söndag 17 april 2011

Lite lektyr

Jag har fått hem boken Så här kan alla svenskar bli miljonärer i veckan. Jag misstänker att den är väldigt grundläggande, men den var gratis och något lär jag mig säkert av den! Som det är nu så har jag väldigt dålig koll på vad jag håller på med, vilket jag tror är signifikativt för många småsparare, och ett mål är förstås att bli mer insatt och kunnig. Ett sätt är att läsa böcker i ämnet och då måste man börja någonstans. Förhoppningsvis väcks läslusten och biblioteket tillåts utökas. Ett annat sätt är att gå på seminarium och föreläsningar av olika slag. Det dimper ned inbjudningar lite då och då till diverse tillställningar, allt som oftast är de gratis dessutom. Det kanske vore en god idé att ta tillvara på de tillfällena.

I den lokala matbutiken finns det rätt mycket böcker kvar sedan bokrean. En av dessa är Vägen till din första miljon – alla kan bygga en egen pengamaskin, vilken inte kostar mer än 89 riksdaler i inbundet format. Det blir nog ett inköp nästa gång jag fyller på matförrådet, om det finns något exemplar kvar vill säga. Den är antagligen också väldigt grundläggande, men man måste börja någonstans.

Det händer att jag är inne på Dagens industris webbsida och läser ibland. Förra helgen snubblade jag över ett erbjudande om att få en gratis prenumeration på tidningen i tre veckor, vilket jag nappade på. Det första exemplaret kom i torsdags och det fanns en del av intresse av läsa. Jag är dock tämligen övertygad om att jag inte kommer att fortsätta prenumerera på tidningen efter provperioden, utan jag kommer att hålla mig till webben. 

I övrigt kan jag väl berätta att Björn Borg störtdök i slutet av veckan, och som vanligt har jag inte en aning om varför. Sedan jag köpte aktien har den klättrat sakta men säkert, för att sedan göra rejäla skutt nedåt, till synes utan anledning för det mesta. Börsen är fortfarande väldigt instabil överlag.

I morgon blir det en sväng till Teknikens Värld LIVE, vilket är gratis för prenumeranter. Bilar är ett stort intresse så det ska bli kul. Jag läser i stort sett aldrig papperstidningar, eftersom samma information finns att tillgå gratis på Internet, men jag fick en prenumeration när jag fyllde år och det var väldigt uppskattat! Jag läser mycket mer ingående i en papperstidning än vad jag gör på nätet. Där sållar jag mycket hårdare och läser bara det som verkligen intresserar mig. Det är förstås effektivare, men det gör också att man går miste om en hel del information.

Vi väntar på besked angående renoveringsprojektet som jag skrev om tidigare. Ett skambud har lämnats och om det mot förmodan skulle accepteras ser jag en möjlighet till en riktigt bra affär framför mig, även om det kommer innebära mycket jobb. Om det inte accepteras så har vi lite marginal uppåt, men att vi ska få det billigt är en absolut förutsättning för att det ska bli affär. Mina bilimporterarplaner bordläggs i så fall tills vidare. All energi i sommar kommer att behöva riktas till huset med allt vad det innebär och att då samtidigt ta ett lån och lägga en massa tid på att hitta en bil känns inte helt klokt.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Får jag fråga var du fick Så här kan alla svenskar bli miljonärer ifrån?

Coffe sa...

Självklart! http://www.sparklubben.se/

Zod3r sa...

Björn Borg dök ju för:


•Efter beslut på årsstämman den 14 april 2011 delas varje
aktie i Björn Borg upp i tre aktier (s k aktiesplit 3:1), varav
två aktier benämns inlösenaktier.
•Inlösenaktierna löses automatiskt in mot ett belopp om
2,60 SEK per inlösenaktie (dvs motsvarande 5,20 SEK per
ursprunglig aktie i Björn Borg).
•Utbetalning av inlösenbeloppet beräknas ske den 25 maj 2011.
•Inlösenförfarandet sker automatiskt, vilket innebär att ingen åtgärd krävs från aktieägare för att erhålla inlösenbeloppet.
•Avstämningsdag för aktiesplit inklusive rätt till erhållande av
inlösenaktier är den 29 april 2011.
•Handel med inlösenaktier sker på NASDAQ OMX Stockholm under perioden 3–16 maj 2011.
•För utländska aktieägare kan det vara fördelaktigt ur skattehänseende att sälja inlösenaktierna under handelsperioden.
•För frågor angående inlösenförfarandet, vänligen kontakta Björn Borg AB (publ) på telefon 08-506 33 700

Coffe sa...

Det du skriver om Björn Borg har varit känt ett tag. Det var först den 14:e som besluts togs, men det var ju bara en formalitet.

Zod3r sa...

Ööh, jo, men då du skrev att du inte hade en aning om varför den dök så besvärade jag mig bara om att saxa in varför.

Coffe sa...

Men jag tror inte att det var därför den dök eftersom det var känt sedan tidigare. Årsstämman bekräftade bara det som vi redan visste.

Zod3r sa...

okaj.