jag försöker mig egentligen inte på en allt för seriös värdering, utan leker lite med siffror för att visa på hur oerhört undervärderad aktien faktiskt är. Givetvis tror jag inte på en kurs på 590 kr om två år, men i mitt förra inlägg skrev jag att 100 kr inte är orimligt och det står jag fast vid. För min del skulle det innebära 10 miljoner kronor på kontot. Det vore en skaplig början. ;-) Ta inte de olika beräkningsvärderingarna på allt för stort allvar. Det är hastigt och slarvigt gjort och jag har säkert missat en massa saker! Jag har mängder av reservationer för samtliga siffror i min amatöranalys. Om vi ändå halverar värderingarna rakt av i mina räkneexempel så ska vi upp till 12 kr med PE 10 i min worst case scenario-värdering, så jag menar att jag ändå har rätt mycket på fötterna när jag hävdar att aktien är grovt undervärderad.

Jag har fått upp ögonen för ett annat svenskt spelbolag också, som jag kommer att skriva mer om snart. Hög risk, men väldigt stor potential. En liten ledtråd kan ni få, men inte mer än så länge. :-)

Tillägg: I analysen har jag varken glömt skatt eller Skybounds del, men det kan absolut vara så att 250 kr i vinst per spel efter skatt är högt räknat. Vi kanske till och med ska så lågt som 150 kr per spel, men å andra sidan tillkommer med stor sannolikhet flera DLC/episoder redan under det första räkenskapsåret och de har jag inte räknat med överhuvudtaget. Min analys är extremt bristfällig, men just för att jag har valt att inte ta med DLC och Geminose har jag valt att räkna något högt på de siffror jag uppskattat. En djupare analys skulle innebära än mer gissningar, men visst skulle man kunna analysera försäljningen av DLC till PD2 och kunna göra ett dugligt estimat. Det är dock inget jag tänker lägga tid på. Om en sådan analys gjordes tror jag att vinsten för försäljningen av OtWD skulle minska jämfört med min analys, men att den totala vinsten skulle vara högre än vad jag har gissat.

Inga kommentarer: