söndag 9 januari 2011

Spartips

För att kunna lägga undan en ansenlig slant varje månad trots en medioker lön krävs det att man har koll på sina utgifter. Det vore inga problem att leva upp i stort sett hela lönen varje månad utan att direkt höja livskvaliteten. Om man inte tänker så mycket på vad och hur man handlar och lever så är det lätt att spara åtskilliga tusenlappar varje månad genom små förändringar. Med det utbud av prisjämförelsetjänster som finns på Internet är det dessutom lättare än någonsin! Det utslitna och klyschiga gamla ordspråket Många bäckar små, blir en stor å är en bra filosofi om man vill spara pengar. Jag kanske bara sparar 50 kr i månaden på att ha bilförsäkringen hos det ena försäkringsbolaget i stället för det andra. Det är en försvinnande liten summa kan tyckas, men om man dessutom sparar 40 kr på att byta elbolag och får 100 kr i bonus för att man använder sitt COOP-/ICA-kort varje gång man handlar och sparar 20 kr på att använda en tygkasse i stället för att köpa en ny plastpåse vare gång man handlar så har man 210 kr över varje månad. Förvisso fortfarande småpengar, men på ett år blir det 2 520 kr, vilket räcker till en sista-minuten-resa eller en schyst vinterjacka. Om man sätter in sina 210 kr varje månad på ett konto som ger 5 % i ränta så har man 30 000 kr efter 10 år, varav 5 000 är gratis i form av ränta. 30 000 kr på 10 år för något som kräver minimal arbetsinsats och inte sänker ens livskvalitet det minsta. De flesta som inte är aktiva konsumenter kan dessutom spara långt mer än 210 kr i månaden om de bara lägger ned några timmars arbete.

Vad gör då jag för att minska på mina kostnader? 


  • Prisjämförelsetjänster har givetvis använts när det gäller saker som bilförsäkring, elleverantör, hemförsäkring och dylikt. Jag är medlem i Lärarnas Riksförbund vilket ger mig en mycket förmånlig hemförsäkring och bättre ränta på mitt billån hos Swedbank. Jag är inget fan av fackförbund i stort, men i det här fallet tycker jag att jag får valuta för pengarna. Annars är det en stark rekommendation att se vad man faktiskt får för sin fackavgift, som i vissa fall kan vara rejält hög.
  • I närheten av där vi bor finns en stor COOP FORUM och där gör vi i stort sett alla våra matinköp. Med COOP:s nya bonussystem får man rätt bra bonus. 1 % extra tillbaks om man använder deras VISA-kort, vilket endast kostar 95 kr per år. Man får då också 0,5 % i bonus på alla inköp världen över som inte sker i en COOP-butik. Vår butik har väldigt ofta bra priser på olika matvaror. Att planera matinköpen på plats i butiken utifrån gällande dagspriser sparar man mycket pengar på! Likt en pensionär utnyttjar jag också friskt de rabattkuponger som kommer hem med medlemstidningen. Många månader sparas det åtskilliga hundralappar tack vare att man håller korpgluggarna öppna och inte bara handlar på måfå.
  • Att vara ekonomisk är inte samma sak som att vara snål. Köp inte det billigaste ifall kvalitet är en faktor. Lägg hellre extra pengar på din nya dator och ha den i fyra år än köp den billigaste du hittar och tröttna efter ett år. Att vara snål är i regel dyrt i längden! Jag köpte min MacBook för runt 13 000 kr för tre år sedan och jag kan garantera att jag inte hade varit lika nöjd om jag köpt en PC för halva priset. Alltså sparar jag pengar på att köpa dyrt i det här fallet. 
  • Jag var i USA för ett år sedan och spenderade då i runda slängar 10 000 kr på kläder. Att köpa kläder är, enligt mig, gränslöst trist. I USA däremot var det faktiskt rätt skoj. Utbudet är ett helt annat och priserna är på en helt annan nivå! Om jag hade köpt motsvarande kläder i Sverige hade notan hamnat på någonstans runt det dubbla. Nu menar jag inte att man ska åka till USA och shoppa för att spara pengar, men om man ändå är någonstans i ett annat ärende och det finns läge för att göra en bra affär; passa på! Jag sparade in en del av kostnaden för resan, kläder måste ju köpas då och då, hur tråkigt det än må vara. Dessutom slapp jag handla mer kläder det året. :-)
  • I egenskap av lärare får jag gratis lunch varje dag, vilket är en mycket angenäm förmån som sparar mig en rejäl slant och som dessutom är bekvämt. Det är förvisso inget aktivt val från min sida, men jag vet många som går på lunchrestaurang varje dag. Om man gör det varje dag och lunchen kostar 70 kr så blir det en nätt kostnad på ungefär 16 000 kr per år, förutsatt att man tar sig till restaurangen medelst apostlahästarna. Tar man bilen tillkommer kostnader där också. En lunchlåda kostar inte många kronor att fixa hemma. Gör en extra portion av kvällsmaten bara och man har lätt en besparing på 10 000 kr per år.
  • Att inte slösa med elen hemma och att försöka köra mer ekonomiskt får räknas till de små bäckarna som i slutändan kan bli ett tämligen imponerande vattenflöde. Varför ha tänt i hallen om man sitter i vardagsrummet? Att spara på el och bränsle är också positivt för miljön samtidigt som man snuvar staten på lite skattepengar. Klarar man sig utan bil sparar man också en rejäl slant. 
  • Jag tycker att det är kul med prylar av alla de slag. Att tycka att det är kul med prylar av alla de slag är långt ifrån optimalt om man vill spara pengar. Jag läste ett löjligt enkelt tips någonstans. Varje gång man ser något man vill ha ska man fråga sig om man behöver den här saken. Om svaret är ja så kollar man på prisjakt.se och köper den där den är billigast. Om svaret är nej så tar man sig en rejäl funderare på vilken nytta man faktiskt skulle ha av saken i fråga. Om man fortfarande verkligen vill ha saken, trots att man inte behöver den så får man sätta den på unna-sig-kontot, men först efter att man har gått hem och sovit på saken. Det är så lätt att impulsshoppa och sedan fundera på varför man egentligen köpte den där vinylspelaren, surroundanläggningen eller spelkonsolen. Det är bättre att verkligen tänka igenom saken innan man handlar. Rätt självklart egentligen, men inte så lätt alla gånger. 
Jag skulle kunna göra mer för att spara pengar. Vara duktigare på att inte slösa med el hemma och inte köra så fort som jag gör ibland till exempel. I det stora hela är jag ändå en aktiv konsument och därför kan jag också lägga undan 6 000 kr varje månad utan att gå på knäna!

Inga kommentarer: