lördag 9 maj 2015

Starbreeze: förläggare

Äntligen fick vi då ett PM med info om att Starbreeze ska agera förläggare åt ett annat bolag. Den kroatiska spelstudion Lion Game Lion som har gjort DLC till PAYDAY 2 ska göra ett CO-OP-spel som utspelar sig under andra världskriget och Starbreeze ska hjälpa till med försäljningen av detta. 8 miljoner dollar går från SB till LGL för utveckling av spelet och efter att spelet har dragit in 120 % av detta så splittas vinsten 50/50 bolagen emellan.


Starbreeze är mästare på pulsförsäljning på Steam och jag tippar att RAID: World War II kommer att ha ett liknande upplägg som PD2 med DLC-släpp med jämna mellanrum. Om vi gissar att spelet kommer kosta $29 så innebär det att det blir ungefär $16 kvar per spel efter att moms på 20 % (Jag vet inte vad momsen kan ligga på i snitt, men förmodligen lägre än 20 %.) dragits och Steam tagit sin del som jag utgår från är 30 %. För att få tillbaka pengarna för investeringen krävs det då 500 000 sålda spel, vilket inte är allt för mycket. Efter 600 000 sålda spel så delas förtjänsten 50/50 mellan SB och LGL och då ger det i mitt exempel $8 per ex. En miljon sålda spel skulle alltså innebära (600 000 * 16 + 400 000 * 8) - 8 000 000 = 4 800 000, alltså knappt 5 miljoner dollar i intäkter, i runda slängar 31 miljoner kronor (dollarkurs på 8 kr) efter skatt. Med PE 20 bör då värdet på bolaget öka med 620 miljoner kronor vilket innebär 4,30 per aktie. Om marknaden värderade nyheten på det sättet skulle det innebära en aktiekurs på runt 18-19 kr. Nu pratar jag också bara om spelet i sig och vad det kan dra in för pengar, om det blir som jag tror med DLC så tillkommer förstås mer intäkter löpande.

Jag har knåpat ihop ett litet excelark där man kan leka sig fram till en egen värdering. De fasta punkter jag utgått ifrån är 20 % i moms och 22 % i bolagsskatt. Sedan kan man ändra antal sålda spel, dollarkurs, pris per spel, aktiekurs i dag och PE för att få fram vinst efter skatt och ny värdering. Säg gärna till om jag missat något. Klicka här för att ladda hem filen.

Ett par exempel på hur det kan se ut:



Nu tror jag inte att vi ser 18 kr på måndag, men i den takt det har trillat in nyheter så borde uppvärderingen av bolaget fortsätta. Starbreeze har många goda intäktskällor. Det enda jag ser som risk är Geminose, vilket vi vet väldigt lite om. Å andra sidan skulle det kunna floppa totalt utan att det blir några enorma kostnader. Geminose riskerar inte att sänka bolaget på något vis och skulle det bli en succé, ja då kan Geminose ensamt vara värt mer än de övriga projekten tillsammans, men det är absolut inget jag skulle räkna med.

Just ja, en uppdelning i A- och B-aktier ska också göras. För varannan aktie man innehar i dag kommer man att få två B-aktier och en A-aktie. Varje A-aktie ger tio röster och varje B-aktie ger en röst. Här kan man spekulera i vad som kommer hända med kursen i respektive aktie. A-aktien är mer för långsiktiga ägare och framför allt för stora ägare, medan B-aktien kommer att vara mer volatil och antagligen passa bättre för småsparare och traders. Ett tänkbart scenario är att A-aktien kommer att stiga i värde initialt, då det kan bli kamp om makten, men det här är vilda spekulationer från min sida. Extrastämma blir det 5 juni, tyvärr redan kl. 15:00, så jag har nog ingen möjlighet att gå på den. Det är synd att de inte har den senare på eftermiddagen/kvällen. Det hade varit trevligt att åka dit och kanske gå och svänga ett par bägare med några av de andra aktieägarna efteråt.

Gaming Corps emission blev fulltecknad med råge, så där gissar jag att det kan bli trångt in när aktien släpps för handel. Mer om detta senare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du har räknat rätt men skrivit fel i din uträkning. "(800 000 * 16 + 400 000 * 8) - 8 000 000 = 4 800 000" .. Visst ska det vara 600 000 * 16 vid 1 miljon sålda spel?

Coffe sa...

Ja titta, det hade jag visst gjort. Tack!

Anonym sa...

Coffe - efter idag, hur var känslan när du kollade kontot? Fick du sätta dig ner? Jag hoppas du har stort garage med tanke på ditt bilintresse! /Flycookie

Coffe sa...

Ja det kan man säga! Det gick ju upp en krona rätt snabbt, så jag kände mig rätt nöjd. Sedan var jag ut och körde bil, så jag kollade inte kursen på ett par timmar och det kändes smått overkligt måste jag säga!

Jag har ett litet garage i dag, men är eventuellt spekulant på en liten gård som har en maskinhall på 250 kvm. Mitt mål är att fylla den. :-)