måndag 11 juli 2016

FrontOffice, mål och bilar

Mitt mål på sikt är att kunna leva på avkastning från mina aktier. En förhoppning är att Starbreeze kommer att börja med utdelning om några år. Med ett högre börsvärde kan min relativt stora post där ge mig bra med pengar årligen om så blir fallet. Det är inget som har diskuterats och jag tror att det inte är aktuellt de närmsta åren, med tanke på hur aggressivt bolaget expanderar. De har en väldigt stor kassa, men den kommer förhoppningsvis och antagligen användas till uppköp och investeringar.

För att kunna leva på utdelningen krävs en ansenlig mängd kapital. Förvisso finns det bolag som Saltängen som har en extrem direktavkastning på nästan 10 %. Någon kursdubblare är det dock inte och en hög utdelning nu är ingen garanti för hög utdelning om några år. Om jag skulle slänga in hela mitt kapital där, skulle jag kunna leva på avkastningen i dag, om jag valde bort extravaganser, men hur kul vore det? Jag är dessutom övertygad om att Starbreeze kommer att öka betydligt mer än 10 % per år den närmaste tiden. Ett köp är alltså inte aktuellt. För någon med en lägre riskprofil än jag verkar det dock som en lockande aktie!


Jag har gått in tyngre i FrontOffice och här är några av anledningarna:

  1. Det är ett nynoterat bolag med ett lågt börsvärde = potential till stora kursökningar.
  2. De har ett intressant koncept med sin fond, mer detaljer om den kommer senare.
  3. Peter Gyllenhammar, som de startar investmentbolaget tillsammans med, kommer köpa preferensaktier för 3,50 kr till ett värde av 5 000 000 kr. En bra tidig riktkurs. Å andra sidan, om vi tittar på värdet av FrontOffice andel av fonden får vi i dag en kurs på 3,64 kr.
  4. FrontOffice har en success rate på 65 %, att jämföra med 18 % för samtliga bolag som genomgår en rekonstruktion.
  5. De har som policy att dela ut hälften av vinsten till ägarna.

I FrontOffice ser jag en chans till en kursdubblare, som dessutom, om det går bra, kommer att ge mig en fin utdelning på sikt. Jag har i dag ett GAV på 2,30, vilket jag givetvis är exceptionellt nöjd med! Kursen ligger på runt 3 kr just nu. Än så länge är det låg omsättning i aktien, så det kan vara svårt att köpa in sig, i alla fall om man vill ha en något större post. 

Jag gissar att bolaget kommer bli mer känt och att intresset för dem och således handeln med aktien kommer att öka när fonden presenteras. Jag gissar vilt och säger att man har max två månader på sig att vara före marknaden och kunna köpa in sig till riktigt bra pris. Vi har redan på kort tid sett en bra kursökning och större omsättning. Vill man vara säker är det nog klokt att läsa på och investera före den 20 juli, då extrastämman äger rum. 

I övrigt så är jag väl som alltid sugen på att byta bil. Nya Alfa Romeo Giulia lockar. Jag har länge gillat märket och längtat efter en återgång till bakhjulsdrift. Förhoppningsvis blir den en värdig utmanare till BMW 3-serien.


Rent ekonomiskt är det givetvis inget annat än galenskap att köpa en ny bil, så förhoppningsvis blir jag inte så imponerad av den när jag väl provkör. Den kommer till Sverige i september. Ett annat alternativ är att köpa en lite äldre sportbil av samma nationalitet. Vi pratar om ungefär samma inköpspris, men med högre driftskostnader och lägre värdeminskning. Kostnaden kan tänkas bli ungefär densamma. Jag ska räkna lite närmare på det har jag tänkt.


Å andra sidan skulle 750 000 kr kunna växa till sig riktigt bra på några år på börsen. Dock är inte det några pengar jag har som likvider, utan ett bilköp skulle finansieras med hjälp av ett lån. Att få ett blancolån på 750 000 kr är givetvis bara att glömma, så valet står inte mellan att köpa en bil eller investera på börsen. Om jag hade de pengarna liggandes på ett konto vore ett bilköp inte ett alternativ, utan då skulle de få jobba på att växa i stället för att krympa.

Mitt företag som jag hintade om tidigare har jag inte glömt bort att jag ska skriva om. Tiden är dock inte riktigt mogen för en post om detta ännu, men snart...


Just ja, jag frångick faktiskt mina principer och plockade ut 20 000 kr efter Beowulfvinsten, för en liten semesterresa. Jag tyckte mig ha råd med det.


Inga kommentarer: