fredag 4 februari 2011

Slut på veckan

Ännu en vecka går till historien. En vecka som slutar helt okej för min del. H&M verkar vara på väg uppåt igen, säkerligen på grund av att Stefan Persson har köpt en ansenlig mängd aktier, och EnQuest har äntligen klivit över mitt inköpspris. Starbreeze ligger stabilt på 19-20 öre nu med en skaplig köpkö på 19 öre som vuxit fram under dagen. Björn Borg har tappat lite under veckan, vilket förvånar mig, men det är säkert bara tillfälligt.

Så här ser det ut i dagsläget:



Från starten i december har jag satt in 30 500 kr och idag är depån värd 33 521 kr. En total uppgång på 10 %, vilket är vad jag behöver på årlig basis för att nå miljonen på 10 år med 6 000 kr avsatt för sparandet varje månad. Nu är det Starbreeze som höjer värdet ordentligt och att tro att den här utvecklingen på något vis är representativ för vad som komma skall är dumdristigt. Som jag skrivit tidigare så kommer jag att satsa på trygga aktier i första hand och krydda med högrisk. Risken att förlora stora summor på sikt är säkerligen större än chansen att bli rik snabbt ifall det blir för mycket chanstagningar.

Hur som helst så tror jag att jag kommer nå miljonen betydligt snabbare än på 10 år. För det första har jag kalkylerat med 30 % skatt, vilket inte kommer att bli fallet när jag lägger innehavet i en kapitalförsäkring. För det andra har jag räknat med att lägga undan 6 000 kr varje månad i 10 års tid. Även om löneutveckling är löjeväckande för lärare i dagsläget så har jag ändå förhoppningar om att det kommer hända saker på det området. Även om så inte blir fallet kommer jag säkert att kunna lägga undan mer än 6 000 kr i månaden om ett par år.

Jag väljer ändå att ha kvar mitt ursprungliga mål, nämligen att bli miljonär inom 10 år. Tar det 10 år så har jag nått mitt mål och går det snabbare så är det ett plus.

Min kapitalförsäkring hos Swedbank går som jag tidigare skrivit ut i april. Jag sätter inte in mer pengar där utan väntar bara på att den ska gå ut. 10 000 kr är insatt och den är värd 10 111 kr efter en uppgång på 3,11 %. I ärlighetens namn så vet jag faktiskt inte om skatten är inbakad i Swedbanks avgifter eller om den är utöver de pengar som dras varje månad. Det handlar om runt en hundring så det spelar inte så stor roll. Det ska bli skönt att få allt samlat hos Avanza. Det blir ett trevligt tillskott på runt 10 000 kr extra i april med andra ord, lagom till jag skaffat en kapitalförsäkring i Avanza Bas.

Just ja, varje månad får jag en överföring på 200 kr från min far som går in i fonden Kapitalinvest. Jag har sålt av det innehavet då och då för att köpa annat och i dagsläget har jag 200 kr. Mitt sparande utökas alltså med 6 200 kr varje månad tack vare min månadspeng. :-)

Utöver sparandet har jag drygt 10 000 kr på betalkort och i kontanter. Det känns bra att ha en liten buffert som man har omedelbar tillgång till. Den räknar jag inte in i det hela eftersom det blir så plottrigt att uppdatera för varje litet inköp.

2 kommentarer:

Ekonomibloggar sa...

Hej! Nu har jag lagt till din blogg i listan hos Ekonomibloggarna, hoppas du ska trivas =o) Du blev nummer 99 =o) Tipsa gärna dina besökare om sidan =o)

Hoppas du får en härlig helg!

Unknown sa...

Hej.. Fint att du köpt lite H&M, själv köpte jag 27 H&M aktier i veckan för 210.50 kr st.. Känns fint att vara med i tåget, som garanterat kommer gå upp :)Blir att köpa mera nästa månad om priset fortfarande är lågt.. En annan aktie jag sitter på är Scania B, som jag köpte för 149kr, Dyker dom ner mot samma kurs ( 134kr)som tidigare i veckan igen så kanske jag lägger pengarna där ist :)