torsdag 19 maj 2011

Starbreeze, Starbreeze och åter Starbreeze

I morse släpptes då Starbreezes delårsrapport och precis som väntat var det bara förluster. Något annat hade varit oförklarligt eftersom de inte kommer få in några intäkter innan spelet är släppt. Trots att detta var en självklarhet så dök aktien till 12-13 öre på morgonen för att sedan stabiliseras på 14 öre. Mot slutet av dagen handlades den för 15 öre och sista affären var på 16 öre. Jag gissar att den handlas för 15-16 öre i morgon. Möjligtvis kommer vi tillbaks till 17-18 öre igen, annars sker det nog under nästa vecka.

Personligen tycker jag att det här var utmärkta nyheter! Må hända att jag är galen, men jag sålde av resten av mitt innehav och gick all in i Starbreeze! 200 000 aktier för 14 öre, vilket ger ett nytt GAV på 15,7 öre. Björn Borg ser tröstlöst ut för tillfället och EnQuest likaså. På lång sikt är jag övertygad om att båda företagen ger fin avkastning, men på kort sikt är Starbreeze överlägset! H&M har stigit bra de senaste veckorna och tempot kommer säkert att mattas av. Om jag säljer av hela mitt innehav för 17 öre så får jag 58 441 kr efter courtaget och ligger 1 400 - 1 500 kr plus totalt sett. Jag har satt in 58 500 kr och har 700 kr i likvider plus 780 kr i utdelning från Björn Borg som snart betalas ut. För varje öre över 17 ligger jag plus med ytterligare 3 440 kr.

Aktien har rusat vid tidigare spelsläpp och jag har ingen anledning att tro att den inte kommer att göra det den här gången också. Redlime är deras största projekt hittills. Visst är det tråkigt att det är försenat, men å andra sidan borgar det för hög kvalitet när det väl släpps. Min förhoppning är att det presenteras vid E3-mässan om ett par veckor, men jag blir inte förvånad om så inte är fallet.

I rapporten fanns tråkigt nog inget att läsa om nya projekt. Starbreeze lär slå sig in på marknaden med nedladdningsbara spel. En positiv nyhet i rapporten var å andra sidan att de ska bli bättre på kommunikation och PR.

Om Redlime blir lyckat tror jag att Starbreeze kommer bli riktigt framgångsrikt. Kommer de bara igång med nedladdningsbara spel så blir det riktigt bra. Som det är nu är det långt mellan spelsläppen och det är kostsamma projekt. Att komplettera det med mindre projekt låter vettigt.

Jag är väldigt nöjd med dagens affärer och ser positivt på den närmsta framtiden, även om jag helt har frångått min grundprincip och ursprungliga plan. Många skulle nog kalla Starbreeze för högrisk, men jag känner mig trygg och säker i mitt val.

I dag var det dags för utvecklings-/medarbetar-/lönesamtal. Jag gick därifrån med en positiv känsla, men några siffror ville chefen inte nämna. Hur som helst är jag nöjd med samtalet och det visar sig snart om vi var på samma våglängd eller inte.

4 kommentarer:

Ungdomsmiljonären sa...

wow! vågat värre. jag gillart. själv sitter jag på 156 000 st starbreeze aktier.

Coffe sa...

Jag är övertygad om att kursen komma stiga, så jag väldigt nöjd med mitt beslut. :-)

Anonym sa...

"Min plan är att sprida riskerna genom olika värdepapper och eventuellt något räntekonto. Jag kommer att köpa aktier i stabila företag i första hand och ta hem utdelningen. En mindre andel av pengarna hos Avanza kommer jag att sätta i förhoppningsaktier och försöka göra vinst vid försäljningen. Det är riskfyllt, men kan löna sig med lite tur."

Du tycker inte du satsar lite väl riskfyllt nu? :) Skulle det vara helt hundra att Starbreeze ska gå upp, så skulle den redan gått upp... Säger inte att den inte kan rusa, men chansen för det är högst troligen lägre än du tror

/Per

Anonym sa...

Instämmer till fullo med Per.
Tycker att här uppvisas alla element på okunnighet och vivla IT-yrans tankebanor.

Önskar dig lycka till dock.
/Peter