fredag 4 mars 2011

Hårdrock, veckosummering och lite politik

Då är det bara en helg kvar innan man är tillbaks i verkligheten igen. Det har nämligen varit sportlov. Mina lediga dagar har spenderats framför datorn en osunt hög andel av tiden. Många timmar framför skärmen i hopp om att hitta läckor om Syndicate. I går spenderade jag hela dagen med att hitta boende i Göteborg för mig och ett gäng andra glada hårdrockare! Mitt mål är ju att bli miljonär på en ordinär lön utan att göra stora uppoffringar. När det är sommar så är det hårdrocksfestivaler och konserter och det kostar en slant med biljetter, logi och etanolhaltiga drycker. Att minimera kostnader är också ett sätt att utöka sin förmögenhet och jag satt hela dagen och letade efter boende. Hotellen ville ha minst 1 000 kr per natt och person, vilket skulle innebära 3 000 kr totalt. Inte okej för någon av oss. På fredagen spelar Iron Maiden och på söndagen är det dags för The Big Four! En grym helg helt enkelt! \m/ Biljetterna till Iron Maiden är släppta sedan en tag tillbaks och 55 000 besökare innebär hårt tryck på vandrarhem och billiga hotell. Efter enormt mycket letande lyckades jag ändå hitta boende för totalt 865 kr per person inklusive frukost. Lite skillnad mot >3 000 kr! Det är inte roligt om ett par konsertbesök ska kosta lika mycket som en charterresa till soligare breddgrader.

Nog om det. Dagen slutade bra, plus på alla aktier. EnQuest är tillbaks på de nivåerna jag handlade för. Det har den varit två gånger tidigare och sedan vänt ned igen. Det är möjligt att det blir samma scenario igen, men på lång sikt kvittar det. Björn Borg har också återhämtat sig lite efter veckans nedgång.



Jag tror ju på en stark uppgång för Starbreeze. Det innebär att mycket försvinner i skatt. En kapitalförsäkring vore definitivt att föredra! Kruxet är att jag då måste sälja innehavet och sedan köpa tillbaks det igen. Risken är ju att jag får köpa in mig dyrare än vad jag säljer för. Inklusive courtage handlar det om 1 500 kr om jag får köpa för ett öre mer än jag får sälja för. Det innebär 7 500 aktier färre för samma summa med dagens kurs. Om kursen dubblas innebär det 1 500 kr mindre i vinst, vilket motsvarar drygt 1 000 kr efter skatt. Å andra sidan räcker det med en uppgång på 4 öre för att jag ska ha tjänat in kapitalförsäkringen. Om jag säljer för 20 öre och köper för 21 öre räcker det alltså med en uppgång till 25 öre för att jag ska ha tjänat på det hela. Nu är det här bara snabb överslagsräkning, men det borde stämma hyfsat. Risken är förstås att det kommer något kursdrivande rykte mitt i alltihop. Annars är det 15 mars som gäller enligt mina spekulationer och då är det mycket möjligt att aktien handlas mellan 18 och 20 öre under nästa vecka. Med andra ord har jag hyfsade chanser att få sälja och köpa till samma pris, om jag bara vågar försöka.

Att man ens ska behöva tänka i de här banorna är rätt galet. Staten premierar slösaktigt leverne genom ränteavdrag och bestraffar sparande genom reavinstskatt. Vårt ohållbara pensionssystem gör att tillväxt är av yttersta vikt. Det är ingen liten snöboll som är i rullning. Tänk om man kunde få behålla den delen av lönen och förvalta den själv. Det skulle vara extremt mycket mer kostnadseffektivt och vi skulle få större frihet. Nog är det ett lustigt system vi har, där staten tar våra pengar och fördelar dem åt oss i stället för att låta oss bestämma själva och ta eget ansvar för våra liv. Jag räknar kallt med att pensionssystemet har rämnat långt innan jag blir pensionär så jag väljer att ta eget ansvar ändå, trots att vår "borgerliga" regering gör allt i sin makt för att hindra oss.

Inga kommentarer: