måndag 7 februari 2011

Dags för en ny vecka

Veckans första dag började bra. Upp 3,1 % i och med att Starbreeze har klivit upp ett öre till. Nu är det lång kö på att få köpa för 20 öre. Jag trodde att H&M skulle börja röra sig uppåt i och med att Stefan Persson har köpt 7 miljoner aktier. Det kvittar i och för sig då jag har aktien på lång sikt. Fluktuationerna från dag till dag är inget att bry sig om.

Så här ser det ut efter dagen:



13 % på en och en halv månad kan man inte gnälla på. Det roliga är att det här bara är början! Att komma upp i den andra miljonen borde ta ungefär hälften så lång tid som det tar att komma upp i den första. Om jag räknar med 30 % skatt och 10 % avkastning per år så kommer jag ha 10 000 000 kr när jag blir pensionär vid 65 års ålder om jag sätter av 6 000 kr i månaden. Det känns bra med tanke på att pensionsbubblan lär ha spruckit till dess.

Jag älskar mitt jobb, men jag har svårt att se att jag gör det om 15 år om lärare inte börjar få den uppskattning och respekt som vi har rätt till. I dagsläget vore en lön på 35 000 kr i månaden rimligt för en högstadielärare efter några år i yrket. Det vore inte en riktigt bra lön, utan det vore rimligt. När man satte riksdagsledamöternas lön på 60-talet utgick man från lärarlönerna eftersom yrkena ansågs vara likvärdiga. Idag har en riksdagsledamot 56 000 kr vilket är några tusenlappar mer än den dubbla genomsnittliga lärarlönen. Jag har inte så mycket att anmärka på riksdagsledamöternas löner, utan tycker de är relativt rimliga, däremot tycker jag att en lön på runt 50 000 kr för en gymnasielärare med 20 års erfarenhet också vore rimligt. Mitt förakt mot Göran Persson som drev igenom kommunaliseringen är svår att sätta ord på.

Ursäkta för utsvävningen, det är inte sådant bloggen ska handla om. Det jag ville komma fram till var i alla fall att jag har en liten dröm som inte inkluderar ett underbetalt jobb, slaskiga vägar och höga skatter. Sverige känns inte som mitt naturliga habitat så att säga. I stället för att bara gnälla över allt detta gör jag något åt saken, för vem förutom jag är det som egentligen har ansvar för mig och mitt liv?

Jag har för övrigt tagit på mig en extra timme arbete varje måndag, vilket ger 500 kr extra i veckan. Nu kommer några måndagar gå bort på grund av ledighet, men vissa månader blir det 2 000 kr högre bruttolön i alla fall, vilket givetvis är välkommet! Om ett par månader är det dags för lönerevision också, vilket ska bli mycket intressant. Jag har dock inte allt för höga förhoppningar om jag ska vara ärlig.

4 kommentarer:

JB sa...

Instämmer. Någonstans kring 35 vore rimligt för en högstadielärare med några års erfarenhet.

Anonym sa...

Jag kan inte komma ihåg en enda högstadielärare eller gymnasielärare under min skoltid som har gjort sig förtjänta av 35'000 kr i lön?

Stå och läsa ur en lärobok och använda samma prov varje år, hur kan det berättiga en så hög lön?
(eller så är ni hemskt mycket bättre lärare)

Med er logik så borde ju i princip alla yrken ha 30-50k i månaden för alla är viktiga i samhället. Sen kommer alltid "den enga yrkesgruppen" hävda att just de är så mycket bättre/viktigare än en annan.

Halge sa...

Om jag räknar med 30 % skatt och 10 % avkastning per år så kommer jag ha 10 000 000 kr när jag blir pensionär vid 65 års.

Inte funderat på en Kapitalförsäkring? Hade själv en vanlig depå på Avanza men i början på feb så flyttade jag över det mesta till en kapf.

Coffe sa...

Jo visst har jag det! Än så länge är det så pass små summor jag har köpt aktier för och därför har jag valt Avanza Mini som har 9 kr i courtage. För att kunna ha en KF måste jag gå upp till Avanza Bas och då är courtaget 39 kr. När jag har fått en lite större portfölj kommer jag att byta till Avanza Bas och köra KF. Det ligger väl en 2-3 månader fram i tiden.