torsdag 13 januari 2011

Andra bloggar

Idén till den här bloggen fick jag för rätt längesedan när jag hittade andra bloggar om folk med samma mål som jag. Jag har två aktiva bloggar som jag följer i dagsläget. Den ena skrivs av en kille som är tio år yngre än jag. Även han har en sparhorisont på 10 år. Han har betydligt aggressivare mål än vad jag har då han siktar på att tjäna 10 miljoner på samma tid. Ungdomligt oförstånd eller ett rejält tilltaget självförtroende? Förmodligen en blandning. :-) Vi startade ungefär samtidigt och han hade bara 10 000 kr mer än vad jag hade att börja med, så det ska bli väldigt intressant att följa hans blogg! Vi kommer säkert att lära mycket av varandra och det var tack vare hans tips om att Starbreeze nu går att förhandsboka som jag äntligen klev på tåget. Jag hade grämt mig rejält om jag hade missat att köpa in mig i tid eftersom jag följt bolaget de senaste veckorna. Här är hans blogg i alla fall: http://ungdomsmiljonaren.blogspot.com/

Den andra bloggen jag håller koll på är en lärare som har en lite annan approach. Förutom börsen satsar han pengar på sportsbetting, närmare bestämt tennis. Kul att mixa nytta med nöje sådär. Vi har båda aktier i Björn Borg och verkar ha liknande filosofi angående vilka aktier man ska satsa på, även om det inte märks från min sida än då jag mest har satsat på förhoppningsaktier än så länge. När mitt kapital växer kommer jag dock att satsa mer säkert till största delen och sedan krydda portföljen med lite chansningar. Här är hans blogg: http://borsochbetting.blogspot.com/

Starbreeze stannade på 20 öre idag så mina 7 500 kr har förvandlats till 10 000 kr och jag är övertygad om att vi har många öre kvar till toppen! Tyvärr har jag inte aktierna i en kapitalförsäkring. Avanza Mini har så lågt courtage så jag har prioriterat det i början i och med att jag handlar för relativt små summor.

Hennes & Mauritz är en klippstabil aktie som är mitt i en liten dipp just nu och där tror jag verkligen att det är köpläge. H&M är ett enormt välskött företag med stor potential trots att det är väldigt högt värderat. Hade jag likvider så skulle jag köpa direkt. Björn Borg ska tydligen börja med sportkläder, vilket jag tror kommer löna sig bra. Där skulle jag gärna utvidga mitt lilla innehav. Det är väl så här i början, man ser en massa chanser och grämer sig över att man inte har nog med pengar att handla för. Det är nog vettigt att skynda långsamt, jag har ju ändå en lång sparhorisont.

När jag har byggt upp lite mer kapital kommer jag också att sätta in en del på ett räntebärande konto. Akelius Spar ger riktigt bra ränta, förvisso utan statlig insättningsgaranti, men risken att de ska försvinna känns minimal så det rör mig inte i ryggen. 5 % om man binder sig på 12 månader är riktigt bra och 4 % på bara fyra månader är också svårslaget. Om man inte vill binda upp sig alls får man ändå 3 %.

Jag slängde iväg en köporder på 1 600 kr i Avanza Zero idag också. Då ligger jag på 2 000 kr där ungefär.

11 kommentarer:

Ungdomsmiljonären sa...

Jävligt kul hur det går för våra aktier i Starbreeze!
Själv är jag ju snart uppe i 50% ökning vilket ger en oresliserad vinst på 5.000 kr.

Som sagt, jävligt kul detta!

(och farsan satte Mobispine idag, han gick plus en hel jävla del kan jag säga!)

Coffe sa...

Ja det är skoj! Kul att få lite tillskott så här i början av karriären. :-)

Snyggt att pricka Mobispine! Skulle tro att det är vettigt att försöka sälja så snabbt som möjligt om man hade köpt idag. Rekylen kan komma fort och hårt vid sådana extrema stigningar. Å andra sidan kanske den kommer fortsätta rusa. Otäckt svårt att veta vad man ska göra i ett sådant läge. Sälja hälften kanske? Hur hade du gjort du och vad kommer din pappa att göra?

JB sa...

Kul att du rekar oss andra. Snyggt satsat i Starbreeze, känns riskigt för mig men det verkar ju gå bra så här långt. Mina chanspengar ligger som sagt på tennis och jag hoppas gå plus även där. 5,5% upp på två veckor är bättre än börsen, så långt. :)

Ungdomsmiljonären sa...

Farsan sålde hälften och hoppas på att överleva rekylen med resten och gå långsiktigt (Mobispine har precis ingått ett avtal med Vodafone, vilket är jävligt stort!)

JB sa...

Ser att du har många snygga annonser på din blogg. Är det adsense eller har du något annat? Har själv anmält mig till Adsense för snart två veckor sedan men det händer ingenting.

Coffe sa...

Jag kör med Frossle. De har rätt schyst utbud och vissa betalar riktigt bra. Jag provade Adsense först, men fick inte in ett öre och dessutom tycker jag annonserna var väldigt fula. Med Frossle väljer man själv vilka annonser man vill ha. Länk finns här på min sida. Jag får hela tio kronor om du klickar på min annons. ;-) Du får dessutom 50 kr bara för att gå med.

Anonym sa...

jag har fått flera hundra kronor av adsene på bara några dagar :S /Ungdomsmiljonären

Coffe sa...

Ja du skrev det förut och jag tycker det är konstigt eftersom mitt konto stod på 0,00 öre efter flera dagar. Vi har ju ungefär lika många besökare och vi hade säkert samma typ av annonser.

Coffe sa...

Jag testar att köra adsense igen. Det kanske släpper. Ser att du har dragit ifrån i antalet sidvisningar också. Marknadsför du din blogg någonting? Jag slänger upp en blänkare på Facebook för varje nytt inlägg, i övrigt gör jag inget.

aktiespartacus sa...

Intressant blogg. Ser att vi har Bjrön Borg båda två i portföljen också. :) Intresserad av ett länkutbyte?

Coffe sa...

Din blogg kommer jag definitivt att följa. Det känns som att det finns mycket man kan lära sig av den!