lördag 26 mars 2011

Något sen uppdatering

Det har inte varit så mycket aktivitet här under mars, så nu kommer ett lite längre inlägg för att kompensera!

Starbreeze har sjunkit rätt mycket och handlas för 16-17 öre om dagarna. Småsparare, som jag, har gått in i aktien med förhoppning om en rejäl värdeökning när deras Project Redlime visas upp. På GDC skulle det visas internt och då väntade alla på läckor därifrån. Inget läckte och rykten om att embargot skulle lyftas den 15:e florerade flitigt på diverse forum. När ingenting publiceras och det censurerade tidningsomslaget visade sig vara ett annat spel blev många småsparare oroliga och började sälja, för att ändå plocka hem den vinst som många har gjort på den kraftiga uppgång som redan varit.

Förhoppningsvis har de flesta aktier som tillhörde denna oroliga skara nu bytt ägare, vilket leder till att nedgången upphör. Så fort minsta lilla om Project Redlime släpps kommer vi att nå nya nivåer. Det är spännande med högriskaktier som rör på sig för minsta lilla. Ta den korta artikeln i DN för några veckor sedan som egentligen inte sade någonting överhuvudtaget, men som direkt gjorde att kursen steg. Jag sitter kvar med en bekväm känsla och väntar. E3 i juni kanske?

Jag skulle ju vilja föra över innehavet till en kapitalförsäkring, men det är så pass stor kö på både köp- och säljsidan att det skulle innebära att jag måste sälja för 16 öre och köpa för 17 öre i dagsläget. Att sälja för 16 och hoppas på mer nedgång vågar jag inte. Det är synd att jag fegade ur och inte vågade sälja på 20-21 för ett par veckor sedan.

EnQuest började äntligen visa riktigt fina siffror och det såg positivt ut, sedan störtade kursen plötsligt! Det visade sig att en saftig skattehöjning är att vänta vilket drabbar dem rätt hårt. Mitt förakt mot klåfingriga politiker växer för var dag, trots att det redan är på exceptionellt höga nivåer! Jag väljer ändå att sitta kvar med mina korvören i EnQuest. På sikt tror jag ändå på bolaget.

Björn Borg har återhämtat sig och är uppe på 70 kr igen. Utdelningen närmar sig så jag tror på mer svarta siffror där. Jag har inte bestämt mig helt än för hur jag gör, om jag ska sitta kvar och ta hem utdelningen eller om jag ska plocka hem vinsten och återinvestera i en kapitalförsäkring efter nedgången.

H&M har stigit bra och där skulle jag gärna ha mer pengar investerade. Det känns som ett väldigt tryggt bolag att ha pengar i.

För ett par veckor sedan låg jag på minus i allt utom Starbreeze och för ett par dagar sedan, innan EnQuest dök, låg jag på plus i resten och minus i Starbreeze. På sikt kommer allt att ligga på plus, så det gäller att inte bli nervös när blicken möter de elakt röda siffrorna dag efter dag ibland.

Hetsjakten mot Akelius fortsätter, vilket har lett till att ägaren överväger att lägga ned sparverksamheten. Det som upprör är att man får förtur i lägenhetskön om man öppnar ett sparkonto. I media har det framställts som att man kan köpa sig förbi kön, vilket inte stämmer överhuvudtaget. Det roliga är att man kan göra samma sak hos HSB, men där blir det inte något ramaskri. Förhoppningsvis är herr Akelius hot bara ett spel för gallerierna i syfte att visa sitt missnöje. Han skrev för övrigt en bra debattartikel för ett tag sedan.

Det är deklarationsdags igen. Jag finner folks resonemang kring skatteåterbäringen komisk. Många blir glada för att de får tillbaks ett par tusenlappar runt midsommar. Självklart är det ett välkommet tillskott, men faktum är att det är pengar som du har blivit berövad och sedan får tillbaks. Om jag stjäl tusen kronor av min kompis och sedan ger tillbaks dem året därpå så tror jag snarare att han blir upprörd för att jag stal dem från början.

Jag läste något mycket glädjande häromdagen. Nämligen att man i Utah kommer att kunna handla med guld i butiker. Ett första steg bort från vårt vedervärdiga system med fiatvaluta kanske? I fiskebyn Mugardos i norra Spanien kan man återigen handla med pesetas. Ett första steg bort från valutamonopolet möjligtvis, men det vore väl att hoppas på för mycket. Det är i vilket fall positivt att sådant här händer, då det förhoppningsvis kan få vanligt folk att få upp ögonen och inse att vårt nuvarande system inte fungerar.

Så här ser mitt innehav ut i dagsläget:



Den här månaden för jag bara över en tusenlapp till det långsiktiga sparandet. Den hamnar nog i Avanza Zero. Jag förde över 11 000 kr förra månaden och ligger ute med en del pengar för konsertbiljetter. Jag kommer ändå att leva sparsamt så eventuellt blir det en större överföring nästa månad. Snart åker min Alfa ut på annons också. Jag kör så lite att kostnaden inte riktigt går att motivera, mitt bilintresse till trots. Lånet och försäkringen innebär 3 000 kr varje månad. Efter att lånet är betalt borde jag få loss minst 25 000 kr efter försäljningen, vilket mer än väl räcker till inköp av en billig bil. En Autobianchi A112 kanske? Jag har haft en sådan förut och gillade den skarpt! Italiens svar på Minin salufördes som Lancia i Sverige och var en dyrare variant av FIAT 127 i stort sett. Lättmekad, billig och full med körglädje och själ! Forza Italia!


3 kommentarer:

Zod3r sa...

Jag hejar på dig!

Inte för att leda in dig på "farliga" stigar, men att analysera ett företag (TA & FA + triggers) alt.råvara och sedan handla CTF:er alt.MiniFutures i starka trender (både lång & kort) - är något jag finner väldigt lockande. Inget för långsiktigt SPARANDE men som extra "krydda"... Något för riktiga karlar! :-)

Ha det gott!

//Micke

Coffe sa...

Tack! :-)

Jo jag har funderat lite i sådana banor, men jag håller mig gärna utvilad och nykter på den mötesfria motorvägen ett tag innan jag börjar fylleköra på Dödens väg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Yungasvägen

:-)

Zod3r sa...

Hähä... Klockren länk! Visst är det så. Dock är det lockande. Något man i alla fall måste testa i liten skala känner jag.