måndag 6 april 2015

Lägenhetsförsäljning

Som jag nämnde tidigare har jag en lägenhetsförsäljning på gång. Sedan vi köpte huset har vi hyrt ut vår lägenhet. Med tanke på kommande amorteringskrav, så tror jag att det är läge att sälja nu. Vi har hyrt ut lägenheten med en låg vinst och jag har sett lägenheten som en investering. Den har stigit med uppskattningsvis 15 % i värde per år, vilket är en rätt bra avkastning. 22 %  av vinsten försvinner förstås i skatt. I samband med förslagen på amorteringskrav började jag fundera på om det verkligen är bästa sättet att få pengar att växa? Fördelen är hävstångseffekten, tack vare belåningen, och den låga risken. Jag behöver få runt 20-25 % i årlig avkastning på vinsten som kommer att bli efter försäljningen, för att det ska motsvarande den senaste tidens värdeökning. Det är en rätt hög avkastning att sikta på, men ifall någon har missat det så tror jag ju lite halvhjärtat på det däringa Starbreeze. De jobbar med data och så. ;-)

Mäklare har gjort en värdering och berättat hur ohemult mycket betalt hen vill ha för försäljningen. Jag räknar med att få absolut minst 200 000 kr på kontot efter lösen av lånet, skatt, mäklararvode och att sambon tagit hälften. I och med att lägenheten är på annan ort har jag inte brytt mig om att träffa olika mäklare, utan jag har valt en på Fastighetsbyrån, som har mycket goda omdömen på nätet. De kostar förstås mer än mindre mäklarfirmor, men jag vet att de har bra koll på området och en stor kundbas, så jag hoppas att det ska löna sig. Det är också en fördel att de samarbetar med bankavdelningen och kan hjälpa presumtiva köpare med lånelöfte. Fastighetsbyrån är alltså Swedbanks mäklare, ifall någon missat det.

Jag skulle tro att allt är klart i slutet av maj och då är ju frågan vad som ska göras med <200 000 kr. Jag kör dessutom en halvgammal Audi just nu, som jag är rätt trött på efter alla verkstadsbesök. Den ska säljas och jag får mellan 80 och 100 kkr för den skulle jag tro. Jag har alltså snart uppskattningsvis runt 300 000 kr som jag ska använda på något klokt vis. En ny bil måste jag förstås ha, och jag funderar på allt mellan en gammal bil för 20-30 kkr för att investera maximalt med pengar, och att ta lån och köpa en bil för <750 kkr. Allt däremellan är möjligt. Jag vet ju vad som är det kloka och förnuftiga att göra, men det kliar ordentligt i fingrarna måste med medge. Bilar är ju mitt stora intresse. Det sitter en liten knastertorr gubbe i grå kofta på ena axeln som säger åt mig att snåla och spara så mycket det går och på andra axeln har vi en kort man med bakåtslickat hår och solglasögon som pratar om "bella macchina". Jag kollade för övrigt upp vad det kostar att äga en halvgammal Ferrari. Det kommer inte att ske i år kan jag säga...

Jag tycker egentligen att man inte ska ta lån, förutom för boende. Jag har dock börjat fundera på om det ändå inte kan vara vettigt att ta ett billån. De pengarna man använder till att betala bilen kan ju i stället växa och bli fler. Att slå låneräntan är inte orealistiskt, även om man pysslar med betydligt lägre risk än många säkert anser att jag gör. Jag kommer med andra ord med stor sannolikhet investera en stor del av de pengar jag snart har att leka med.

Då kommer direkt nästa fråga. Hur ska de investeras? Jag har 99 % i Starbreeze. Ett alternativ är förstås att fortsätta vara all in där. Jag nämnde också sist att jag har fått upp ögonen för ett annat bolag. För en tid sedan var jag på ett investerarnöte och har faktiskt ställt upp som garant. Jag återkommer antagligen redan i veckan med en post om vilket bolag det gäller och varför jag tror att det är lukrativt att investera där. Det är dock betydligt högre risk än Starbreeze enligt min bedömning, men givetvis med en potentiell enorm möjlighet till stor vinst.

Nu ska jag njuta av påsklovet. Ja, vi lärare är lediga då, nej, vi är inte mer lediga på årsbasis än andra. Vår arbetsvecka består av 45,5 h, till skillnad från de 38-40 som de flesta andra har. Den här veckan som var har jag jobbat drygt 43 h och då var det bara fyra arbetsdagar. Det är intressant att så många tror att lärare är mer lediga än andra, när det i realiteten faktiskt är tvärtom. Därmed inte sagt att sommarlovet inte är underbart skönt. :-)

Vi hörs snart igen!

Inga kommentarer: