måndag 11 april 2011

Omstrukturering genomförd

Så, nu har jag äntligen skaffat mig en kapitalförsäkring! För att göra det var jag tvungen att sälja av hela innehavet, vilket gick bra så när som på Starbreeze. Självklart väljer jag sämsta tänkbara tillfälle att sälja. Jag märkte att kursen började vandra uppåt, men överföringen av likvider från Avanza mini till kapitalförsäkringskontot var inte färdigt, så jag hann inte köpa in mig igen. Sälj på 16 öre och köp på 18 öre blev således resultatet, och jag förlorade 3 000 kr. Surt, men försumbart i det långa loppet!

Jag fortsätter med de fyra aktier som jag haft tidigare, men med en jämnare fördelning den här gången. 22-26 % står varje aktie för av det totala innehavet. Det innebär att klädesbranschen står för lite drygt halva min portfölj, vilket inte är den bästa riskspridningen. Hennes & Mauritz känns dock stabilt och Björn Borg har sin trevliga avkastning, vilken för övrigt kommer att ske i form av en split i år. Jag är lite orolig för dessa två aktier baserat på denna blänkare som kom i DN i helgen: http://www.dn.se/ekonomi/tungt-for-kladbolagen

Innebär det att min portfölj öppnar starkt nedåt i morgon? Det återstår att se. Jag har inte lagt in någon säljorder, eftersom det är på lång sikt jag kommer tjäna pengar på börsen. Det bär ändå emot att se röda siffror för dagen, trots att det egentligen inte spelar någon större roll i det långa loppet. 

Investmentbolag tror jag kan vara ett bra alternativ för att sprida risken i min portfölj. Det är inget jag har kollat mer ingående på, men det kommer antagligen framåt sommaren. 

Härligt vårväder bjöds det på idag och lyckligtvis var vi hos mina föräldrar ute i glesbygdssverige. Det här med att bo i lägenhet är inte alls min grej. Min sambo är av samma åsikt. Nu bor vi dessvärre i Stockholm och här kostar ett sketet radhus ohemult mycket pengar, vilket gör att det inte är något alternativ att skaffa en villa. 15 000 kr i månaden för boende är inte realistiskt med vår ekonomi. I glesbygdssverige skulle vi ha lägre månadskostnad i en normal villa än vad vi har för vår bostadsrättstvåa i förorten. Då vi båda gillar djur och natur skulle vår livskvalitet vara avsevärt mycket högre också. Nackdelarna är de högre skatterna och de lägre lönerna. Jag skulle behöva en lön som är rätt exakt 1 000 kr högre i mina föräldrars hemort än här i Stockholm för att ha samma nettolön. I själva verket skulle jag med stor sannolikhet få en lön som är några tusenlappar mindre än jag har i dag. Å andra sidan, går det att sätta ett pris på livskvalitet? Det är inte det att vi vantrivs med våra liv idag, men vi skulle kunna ha det betydligt bättre!

Hur som haver så har vi lite funderingar på att köpa oss en villa i glesbygdssverige. Det är ett renoveringsobjekt som vi antagligen skulle kunna få mycket billigt. Ett par hundra tusen kr och många många timmars arbete senare skulle vi ha ett riktigt trevligt sommarboende, som vi antagligen skulle kunna tjäna en liten slant på dessutom. Som tur är har jag lite kontakter, vilket gör att vissa av renoveringskostnaderna skulle bli oförskämt låga. Det hela är på planeringsstadiet än så länge, men i veckan får vi antagligen veta hur mycket fastigheten skulle kosta oss i inköp och då är det dags att börja fundera på allvar! Eventuellt skulle det innebära att jag inte skulle kunna lägga undan så mycket som 6 000 kr varje månad under en period, men å andra sidan vore husköpet i sig en investering.

Jag brukar lägga in mina aktier och deras utveckling i slutet av varje post och det kommer jag fortsätta med, men i och med flytten till en kapitalförsäkring blir räkneverket nollställt. Högst upp i bloggen finns numer en länk som heter "Innehav" och där kan man se den totala avkastningen.



Just ja, jag har flyttat över mitt PPM-innehav till Avanza Zero. Tidigare har jag inte gjort något åt det, men jag såg att man kunde sköta handeln och få översikt hos Avanza. Smidigt! Avanza Zero är ju helt avgiftsfri, så jag tror det är ett bra val. 31 000 kr har jag visst i dagsläget.

Inga kommentarer: