torsdag 11 augusti 2011

Rykte med substans för en gångs skull

Rickard Johansson, gamedesigner på Starbreeze, twittrade i går detta:

Grand moment approaching. The reveal for Starbreeze and EA’s Project Redlime. Time to meet the press.
vilket senare togs bort. Samma person twittrade också detta, den 25 maj:
Finishing up the planning for the last few level of project #RedLime at #Starbreeze. It´s shaping up to be really cool! 
Det är stor sannolikhet att spelet visas upp nu på tisdag, den 16:e, då EA har sin presskonferens på Gamescom. Det har ryktats om release inför varje mässa, men den här gången finns det faktiskt något att basera ryktena på!

Givetvis påverkade detta kursen som steg från 13-14 till 16-17 och stabiliserades på 16 öre med några småposter som gick för 15 öre. Mitt önsketänkande blev dessvärre inte verklighet. Jag köpte inte fler aktier på 14-15 öre eftersom jag hoppades på en ytterligare nedgång. Nu blev det inte så och jag har väldigt svårt att tro att det kommer gå att köpa Starbreeze för 15 öre inom en snar framtid. Köporder på 150 000 st är alltså lagd på 16 öre. I skrivande stund har den gått igenom till en tredjedel. Det är svårt att tajma sina köp och sälj och jag är alldeles för feg för att swingtrada med Starbreeze. Det vore nesligt att missa releasen för att man ligger plus ett par öre. Därför köper jag på mig mer när jag kan i stället. Den stora frågan är när man ska sälja sedan...


Efter att ha suttit med datorn i knäet några dagar har min frustration över hur slö den stundtals är vuxit så till den milda grad att jag plockade ut 12 000 kr från sparkontot för att köpa en ny. Det här är något jag har funderat på i flera månader, så det är ett inköp som jag med lätthet kan motivera. En ny MacBook Air med 13,3" skärm får det bli. Den uppdaterades i juli och är numer inte bara en accessoar, utan en riktig dator, som är snabbare än den billigaste MacBook Pro:n, vilken var alternativet. Min gamla dator kommer jag att blåsa ut innehållet på och sedan använda som mediacenter och surfdator. Ett mediacenter är något jag också har funderat på länge. Det kommer bli tjockt med fett så att säga.

Som lärare får jag dessutom rabatt hos Apple så jag sparar åtskilliga hundralappar samtidigt som jag dessutom får 650 kr att handla för i App Store. De har också en skrivarkampanj där jag får en skrivare med AirPrint för drygt 300 kr. Det är något jag har saknat, att kunna skriva ut direkt från telefonen.

Jag är med andra ord mycket nöjd med mitt kommande inköp, trots att jag måste nalla från sparkontot. Om jag inte hade satt in så mycket som jag gjorde sist, hade det inte varit ett alternativ!

EDIT: Hela köpet har gått igenom nu. 600 000 Starbreezeaktier är mina!