tisdag 1 mars 2011

Här har shoppats!

En grundläggande filosofi som många har när det gäller att investera i värdepapper är att man alltid ska sprida risken genom att investera i olika bolag och branscher. Att lägga två tredjedelar av det totala värdet i ett och samma bolag är något många skulle avråda ifrån. Om detta bolag i sin tur visar sig vara ett förhoppningsbolag som utvecklar tv-spel skulle nog de flesta skaka på huvudet och föreslå att man börjar spela på hästar i stället. Personligen skulle jag aldrig råda någon att göra en så vågad investering! Min filosofi är som jag skrivit tidigare att ha basen i trygga solida bolag som ökar bra på sikt och att krydda portföljen med mer spännande aktier som har potential att öka kraftigt på kort sikt. Nog om det och över till dagens inköp:

Jag förde över den månatliga summan av 6 000 kr plus en liten bonus på 5 000 kr till Avanza. 11 000 färska riksdaler att handla för alltså! Valet stod mellan att utöka i Starbreeze eller Björn Borg. Björn Borg kommer med största sannolikhet att stiga fram till mitten av april, men aktien har haft oförklarliga dippar och betett sig allmänt oroligt de senaste veckorna. En följd av stigande bomullspriser och revolutionerna i Nordafrika möjligtvis.

Ett bolag som näppeligen påverkas av revolutioner och andra petitesser är Starbreeze som kommer att visa Syndicate internt på GDC idag, vilket betyder i kväll svensk tid. Journalisterna får givetvis ett embargo om att inte publicera något innan ett visst datum, men risken att något läcks ut känns överhängande. Jag ser en möjlighet för aktien att kliva upp några öre under dagen i morgon. Vissa tror att det kommer bli rally redan dagarna som kommer, men jag tror mer på en liten uppgång och att det händer grejer på riktigt först när tidningarna börjar skriva om spelet och det släpps bilder och trailer. Inom en till två månader kommer det att röra på sig rejält alltså och jag köper hellre in mig på 20 öre än på 22-23. Därför gick jag all in i Starbreeze idag och utökade med 55 000 aktier till totalt 145 000. Mitt GAV ligger nu på 18 öre.

Givetvis finns det en risk att spelet floppar, men det har jag väldigt svårt att se kommer hända. Syndicate var oerhört populärt på sin tid (Det släpptes 1993.) och EA är alldeles för rutinerade och kunniga för att de skulle tro så här mycket på Starbreeze ifall de inte skulle ha visat upp bra resultat under utvecklingsarbetet. Risken är alltså förhållandevis låg i förhållande till hur stor uppsida vi kan få se.

Min taktik är fortfarande att satsa långsiktigt på stabila bolag i första hand, men det betyder inte att jag tänker stå på perrongen och vänta på det gamla dieselloket som kommer om ett par timmar när jag kan köpa en billig förstaklassbiljett på snabbtåget som går om fem minuter!


Inga kommentarer: