lördag 22 januari 2011

Tankar om innehavet

Jag har tröttnat på Kilsta Metallvärden. Det händer ingenting där och vissa dagar är det inte någon handel alls med aktien! Jag köpte 100 000 st för 7 öre st och jag har lagt in en säljorder på 7 öre för hela innehavet. Om det går igenom under veckan så har det bara kostat mig courtaget på 18 kr. Jag lade in ordern i torsdags och i går såg jag att jag av misstag hade lagt en köporder! Det var en väldig tur att jag inte hade likvider, för då hade jag suttit med 200 000 aktier helt plötsligt. :-) I går rättades misstaget till i alla fall och det är bara att hoppas att det blir lite mer handel med aktien än vad som varit på sistone.

Björn Borg trampar på rätt bra uppåt. EnQuest går lite upp och ned, precis som börsen i stort verkar göra. Det kan skifta rätt rejält från dag till dag. Björn Borg och Starbreeze tror jag starkast på i min portfölj. Den 1 mars kommer Starbreeze att släppa någon form av information och det tror jag leder till några öre upp igen. Efter det är det dags att fundera på om jag ska plocka hem vinsten eller vänta på mer. Rekylen nedåt som brukar komma efter positiva nyheter lyser med sin frånvaro vad gäller Starbreeze, antagligen för att det är en öresaktie. Varje öres förändring upp eller ned motsvarar en kraftig förändring i procent.

Om Björn Borg fortsätter så starkt som jag tror den kommer att göra är det dags att sälja strax före utdelningen och sedan handla den billigt efter dippen som kommer. Då kommer jag att gå över till Avanza Bas, vilket innebär ett courtage om 39 kr i stället för 9 kr, men också möjligheten att ha mina värdepapper i en kapitalförsäkring, vilket definitivt lär gynna mig skattemässigt. Jag tror att jag kommer att ha kvar mitt Avanza Mini-konto också, för att kunna handla med mindre summor utan att courtaget känns för saftigt. Förhoppningsaktier hos Avanza Mini och mer stabila aktier hos Avanza Bas med andra ord.

Apropå stabila aktier så har jag tänkt köpa in mig i Atlas Copco B och H&M så småningom.

Haldex är en annan aktie som jag har funderat på, då det är ett extremt framgångsrikt företag. Värderingen på börsen är dock helt galen. Ett P/E-tal88,5 är sanslöst högt! P/E betyder Price/Earnings och är alltså aktuell aktiekurs delat med företagets vinst per aktie. 10-15 brukar anses vara vettigt för de flesta bolag. Nu är P/E-talet bara en liten del av en analys, så man ska inte stirra sig blind på det.

4 kommentarer:

Spartacus sa...

Vad tror du BB kommer klättra till innan utdelningen?

Coffe sa...

En helt godtycklig gissning utan någon som helst vetenskaplig grund: 80 kr.

Ungdomsmiljonären sa...

Häftigt!

Jag hoppas att du har rätt med Starbreeze. Själv var jag inte lika optimistisk och sålde ju mitt innehav.

JB sa...

80 på BB låter bra. Återstår att se vad utdelningen blir, men förväntningarna ligger nog kring fem kronor vilket ju ger 6.25% direktavkastning på 80 kronor. Mycket attraktivt med andra ord.