måndag 25 juli 2011

Allmän uppdatering

Tre veckor kvar av semestern och nyligen hemkommen från en vecka i skogen. Jag har varit mer eller mindre avskärmad från omvärlden i och med att det inte var någon mottagning i stugan som vi hyrde. Väldigt skönt på sätt och vis! Veckan innan dess var det kalas med förberedelser inför detta halva veckan.

Jag har gjort om bloggen lite. Hittade denna blogg och tyckte att hans variant med innehavet var bättre än mitt med en separat sida för innehavet. Flikarna högst upp rykte med andra ord och en ny spalt tillkom på höger sida om det senaste inlägget.

Då jag har fått ökad lön innebär det också ökat sparande. Netto får jag 698 kr mer i månaden, så jag förde över 6 400 kr till Avanza i dag. Jag öppnade ett "Sparkonto+GE Money Bank", vilket ger 2,75 % i ränta till skillnad från Avanzas vanliga sparkonto som ger 1,85 %. Det är ögonblickliga överföringar till andra konton inom Avanza även från pluskontot, trots att det är en extern part som har pengarna, så det var inte så mycket att fundera på. Räntan utbetalas varje månad dessutom.

Starbreeze ligger kvar och harvar på samma nivåer och jag är fortfarande väldigt nöjd med min investering. Det känns tryggt på en i övrigt instabil börs. Starbreeze kurs påverkas inte av Greklands kris på samma sätt som många större, och stabilare, bolag gör. Jag kan absolut tänka mig att utöka innehavet för att sänka mitt GAV, ifall kursen sjunker något öre till. I övrigt så är det bara att invänta kosingregnet. Jag roade mig med att göra en enkel tabell där jag ser hur stor förlust/vinst jag gör vid olika kurser:


Jag vill inte spekulera i var jag tror att kursen kommer hamna, men det behöver inte bli någon fantasikurs för att det ska se bra ut! Årshögsta är 23 öre och det lär vi i alla fall slå när det kommer riktiga nyheter.

I övrigt är det jäkligt fullt med inga pengar i alla fickor just nu efter sommarens bravader. Jag har några tusenlappar att röra mig med efter att räkningarna är betalda. "En blogg om hur jag blir miljonär på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar." står det högst upp på sidan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd hittills, för några stora uppoffringar har jag verkligen inte behövt göra, ändå har jag sedan december förra året hunnit lägga undan någonstans mellan 65 000 och 70 000 kr av min löjeväckande lärarlön. Det vore intressant att prova på att leva så asketiskt som möjligt under en tid för att se hur mycket det är möjligt att spara om man verkligen går in för det helhjärtat. Vore jag ensamstående skulle det inte vara några problem att prova, men av hänsyn till min sambo låter jag bli. 

Uteplatsen blev röd förresten, det rosa var tydligen bara en grundfärg. Jag är rätt nöjd med det! Ett annat trevligt tillskott på uteplatsen är en finfin gasolgrill som jag fick i present av bröder och vänner när jag hade kalas häromhelgen. En riktigt trevlig present måste jag säga! 



Inga kommentarer: