onsdag 2 februari 2011

Starbreeze och lite filosofi

I måndags slängde jag in en order på 40 000 Starbreeze för 0,19 kr, vilken gick igenom. Aktien ligger stabilt på 18-20 öre med stor köp- respektive säljkö på 18 respektive 20 öre. 90 000 st har jag nu med ett GAV på 16,8 öre. Nu är det bara att vänta på spelmässan i mars och se om det blir champagne eller gravöl.

Börsen i helhet gick ned rätt kraftigt idag och Björn Borg dök med hela 3,6 %, vilket jag inte har en aning om varför. Min portfölj gick ned med 0,79 % och börsen i helhet gick ned med 1,45 %. H&M har fortsatt lite nedåt, men det oroar mig inte det minsta eftersom jag har gått in där med avsikt att behålla och utöka innehavet på lång sikt. Atlas Copco gick ned efter att ha presenterat en bra rapport, precis som H&M gjorde. Det är lustigt hur det fungerar. Förväntningar som inte uppfylls leder till sjunkande aktiekurser, trots strålande resultat. Det verkar som att många sparare säljer i panik för minsta lilla. Börsen känns allmänt orolig, med stora fluktuationer från dag till dag. Lyckligtvis steg EnQuest med 1,99 % idag och är nästan uppe på det jag gick in på. Även här har jag ett långsiktigt innehav. Oljan lär knappast reas ut någon gång.

En kollega frågade idag varför jag har gått in för att spara pengar på det här sättet. Det finns flera anledningar, men en är behovet av att ha mål i livet. Fram till nyligen har livet varit indelat i en mängd mål. Allt ifrån att ta körkort när jag var 18 till att ta min lärarexamen häromåret har inneburit tydliga mål som legat inom en överskådlig framtid. Nu är jag snart 30 år och har tagit klivet in i ekorrhjulet. Några barn ska jag inte ha så min nästa milstolpe är att gå i pension. Det är en alldeles för lång horisont för mig, vilket gör att tiden bara flyter på utan mening. Det är väl så antar jag, att man måste ha något att se fram emot för att kunna känna sig tillfreds med vardagen. Mitt mål är att vara miljonär inom 10 år. 10 år är en lång tid, men huvudmålet består av en massa delmål, varav det första är att nå 100 000 kr.

Jag kom över 2 500 i besökarantal idag förresten. Det hade jag verkligen inte väntat mig när jag började blogga!

3 kommentarer:

Zod3r sa...

Klockrent mål tycker jag!

Läs gärna: http://www.aktiefokus.se/2010/05/peter-lynchs-investeringsfilosofi/

Tål att läsas många gånger om. :-)

Ungdomsmiljonären sa...

Grattis till visningarna och jag har samma filosofi som du angående börsen under dagen.

Allt gott / Ungmilj

Spartacus sa...

Grattis till besökarantalet! :)