tisdag 12 juli 2016

Att vara ekonomisk, lite spartips

Ok, jag hade en period där jag sparade rätt hårt, men efter att jag fått hyfsat bra ekonomi så måste jag medge att jag slösar en hel del pengar. Det betyder dock inte att jag är rakt igenom oekonomisk! Det finns mycket pengar att spara väldigt lätt. Här kommer några tips, som jag antar att de flesta av mina läsare redan känner till, men någon kanske kan spara en slant på något nytt. :-)

Prisjämförelsesidor

Ja, den här är självklar. PriceRunner och Prisjakt kan inte ha undgått någon. Det kanske inte alla vet är dock att man ofta kan pruta i fysiska butiker med hjälp av dessa. För några år sedan prutade jag 8 000 kr på en spis och en kyl på MediaMarkt tack vare Prisjakt. Det var inga problem, de matchade priset direkt. Man kan också läsa omdömen och recensioner om de produkter man är ute efter. Fiffigt värre!

Bonussidor

Om man går in på en webb-butik via Cashbacker, Refunder eller Bonusway, så får du bonus tillbaka i form av pengar insatt på ditt konto. Jag använder alla tre och har fått utbetalningar utan problem av alla tre. Bara förra året fick jag nästan tillbaka 4 000 kr. Förvisso handlade jag mycket och reste en del (Hotels.com ger 5 % som exempel), men det är ändå 4 000 kr mer än jag haft annars, bara genom att gå in på en sida via en annan. Att alltid boka sina hotell via Hotels.com ger också 10 % förresten. Efter 10 nätter får du en natt gratis, värd lika mycket som genomsnittspriset på de föregående 10 nätterna. Efter en bokning till har jag fyra gratis nätter á 1 000 kr att boka in när jag vill.

Betalkort

De flesta betalkort kostar pengar, men det finns vissa som är gratis. Själv så kör jag med Shell MasterCard som är gratis och ger 1 % i återbäring på allt utom det jag köper hos konkurrerande mackar. Det är inte återbäring på deras bensin heller, utan en liten kontantrabatt. Shell är dock på väg bort från Sverige, så det kvittar. Om man handlar för mer än 50 000 kr på ett kvartal sätts pengar in på kontot, annars får man en värdecheck som man får betala med eller lösa in mot kontanter. Nackdelen med kortet är att man måste föra över pengar manuellt, vilket tar en dag, och att det kan stå "Reserverat belopp" i flera dagar ibland efter ett köp. Det är lite omständligare än att betala med sitt vanlig bankkort, men det ger bra återbäring, så det är lätt värt det. Varje hotellnatt jag bokar blir alltså minst 16 % billigare än om jag bokat direkt via hotellet. 10 % via Hotels.com, 5 % via Bonusway, 1 % via Shell MC och sedan är det ofta ett lägre pris via Hotels.com än det är via hotellet direkt.

OKQ8 hade samma förmåner som Shell fram till nyligen, men nya EU-regler gjorde att de försämrade sina villkor. Vi får se hur länge Shell fortsätter. 


Matsmart

Matsmart har som affärsidé att sälja mat med kort datum eller till och med utgånget datum. De köper in stora partier med mat, schampoo, tvättmedel eller vad det nu kan vara, som de sedan säljer billigt. Ibland är det verkligen extremt billigt och man kan köpa på sig ett lager av Klorin, vätskeersättning, kaffekapslar, schampoo eller krossade tomater till extremt låga priser. Frakten kostar 49 kr per 20 kg. 


Bilar

Skaffa ett annat intresse. Var tråkig och kör Toyota, Kia eller Volvo. Om du har ett sportbilsintresse, köp en Porsche. Köp inte en Maserati. Här finns det stora pengar att spara.

Modernt sätt att marknadsföra bilar på. Det vore å andra sidan helt
omöjligt att få någon att titta åt det hållet annars.





Jag har inget samarbete med någon av de tjänster jag nämnt, men både jag och den som klickar på Cashbacker, Refunder eller Bonusway och blir medlem får en liten bonus. Bara så ni vet. :-)



Inga kommentarer: