tisdag 26 april 2011

Daytrading med kaffepengar

Först och främst vill jag rekommendera båda de böcker jag skrev om i mitt förra inlägg. Läs dem gärna i samma ordning som jag gjorde. Börja med Så här kan alla svenskar bli miljonärer och läs sedan Vägen till din första miljon – alla kan bygga en egen pengamaskin. Den sistnämnda innehåller dessutom en kod, vilken ger 300 kr i aktier hos Nordnet. Det var egentligen inga direkta nyheter i någon av böckerna, men de är motiverande. Speciellt Vägen till din första miljon. Det står en del om fastigheter och det är faktiskt något jag själv har funderat på. Det krävs dock att man är rätt stadd i kassan, så det är ett långt senare projekt. Läraryrket blir man inte fet av och det vore roligt att ha något vid sidan av som drar in extra pengar.

I morse läste jag denna analys: Analys av Rusforest och lade ihop ett och ett. Mycket riktigt så steg kursen rätt bra på morgonen. Jag köpte 700 st för 14,55 och sålde dem för 15,10, vilket var det mesta jag hade kunnat få under dagen. Det såldes några för 15,20, men det var stor köpkö där. På grund av köpkön såg jag det som väldigt osannolikt att kursen skulle nå högre. Allt som allt blev det en blygsam vinst på 307 kr efter courtagen. Inte mycket att skryta med, men 307 kr mer än jag hade haft om jag inte hade gjort som jag gjorde. Rusforest känns som ett bolag som kan vara värt att titta på som ett långtidsinnehav också. Skog har de gott om i Ryssland och tittar man på vilka de stora ägarna är så hittar vi bland annat VD:n, Lundin och Alecta. Det känns betryggande. Om Ryssland beslutar sig för att privatisera skogsinnehavet kan det bli riktigt trevligt. Som jag ser det finns det en hel del som talar för bolaget.

Jag har 16 600 kr i likvider. Mina tankar om Starbreeze är fortfarande desamma. Det kommer att bli en rejäl kursstegring, men förmodligen inte före E3-mässan. Kursen har återigen börjat röra sig nedåt och jag hoppas den fortsätter så, eftersom det ger fler aktier för samma peng när jag köper in mig starkare om några veckor.

Mina gissningar om att Björn Borg skulle stiga bra inför utdelningen har ju inte alls infriats. Jag kommer sitta kvar i aktien helt enkelt. H&M och EnQuest likaså. Sedan har jag några andra bolag som jag kikar lite på. Ratos och Kinnevik bland annat.

I morgon bitti kl 07:30 släpper Volvo sin rapport. Det är möjligt att vi får se en skaplig uppgång där när börsen öppnar. Frågan är om det är värt att chansa. Rusforest kände jag mig rätt säker på, men Volvo kanske inte uppfyller förväntningarna. Vi får se om jag hinner kika lite innan jag går till jobbet i morgon bitti. Eventuellt lägger jag en order.

Räntorna på olika sparkonton har stigit lite, men inte i samma takt som utlåningsräntorna. Det ger fina extrapengar till bankerna att inte ligga i fas där. Akelius ger nu 3,5 % ränta på sitt konto utan bindningstid och 4,25 % på sitt konto med 4 månaders bindningstid. Årskontot ligger kvar på 5 %. Det finns en länk här på vänster sida för den som är intresserad.


1 kommentar:

Zod3r sa...

Medcap tror jag kan vara en dubblare... Måste bara få tillfälle att gå ur några positioner, sen går jag nog in där ett tag...