onsdag 15 juni 2011

Ny lön, skatteåterbäring och lite Starbreeze

I dag fick jag lönebeskedet och det var inte mycket att hurra för gällande löneökningen. Min chef skulle ta i beaktande att jag inte fick någon löneökning förra året. Förra årets avtal gav 1,5 % och årets gav 2,3 %. 25 000*1,015*1,023 = 25 959. Min nya lön är 26 000 kr. 41 kr extra alltså var de fina orden på medarbetarsamtalet värda utöver standardavtalet. Månadens utbetalning blir ändå ungefär 25 800 kr, tack vare semestertillägg och retroaktivt lönepåslag. Tillsammans med skatteåterbäringen på nästan 10 000 kr blir det ett rätt trevligt tillskott till den ordinarie kassan. Allt kommer inte att slängas in i värdepapper på en gång. Sommaren är i annalkande och en del kostnader är att vänta. En hårdrocksweekend i Göteborg med efterföljande alkoholinförskaffningsresa till Deutschland gör att tusenlapparna seglar all världens väg. Mitt mål är ju att bli miljonär utan att göra stora uppoffringar, så det får kosta! Jag fyllde 30 för ett tag sedan och ska ha ett lite större kalas i sommar, därav Tysklandsresan.

Starbreeze då: E3 gav inga nyheter, vilket ledde till en nedgång i kursen. Det måste vara många nervösa aktieägare i bolaget. Jag sitter kvar, lutar mig bakåt, lägger upp fötterna på bordet och inväntar kursökningen. Den enda anledningen jag ser till att lämna bolaget är att man tror att Project Redlime är nedlagt, vilket för mig är extremt osannolikt. Det som är positivt med alla dessa nervösa ägare som säljer är att många säkert kommer att kasta sig in i aktien igen när nyhet kommer. Jag vill inte spekulera i när detta sker, men att det sker och att det blir en kraftig uppgång när det sker är jag övertygad om. Jag är fullständigt tillfreds med mitt beslut att gå all in i Starbreeze!

För övrigt är jag nöjd med att ha sålt både Björn Borg och H&M. Börsen är tråkig överlag just nu. De pengar jag inte har i Starbreeze sätter jag in på mitt sparkonto hos Avanza. Det ger bara 1,6 % i ränta, men jag kan föra över pengarna till kapitalförsäkringen på direkten ifall jag känner för att shoppa.

Inga kommentarer: