fredag 1 juli 2016

Beowulf i dag

Vilken dag! Nyheten om att Beowulfs ärende skulle tas upp kom först på torsdag morgon, trots att dagordningen fanns att läsa på onsdagen, redan innan börsen stängde. Den aktive hade kunnat tjänat en rejäl slant genom att köpa på sig så mycket som möjligt, för givetvis rusade kursen vid börsöppning! Själv så lyckades jag somna om vid halv nio och missa det inledande kalaset...

Från gårdagens ca 40 öre stack det snabbt upp till 1,15 kr för att sedan backa till 70-80 öre och sakta röra sig uppåt över kronan igen. Enligt en tidning skulle ärendet avhandlas runt kl. 11. Jag var inte säker på var man skulle få veta resultatet först, så jag ringde regeringskansliet, men lyckades inte få reda på något. Jag anmälde mig då till en mailinglista med allt som rörde Mikael Damberg och hoppades att det skulle ge resultat. 

Efter att ha suttit vid datorn ett par timmar och följt kursen slaviskt och inte ens gått till köket för att hämta lite flingor bestämde jag mig ändå för att göra det till slut. Jag hinner precis äntra mitt kök när jag hör det plinga från datorn. Jag stannar upp och tänker i två sekunder innan jag rusar tillbaka. Mycket riktigt är det beslutet som kommit! Snacka om taskig tajming! Jag stressläser och ser att ärendet ska på återremiss, precis som Beowulf själva ville. Jag funderar några sekunder innan jag lägger ut hela mitt innehav på sälj på 1,07. Bara några sekunder därefter rasar kursen ned under 50 öre, för att snabbt rekylera upp till runt 80 och sedan sjunka igen. Stängningskursen hamnade på strax under 50 öre. Jag lyckades sälja nästan 90 % av innehavet. Det gick så fort att jag inte hann tänka på att ändra säljkursen. En liten del tur blandat med någorlunda bra koll på läget gjorde mig en hyfsad slant i dag. Snudd på 100 000 kr gick jag plus. 


Beskedet var positivt och väntat, men många hade säkerligen köpt in sig på chans och förväntat sig ett ja. Den lilla del aktier jag inte lyckades sälja kommer jag att behålla, även om jag fortfarande ligger plus på dem. Gissningsvis tar det 2-3 månader för Bergstaten att komma till en ny slutsats, vilken bör vara positiv. Det tar också minst ett halvår innan ett definitivt besked kommer. Ett besked som jag tror kommer vara ett ja. Jag kommer att gå in tyngre i Beowulf igen, men över sommaren tror jag inte att det kommer hända särskilt mycket med aktien, så jag avvaktar så länge. På lång sikt, vid ett ja, har vi många tusentals procents uppgång att vänta. Då pratar jag om kanske 5-7 års sikt. Det är onekligen en spännande aktie som är värd att hålla koll på!

Inga kommentarer: