måndag 3 januari 2011

Första inlägget!

Miljonär. Smaka på ordet. Miljonär... En miljon kronor är inte så otroligt mycket pengar idag, men det känns ändå som en ouppnåelig summa för de flesta. Många svenskar har ett boende som är värt betydligt mer än en miljon, men med boendet kommer allt som oftast också ett lån. Ett lån som aldrig betalas av.

Jag ska bli miljonär och jag ska bli miljonär innan jag har fyllt 40. Jag fyller 40 i februari 2021, så jag har 10 år på mig. I genomsnitt krävs det att jag sparar 100 000 kr per år, vilket innebär 8 333 kr i månaden. Det här gäller om man lägger pengarna i madrassen, men det har jag inte tänkt göra. Avkastning är givetvis nyckeln. Om vi leker med tanken att jag sätter in samma summa varje månad på ett konto som ger 5 % i årlig avkastning krävs det 7 000 kr i månaden. Det skulle innebära att jag har lagt undan 840 000 kr och tjänat 160 000 kr.*

Med en årlig avkastning på 10 % räcker det med 5 850 kr i månaden och det skulle innebära 702 000 kr sparat och 298 000 kr intjänat.

Om det går bättre än så och jag hamnar på 15 % betyder det 4 900 kr i månaden, 588 000 kr undanlagt och 412 000 kr intjänat. 

Vid 20 % blir siffrorna 4 200, 504 000 samt 496 000. 20 % årlig avkastning innebär alltså att en halv miljon blir till en miljon på tio år om jag börjar med noll kronor.

Mitt mål är att ha en miljon kronor i finansiella tillgångar. Boende räknar jag inte med och därför räknar jag inte heller med bostadslånet som jag delar med min sambo. Utöver det har jag studieskulder för min lärarutbildning på 4,5 år samt ett lån på i dagsläget 58 000 kr på min bil. CSN-lånet kommer jag inte att dra av från miljonen, så det nämner jag bara i förbifarten.

Lärarutbildning nämnde jag nyss. Jag är alltså lärare, högstadielärare närmare bestämt. Jag tjänar blott 25 000 kr i månaden vilket gör att jag får ut i runda slängar 19 400 kr. Av dessa försvinner 5 000 kr direkt till ett gemensamt konto som min sambo och jag har för boendekostnader, mat och dylikt. Jag har också en stående överföring på 9 500 kr som täcker CSN, billånet, försäkringar, mobil etcetera. Av detta går 1 000 kr till en kapitalförsäkring. Dessa 9 500 kr är rejält tilltagna och jag ska gå igenom hur mycket av dem jag kan sätta av i månatligt sparande. Utöver mat och fasta kostnader har jag alltså 4 900 kr varje månad som går till bensin, nöjen, kläder och allt annat. Det har jag i normala fall inga som helst problem att klara mig på. Jag kommer inte att leva asketiskt på något vis och jag har inte någon hög lön, ändå kommer jag att vara miljonär inom tio år!

Jag har ett litet innehav att börja med. Ett nytt inlägg om detta kommer inom kort!

*Skatten på 30 % är medräknad i exemplen.

Inga kommentarer: