I morse släpptes Volvos rapport, men också Ericssons. Ericsson släppte en kanonrapport och jag gick in och köpte 150 st för 86,70 som jag sedan sålde för 88,95. Efter courtagen blir det 260 kr i vinst. Inte mycket, men jag säger samma som i går; det är 260 kr mer än jag hade haft om jag inte gjort något.
Starbreeze har vänt uppåt igen, vilket var synd. Jag hade hoppats kunna komma in för 16 öre. Jag avvaktar ett tag till och ser om jag kanske kan komma in på 17 öre. Det känns inte så troligt att den kliver upp på 19 öre utan några nyheter, så jag känner mig inte så stressad. Avanzas app till iPhonen är riktigt bra att ha. Det är lätt att hålla koll.
Björn Borg sjönk med 3,25 kr, vilket var helt okej med tanke på att det var första dagen för handel utan rätt till utdelning idag. Utdelningen ger 5,20 kr, så nedgången var inte farlig alls. Antagligen eftersom kursen redan sjunkit kraftigt på sistone. Nu är det bara att hoppas att det vänder upp igen!
Vi har kommit ett steg närmare inköp av hus. Säljaren har accepterat vårt skambud, men det finns ett dödsbo som också ska säga sitt först. Nu är det bara att vänta och se.
En blogg om hur jag blir ekonomiskt oberoende på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar.
onsdag 27 april 2011
tisdag 26 april 2011
Daytrading med kaffepengar
Först och främst vill jag rekommendera båda de böcker jag skrev om i mitt förra inlägg. Läs dem gärna i samma ordning som jag gjorde. Börja med Så här kan alla svenskar bli miljonärer och läs sedan Vägen till din första miljon – alla kan bygga en egen pengamaskin. Den sistnämnda innehåller dessutom en kod, vilken ger 300 kr i aktier hos Nordnet. Det var egentligen inga direkta nyheter i någon av böckerna, men de är motiverande. Speciellt Vägen till din första miljon. Det står en del om fastigheter och det är faktiskt något jag själv har funderat på. Det krävs dock att man är rätt stadd i kassan, så det är ett långt senare projekt. Läraryrket blir man inte fet av och det vore roligt att ha något vid sidan av som drar in extra pengar.
I morse läste jag denna analys: Analys av Rusforest och lade ihop ett och ett. Mycket riktigt så steg kursen rätt bra på morgonen. Jag köpte 700 st för 14,55 och sålde dem för 15,10, vilket var det mesta jag hade kunnat få under dagen. Det såldes några för 15,20, men det var stor köpkö där. På grund av köpkön såg jag det som väldigt osannolikt att kursen skulle nå högre. Allt som allt blev det en blygsam vinst på 307 kr efter courtagen. Inte mycket att skryta med, men 307 kr mer än jag hade haft om jag inte hade gjort som jag gjorde. Rusforest känns som ett bolag som kan vara värt att titta på som ett långtidsinnehav också. Skog har de gott om i Ryssland och tittar man på vilka de stora ägarna är så hittar vi bland annat VD:n, Lundin och Alecta. Det känns betryggande. Om Ryssland beslutar sig för att privatisera skogsinnehavet kan det bli riktigt trevligt. Som jag ser det finns det en hel del som talar för bolaget.
Jag har 16 600 kr i likvider. Mina tankar om Starbreeze är fortfarande desamma. Det kommer att bli en rejäl kursstegring, men förmodligen inte före E3-mässan. Kursen har återigen börjat röra sig nedåt och jag hoppas den fortsätter så, eftersom det ger fler aktier för samma peng när jag köper in mig starkare om några veckor.
Mina gissningar om att Björn Borg skulle stiga bra inför utdelningen har ju inte alls infriats. Jag kommer sitta kvar i aktien helt enkelt. H&M och EnQuest likaså. Sedan har jag några andra bolag som jag kikar lite på. Ratos och Kinnevik bland annat.
I morse läste jag denna analys: Analys av Rusforest och lade ihop ett och ett. Mycket riktigt så steg kursen rätt bra på morgonen. Jag köpte 700 st för 14,55 och sålde dem för 15,10, vilket var det mesta jag hade kunnat få under dagen. Det såldes några för 15,20, men det var stor köpkö där. På grund av köpkön såg jag det som väldigt osannolikt att kursen skulle nå högre. Allt som allt blev det en blygsam vinst på 307 kr efter courtagen. Inte mycket att skryta med, men 307 kr mer än jag hade haft om jag inte hade gjort som jag gjorde. Rusforest känns som ett bolag som kan vara värt att titta på som ett långtidsinnehav också. Skog har de gott om i Ryssland och tittar man på vilka de stora ägarna är så hittar vi bland annat VD:n, Lundin och Alecta. Det känns betryggande. Om Ryssland beslutar sig för att privatisera skogsinnehavet kan det bli riktigt trevligt. Som jag ser det finns det en hel del som talar för bolaget.
Jag har 16 600 kr i likvider. Mina tankar om Starbreeze är fortfarande desamma. Det kommer att bli en rejäl kursstegring, men förmodligen inte före E3-mässan. Kursen har återigen börjat röra sig nedåt och jag hoppas den fortsätter så, eftersom det ger fler aktier för samma peng när jag köper in mig starkare om några veckor.
Mina gissningar om att Björn Borg skulle stiga bra inför utdelningen har ju inte alls infriats. Jag kommer sitta kvar i aktien helt enkelt. H&M och EnQuest likaså. Sedan har jag några andra bolag som jag kikar lite på. Ratos och Kinnevik bland annat.
I morgon bitti kl 07:30 släpper Volvo sin rapport. Det är möjligt att vi får se en skaplig uppgång där när börsen öppnar. Frågan är om det är värt att chansa. Rusforest kände jag mig rätt säker på, men Volvo kanske inte uppfyller förväntningarna. Vi får se om jag hinner kika lite innan jag går till jobbet i morgon bitti. Eventuellt lägger jag en order.
Räntorna på olika sparkonton har stigit lite, men inte i samma takt som utlåningsräntorna. Det ger fina extrapengar till bankerna att inte ligga i fas där. Akelius ger nu 3,5 % ränta på sitt konto utan bindningstid och 4,25 % på sitt konto med 4 månaders bindningstid. Årskontot ligger kvar på 5 %. Det finns en länk här på vänster sida för den som är intresserad.
Räntorna på olika sparkonton har stigit lite, men inte i samma takt som utlåningsräntorna. Det ger fina extrapengar till bankerna att inte ligga i fas där. Akelius ger nu 3,5 % ränta på sitt konto utan bindningstid och 4,25 % på sitt konto med 4 månaders bindningstid. Årskontot ligger kvar på 5 %. Det finns en länk här på vänster sida för den som är intresserad.
söndag 17 april 2011
Lite lektyr
Jag har fått hem boken Så här kan alla svenskar bli miljonärer i veckan. Jag misstänker att den är väldigt grundläggande, men den var gratis och något lär jag mig säkert av den! Som det är nu så har jag väldigt dålig koll på vad jag håller på med, vilket jag tror är signifikativt för många småsparare, och ett mål är förstås att bli mer insatt och kunnig. Ett sätt är att läsa böcker i ämnet och då måste man börja någonstans. Förhoppningsvis väcks läslusten och biblioteket tillåts utökas. Ett annat sätt är att gå på seminarium och föreläsningar av olika slag. Det dimper ned inbjudningar lite då och då till diverse tillställningar, allt som oftast är de gratis dessutom. Det kanske vore en god idé att ta tillvara på de tillfällena.
I den lokala matbutiken finns det rätt mycket böcker kvar sedan bokrean. En av dessa är Vägen till din första miljon – alla kan bygga en egen pengamaskin, vilken inte kostar mer än 89 riksdaler i inbundet format. Det blir nog ett inköp nästa gång jag fyller på matförrådet, om det finns något exemplar kvar vill säga. Den är antagligen också väldigt grundläggande, men man måste börja någonstans.
Det händer att jag är inne på Dagens industris webbsida och läser ibland. Förra helgen snubblade jag över ett erbjudande om att få en gratis prenumeration på tidningen i tre veckor, vilket jag nappade på. Det första exemplaret kom i torsdags och det fanns en del av intresse av läsa. Jag är dock tämligen övertygad om att jag inte kommer att fortsätta prenumerera på tidningen efter provperioden, utan jag kommer att hålla mig till webben.
I övrigt kan jag väl berätta att Björn Borg störtdök i slutet av veckan, och som vanligt har jag inte en aning om varför. Sedan jag köpte aktien har den klättrat sakta men säkert, för att sedan göra rejäla skutt nedåt, till synes utan anledning för det mesta. Börsen är fortfarande väldigt instabil överlag.
I morgon blir det en sväng till Teknikens Värld LIVE, vilket är gratis för prenumeranter. Bilar är ett stort intresse så det ska bli kul. Jag läser i stort sett aldrig papperstidningar, eftersom samma information finns att tillgå gratis på Internet, men jag fick en prenumeration när jag fyllde år och det var väldigt uppskattat! Jag läser mycket mer ingående i en papperstidning än vad jag gör på nätet. Där sållar jag mycket hårdare och läser bara det som verkligen intresserar mig. Det är förstås effektivare, men det gör också att man går miste om en hel del information.
Vi väntar på besked angående renoveringsprojektet som jag skrev om tidigare. Ett skambud har lämnats och om det mot förmodan skulle accepteras ser jag en möjlighet till en riktigt bra affär framför mig, även om det kommer innebära mycket jobb. Om det inte accepteras så har vi lite marginal uppåt, men att vi ska få det billigt är en absolut förutsättning för att det ska bli affär. Mina bilimporterarplaner bordläggs i så fall tills vidare. All energi i sommar kommer att behöva riktas till huset med allt vad det innebär och att då samtidigt ta ett lån och lägga en massa tid på att hitta en bil känns inte helt klokt.
måndag 11 april 2011
Omstrukturering genomförd
Så, nu har jag äntligen skaffat mig en kapitalförsäkring! För att göra det var jag tvungen att sälja av hela innehavet, vilket gick bra så när som på Starbreeze. Självklart väljer jag sämsta tänkbara tillfälle att sälja. Jag märkte att kursen började vandra uppåt, men överföringen av likvider från Avanza mini till kapitalförsäkringskontot var inte färdigt, så jag hann inte köpa in mig igen. Sälj på 16 öre och köp på 18 öre blev således resultatet, och jag förlorade 3 000 kr. Surt, men försumbart i det långa loppet!
Just ja, jag har flyttat över mitt PPM-innehav till Avanza Zero. Tidigare har jag inte gjort något åt det, men jag såg att man kunde sköta handeln och få översikt hos Avanza. Smidigt! Avanza Zero är ju helt avgiftsfri, så jag tror det är ett bra val. 31 000 kr har jag visst i dagsläget.
Jag fortsätter med de fyra aktier som jag haft tidigare, men med en jämnare fördelning den här gången. 22-26 % står varje aktie för av det totala innehavet. Det innebär att klädesbranschen står för lite drygt halva min portfölj, vilket inte är den bästa riskspridningen. Hennes & Mauritz känns dock stabilt och Björn Borg har sin trevliga avkastning, vilken för övrigt kommer att ske i form av en split i år. Jag är lite orolig för dessa två aktier baserat på denna blänkare som kom i DN i helgen: http://www.dn.se/ekonomi/tungt-for-kladbolagen
Innebär det att min portfölj öppnar starkt nedåt i morgon? Det återstår att se. Jag har inte lagt in någon säljorder, eftersom det är på lång sikt jag kommer tjäna pengar på börsen. Det bär ändå emot att se röda siffror för dagen, trots att det egentligen inte spelar någon större roll i det långa loppet.
Investmentbolag tror jag kan vara ett bra alternativ för att sprida risken i min portfölj. Det är inget jag har kollat mer ingående på, men det kommer antagligen framåt sommaren.
Härligt vårväder bjöds det på idag och lyckligtvis var vi hos mina föräldrar ute i glesbygdssverige. Det här med att bo i lägenhet är inte alls min grej. Min sambo är av samma åsikt. Nu bor vi dessvärre i Stockholm och här kostar ett sketet radhus ohemult mycket pengar, vilket gör att det inte är något alternativ att skaffa en villa. 15 000 kr i månaden för boende är inte realistiskt med vår ekonomi. I glesbygdssverige skulle vi ha lägre månadskostnad i en normal villa än vad vi har för vår bostadsrättstvåa i förorten. Då vi båda gillar djur och natur skulle vår livskvalitet vara avsevärt mycket högre också. Nackdelarna är de högre skatterna och de lägre lönerna. Jag skulle behöva en lön som är rätt exakt 1 000 kr högre i mina föräldrars hemort än här i Stockholm för att ha samma nettolön. I själva verket skulle jag med stor sannolikhet få en lön som är några tusenlappar mindre än jag har i dag. Å andra sidan, går det att sätta ett pris på livskvalitet? Det är inte det att vi vantrivs med våra liv idag, men vi skulle kunna ha det betydligt bättre!
Hur som haver så har vi lite funderingar på att köpa oss en villa i glesbygdssverige. Det är ett renoveringsobjekt som vi antagligen skulle kunna få mycket billigt. Ett par hundra tusen kr och många många timmars arbete senare skulle vi ha ett riktigt trevligt sommarboende, som vi antagligen skulle kunna tjäna en liten slant på dessutom. Som tur är har jag lite kontakter, vilket gör att vissa av renoveringskostnaderna skulle bli oförskämt låga. Det hela är på planeringsstadiet än så länge, men i veckan får vi antagligen veta hur mycket fastigheten skulle kosta oss i inköp och då är det dags att börja fundera på allvar! Eventuellt skulle det innebära att jag inte skulle kunna lägga undan så mycket som 6 000 kr varje månad under en period, men å andra sidan vore husköpet i sig en investering.
Jag brukar lägga in mina aktier och deras utveckling i slutet av varje post och det kommer jag fortsätta med, men i och med flytten till en kapitalförsäkring blir räkneverket nollställt. Högst upp i bloggen finns numer en länk som heter "Innehav" och där kan man se den totala avkastningen.
Just ja, jag har flyttat över mitt PPM-innehav till Avanza Zero. Tidigare har jag inte gjort något åt det, men jag såg att man kunde sköta handeln och få översikt hos Avanza. Smidigt! Avanza Zero är ju helt avgiftsfri, så jag tror det är ett bra val. 31 000 kr har jag visst i dagsläget.
Etiketter:
Avanza,
Avanza Zero,
Björn Borg,
boende,
HM,
kapitalförsäkring,
skatt,
Starbreeze
torsdag 31 mars 2011
Säljer Starbreeze tillfälligt
Starbreeze var nere och touchade 15 öre idag. Om man jämför köp- och säljsidan så finns det inget som tyder på att den inte går ned ännu mer. Därför lade jag in en säljorder på 16 öre, vilken borde gå igenom i morgon. Efter det hoppas jag att aktien kommer sjunka ytterligare några öre så att jag kan kliva in igen, den här gången i en kapitalförsäkring. Jag har fortfarande stora förhoppningar på aktien, men har svårt att se att det kommer släppas något innan E3-mässan i sommar. Då aktiekursen styrs väldigt mycket av rykten, förhoppningar och spekulationer som är helt tagna ur luften, tror jag att det kan bli dags att gå in i Starbreeze igen framåt sommaren för runt 10-12 öre.
Det vore förstås tråkigt och snöpligt om det skulle släppas nyheter under tiden som jag inte har några aktier, för när det väl kommer nyheter så handlar det säkerligen om en uppgång på ett flertal ören, men jag har som sagt svårt att se att något kommer innan sommaren. Starbreeze tiger verkligen som muren och har så gjort under hela projektets gång.
Det är inte roligt att sälja när man ligger 3 000 kr back, men jag vill ju ändå skaffa en kapitalförsäkring och jag tror inte att det kommer något bättre läge att sälja, utan det blir nog snarare bara sämre.
Jag hittar inte någon info om när X-datumet för Björn Borg äger rum. Förra året var det 16 april. Jag gissar att kursen kommer att stiga till strax över 70 kr innan det blir en rejäl dipp efter X-datumet. Det borde kunna ge några kronor att utöka innehavet där för att sedan sälja av det direkt före dagen X. Med min vanliga tur sjunker väl kursen under de dagarna så att jag måste sälja med förlust där också. Jag medger gärna att jag i ärlighetens namn inte har särskilt mycket koll på vad det är jag pysslar med, men alla är vi barn i början!
H&M gick ned rätt kraftigt idag efter en rapport som inte uppfyllde förväntningarna. Det är inget som oroar.
Tidigare skrev jag om mina planer på att åka till USA och köpa en bil. De ligger på hyllan fram till nästa år. Det är ett rätt stort projekt och jag funderar nu lite löst på att prova att köra i mindre skala och börja med att importera en bil från Tyskland. Euron är hyfsat billig och utbudet är enormt. Det är nog inte helt omöjligt att göra en bra affär. Vidare efterforskning ska göras innan beslut tages.
Det vore förstås tråkigt och snöpligt om det skulle släppas nyheter under tiden som jag inte har några aktier, för när det väl kommer nyheter så handlar det säkerligen om en uppgång på ett flertal ören, men jag har som sagt svårt att se att något kommer innan sommaren. Starbreeze tiger verkligen som muren och har så gjort under hela projektets gång.
Det är inte roligt att sälja när man ligger 3 000 kr back, men jag vill ju ändå skaffa en kapitalförsäkring och jag tror inte att det kommer något bättre läge att sälja, utan det blir nog snarare bara sämre.
Jag hittar inte någon info om när X-datumet för Björn Borg äger rum. Förra året var det 16 april. Jag gissar att kursen kommer att stiga till strax över 70 kr innan det blir en rejäl dipp efter X-datumet. Det borde kunna ge några kronor att utöka innehavet där för att sedan sälja av det direkt före dagen X. Med min vanliga tur sjunker väl kursen under de dagarna så att jag måste sälja med förlust där också. Jag medger gärna att jag i ärlighetens namn inte har särskilt mycket koll på vad det är jag pysslar med, men alla är vi barn i början!
H&M gick ned rätt kraftigt idag efter en rapport som inte uppfyllde förväntningarna. Det är inget som oroar.
Tidigare skrev jag om mina planer på att åka till USA och köpa en bil. De ligger på hyllan fram till nästa år. Det är ett rätt stort projekt och jag funderar nu lite löst på att prova att köra i mindre skala och börja med att importera en bil från Tyskland. Euron är hyfsat billig och utbudet är enormt. Det är nog inte helt omöjligt att göra en bra affär. Vidare efterforskning ska göras innan beslut tages.
Etiketter:
bil,
Björn Borg,
HM,
kapitalförsäkring,
Starbreeze,
utdelning,
X-datum
lördag 26 mars 2011
Något sen uppdatering
Det har inte varit så mycket aktivitet här under mars, så nu kommer ett lite längre inlägg för att kompensera!
Starbreeze har sjunkit rätt mycket och handlas för 16-17 öre om dagarna. Småsparare, som jag, har gått in i aktien med förhoppning om en rejäl värdeökning när deras Project Redlime visas upp. På GDC skulle det visas internt och då väntade alla på läckor därifrån. Inget läckte och rykten om att embargot skulle lyftas den 15:e florerade flitigt på diverse forum. När ingenting publiceras och det censurerade tidningsomslaget visade sig vara ett annat spel blev många småsparare oroliga och började sälja, för att ändå plocka hem den vinst som många har gjort på den kraftiga uppgång som redan varit.
Förhoppningsvis har de flesta aktier som tillhörde denna oroliga skara nu bytt ägare, vilket leder till att nedgången upphör. Så fort minsta lilla om Project Redlime släpps kommer vi att nå nya nivåer. Det är spännande med högriskaktier som rör på sig för minsta lilla. Ta den korta artikeln i DN för några veckor sedan som egentligen inte sade någonting överhuvudtaget, men som direkt gjorde att kursen steg. Jag sitter kvar med en bekväm känsla och väntar. E3 i juni kanske?
Jag skulle ju vilja föra över innehavet till en kapitalförsäkring, men det är så pass stor kö på både köp- och säljsidan att det skulle innebära att jag måste sälja för 16 öre och köpa för 17 öre i dagsläget. Att sälja för 16 och hoppas på mer nedgång vågar jag inte. Det är synd att jag fegade ur och inte vågade sälja på 20-21 för ett par veckor sedan.
EnQuest började äntligen visa riktigt fina siffror och det såg positivt ut, sedan störtade kursen plötsligt! Det visade sig att en saftig skattehöjning är att vänta vilket drabbar dem rätt hårt. Mitt förakt mot klåfingriga politiker växer för var dag, trots att det redan är på exceptionellt höga nivåer! Jag väljer ändå att sitta kvar med mina korvören i EnQuest. På sikt tror jag ändå på bolaget.
Björn Borg har återhämtat sig och är uppe på 70 kr igen. Utdelningen närmar sig så jag tror på mer svarta siffror där. Jag har inte bestämt mig helt än för hur jag gör, om jag ska sitta kvar och ta hem utdelningen eller om jag ska plocka hem vinsten och återinvestera i en kapitalförsäkring efter nedgången.
H&M har stigit bra och där skulle jag gärna ha mer pengar investerade. Det känns som ett väldigt tryggt bolag att ha pengar i.
För ett par veckor sedan låg jag på minus i allt utom Starbreeze och för ett par dagar sedan, innan EnQuest dök, låg jag på plus i resten och minus i Starbreeze. På sikt kommer allt att ligga på plus, så det gäller att inte bli nervös när blicken möter de elakt röda siffrorna dag efter dag ibland.
Hetsjakten mot Akelius fortsätter, vilket har lett till att ägaren överväger att lägga ned sparverksamheten. Det som upprör är att man får förtur i lägenhetskön om man öppnar ett sparkonto. I media har det framställts som att man kan köpa sig förbi kön, vilket inte stämmer överhuvudtaget. Det roliga är att man kan göra samma sak hos HSB, men där blir det inte något ramaskri. Förhoppningsvis är herr Akelius hot bara ett spel för gallerierna i syfte att visa sitt missnöje. Han skrev för övrigt en bra debattartikel för ett tag sedan.
Det är deklarationsdags igen. Jag finner folks resonemang kring skatteåterbäringen komisk. Många blir glada för att de får tillbaks ett par tusenlappar runt midsommar. Självklart är det ett välkommet tillskott, men faktum är att det är pengar som du har blivit berövad och sedan får tillbaks. Om jag stjäl tusen kronor av min kompis och sedan ger tillbaks dem året därpå så tror jag snarare att han blir upprörd för att jag stal dem från början.
Jag läste något mycket glädjande häromdagen. Nämligen att man i Utah kommer att kunna handla med guld i butiker. Ett första steg bort från vårt vedervärdiga system med fiatvaluta kanske? I fiskebyn Mugardos i norra Spanien kan man återigen handla med pesetas. Ett första steg bort från valutamonopolet möjligtvis, men det vore väl att hoppas på för mycket. Det är i vilket fall positivt att sådant här händer, då det förhoppningsvis kan få vanligt folk att få upp ögonen och inse att vårt nuvarande system inte fungerar.
Så här ser mitt innehav ut i dagsläget:
Den här månaden för jag bara över en tusenlapp till det långsiktiga sparandet. Den hamnar nog i Avanza Zero. Jag förde över 11 000 kr förra månaden och ligger ute med en del pengar för konsertbiljetter. Jag kommer ändå att leva sparsamt så eventuellt blir det en större överföring nästa månad. Snart åker min Alfa ut på annons också. Jag kör så lite att kostnaden inte riktigt går att motivera, mitt bilintresse till trots. Lånet och försäkringen innebär 3 000 kr varje månad. Efter att lånet är betalt borde jag få loss minst 25 000 kr efter försäljningen, vilket mer än väl räcker till inköp av en billig bil. En Autobianchi A112 kanske? Jag har haft en sådan förut och gillade den skarpt! Italiens svar på Minin salufördes som Lancia i Sverige och var en dyrare variant av FIAT 127 i stort sett. Lättmekad, billig och full med körglädje och själ! Forza Italia!
Starbreeze har sjunkit rätt mycket och handlas för 16-17 öre om dagarna. Småsparare, som jag, har gått in i aktien med förhoppning om en rejäl värdeökning när deras Project Redlime visas upp. På GDC skulle det visas internt och då väntade alla på läckor därifrån. Inget läckte och rykten om att embargot skulle lyftas den 15:e florerade flitigt på diverse forum. När ingenting publiceras och det censurerade tidningsomslaget visade sig vara ett annat spel blev många småsparare oroliga och började sälja, för att ändå plocka hem den vinst som många har gjort på den kraftiga uppgång som redan varit.
Förhoppningsvis har de flesta aktier som tillhörde denna oroliga skara nu bytt ägare, vilket leder till att nedgången upphör. Så fort minsta lilla om Project Redlime släpps kommer vi att nå nya nivåer. Det är spännande med högriskaktier som rör på sig för minsta lilla. Ta den korta artikeln i DN för några veckor sedan som egentligen inte sade någonting överhuvudtaget, men som direkt gjorde att kursen steg. Jag sitter kvar med en bekväm känsla och väntar. E3 i juni kanske?
Jag skulle ju vilja föra över innehavet till en kapitalförsäkring, men det är så pass stor kö på både köp- och säljsidan att det skulle innebära att jag måste sälja för 16 öre och köpa för 17 öre i dagsläget. Att sälja för 16 och hoppas på mer nedgång vågar jag inte. Det är synd att jag fegade ur och inte vågade sälja på 20-21 för ett par veckor sedan.
EnQuest började äntligen visa riktigt fina siffror och det såg positivt ut, sedan störtade kursen plötsligt! Det visade sig att en saftig skattehöjning är att vänta vilket drabbar dem rätt hårt. Mitt förakt mot klåfingriga politiker växer för var dag, trots att det redan är på exceptionellt höga nivåer! Jag väljer ändå att sitta kvar med mina korvören i EnQuest. På sikt tror jag ändå på bolaget.
Björn Borg har återhämtat sig och är uppe på 70 kr igen. Utdelningen närmar sig så jag tror på mer svarta siffror där. Jag har inte bestämt mig helt än för hur jag gör, om jag ska sitta kvar och ta hem utdelningen eller om jag ska plocka hem vinsten och återinvestera i en kapitalförsäkring efter nedgången.
H&M har stigit bra och där skulle jag gärna ha mer pengar investerade. Det känns som ett väldigt tryggt bolag att ha pengar i.
För ett par veckor sedan låg jag på minus i allt utom Starbreeze och för ett par dagar sedan, innan EnQuest dök, låg jag på plus i resten och minus i Starbreeze. På sikt kommer allt att ligga på plus, så det gäller att inte bli nervös när blicken möter de elakt röda siffrorna dag efter dag ibland.
Hetsjakten mot Akelius fortsätter, vilket har lett till att ägaren överväger att lägga ned sparverksamheten. Det som upprör är att man får förtur i lägenhetskön om man öppnar ett sparkonto. I media har det framställts som att man kan köpa sig förbi kön, vilket inte stämmer överhuvudtaget. Det roliga är att man kan göra samma sak hos HSB, men där blir det inte något ramaskri. Förhoppningsvis är herr Akelius hot bara ett spel för gallerierna i syfte att visa sitt missnöje. Han skrev för övrigt en bra debattartikel för ett tag sedan.
Det är deklarationsdags igen. Jag finner folks resonemang kring skatteåterbäringen komisk. Många blir glada för att de får tillbaks ett par tusenlappar runt midsommar. Självklart är det ett välkommet tillskott, men faktum är att det är pengar som du har blivit berövad och sedan får tillbaks. Om jag stjäl tusen kronor av min kompis och sedan ger tillbaks dem året därpå så tror jag snarare att han blir upprörd för att jag stal dem från början.
Jag läste något mycket glädjande häromdagen. Nämligen att man i Utah kommer att kunna handla med guld i butiker. Ett första steg bort från vårt vedervärdiga system med fiatvaluta kanske? I fiskebyn Mugardos i norra Spanien kan man återigen handla med pesetas. Ett första steg bort från valutamonopolet möjligtvis, men det vore väl att hoppas på för mycket. Det är i vilket fall positivt att sådant här händer, då det förhoppningsvis kan få vanligt folk att få upp ögonen och inse att vårt nuvarande system inte fungerar.
Så här ser mitt innehav ut i dagsläget:
Den här månaden för jag bara över en tusenlapp till det långsiktiga sparandet. Den hamnar nog i Avanza Zero. Jag förde över 11 000 kr förra månaden och ligger ute med en del pengar för konsertbiljetter. Jag kommer ändå att leva sparsamt så eventuellt blir det en större överföring nästa månad. Snart åker min Alfa ut på annons också. Jag kör så lite att kostnaden inte riktigt går att motivera, mitt bilintresse till trots. Lånet och försäkringen innebär 3 000 kr varje månad. Efter att lånet är betalt borde jag få loss minst 25 000 kr efter försäljningen, vilket mer än väl räcker till inköp av en billig bil. En Autobianchi A112 kanske? Jag har haft en sådan förut och gillade den skarpt! Italiens svar på Minin salufördes som Lancia i Sverige och var en dyrare variant av FIAT 127 i stort sett. Lättmekad, billig och full med körglädje och själ! Forza Italia!
Etiketter:
Avanza Zero,
bil,
Björn Borg,
EnQuest,
HM,
kapitalförsäkring,
skatt,
Starbreeze
fredag 4 mars 2011
Hårdrock, veckosummering och lite politik
Då är det bara en helg kvar innan man är tillbaks i verkligheten igen. Det har nämligen varit sportlov. Mina lediga dagar har spenderats framför datorn en osunt hög andel av tiden. Många timmar framför skärmen i hopp om att hitta läckor om Syndicate. I går spenderade jag hela dagen med att hitta boende i Göteborg för mig och ett gäng andra glada hårdrockare! Mitt mål är ju att bli miljonär på en ordinär lön utan att göra stora uppoffringar. När det är sommar så är det hårdrocksfestivaler och konserter och det kostar en slant med biljetter, logi och etanolhaltiga drycker. Att minimera kostnader är också ett sätt att utöka sin förmögenhet och jag satt hela dagen och letade efter boende. Hotellen ville ha minst 1 000 kr per natt och person, vilket skulle innebära 3 000 kr totalt. Inte okej för någon av oss. På fredagen spelar Iron Maiden och på söndagen är det dags för The Big Four! En grym helg helt enkelt! \m/ Biljetterna till Iron Maiden är släppta sedan en tag tillbaks och 55 000 besökare innebär hårt tryck på vandrarhem och billiga hotell. Efter enormt mycket letande lyckades jag ändå hitta boende för totalt 865 kr per person inklusive frukost. Lite skillnad mot >3 000 kr! Det är inte roligt om ett par konsertbesök ska kosta lika mycket som en charterresa till soligare breddgrader.
Nog om det. Dagen slutade bra, plus på alla aktier. EnQuest är tillbaks på de nivåerna jag handlade för. Det har den varit två gånger tidigare och sedan vänt ned igen. Det är möjligt att det blir samma scenario igen, men på lång sikt kvittar det. Björn Borg har också återhämtat sig lite efter veckans nedgång.
Jag tror ju på en stark uppgång för Starbreeze. Det innebär att mycket försvinner i skatt. En kapitalförsäkring vore definitivt att föredra! Kruxet är att jag då måste sälja innehavet och sedan köpa tillbaks det igen. Risken är ju att jag får köpa in mig dyrare än vad jag säljer för. Inklusive courtage handlar det om 1 500 kr om jag får köpa för ett öre mer än jag får sälja för. Det innebär 7 500 aktier färre för samma summa med dagens kurs. Om kursen dubblas innebär det 1 500 kr mindre i vinst, vilket motsvarar drygt 1 000 kr efter skatt. Å andra sidan räcker det med en uppgång på 4 öre för att jag ska ha tjänat in kapitalförsäkringen. Om jag säljer för 20 öre och köper för 21 öre räcker det alltså med en uppgång till 25 öre för att jag ska ha tjänat på det hela. Nu är det här bara snabb överslagsräkning, men det borde stämma hyfsat. Risken är förstås att det kommer något kursdrivande rykte mitt i alltihop. Annars är det 15 mars som gäller enligt mina spekulationer och då är det mycket möjligt att aktien handlas mellan 18 och 20 öre under nästa vecka. Med andra ord har jag hyfsade chanser att få sälja och köpa till samma pris, om jag bara vågar försöka.
Att man ens ska behöva tänka i de här banorna är rätt galet. Staten premierar slösaktigt leverne genom ränteavdrag och bestraffar sparande genom reavinstskatt. Vårt ohållbara pensionssystem gör att tillväxt är av yttersta vikt. Det är ingen liten snöboll som är i rullning. Tänk om man kunde få behålla den delen av lönen och förvalta den själv. Det skulle vara extremt mycket mer kostnadseffektivt och vi skulle få större frihet. Nog är det ett lustigt system vi har, där staten tar våra pengar och fördelar dem åt oss i stället för att låta oss bestämma själva och ta eget ansvar för våra liv. Jag räknar kallt med att pensionssystemet har rämnat långt innan jag blir pensionär så jag väljer att ta eget ansvar ändå, trots att vår "borgerliga" regering gör allt i sin makt för att hindra oss.
Nog om det. Dagen slutade bra, plus på alla aktier. EnQuest är tillbaks på de nivåerna jag handlade för. Det har den varit två gånger tidigare och sedan vänt ned igen. Det är möjligt att det blir samma scenario igen, men på lång sikt kvittar det. Björn Borg har också återhämtat sig lite efter veckans nedgång.
Jag tror ju på en stark uppgång för Starbreeze. Det innebär att mycket försvinner i skatt. En kapitalförsäkring vore definitivt att föredra! Kruxet är att jag då måste sälja innehavet och sedan köpa tillbaks det igen. Risken är ju att jag får köpa in mig dyrare än vad jag säljer för. Inklusive courtage handlar det om 1 500 kr om jag får köpa för ett öre mer än jag får sälja för. Det innebär 7 500 aktier färre för samma summa med dagens kurs. Om kursen dubblas innebär det 1 500 kr mindre i vinst, vilket motsvarar drygt 1 000 kr efter skatt. Å andra sidan räcker det med en uppgång på 4 öre för att jag ska ha tjänat in kapitalförsäkringen. Om jag säljer för 20 öre och köper för 21 öre räcker det alltså med en uppgång till 25 öre för att jag ska ha tjänat på det hela. Nu är det här bara snabb överslagsräkning, men det borde stämma hyfsat. Risken är förstås att det kommer något kursdrivande rykte mitt i alltihop. Annars är det 15 mars som gäller enligt mina spekulationer och då är det mycket möjligt att aktien handlas mellan 18 och 20 öre under nästa vecka. Med andra ord har jag hyfsade chanser att få sälja och köpa till samma pris, om jag bara vågar försöka.
Att man ens ska behöva tänka i de här banorna är rätt galet. Staten premierar slösaktigt leverne genom ränteavdrag och bestraffar sparande genom reavinstskatt. Vårt ohållbara pensionssystem gör att tillväxt är av yttersta vikt. Det är ingen liten snöboll som är i rullning. Tänk om man kunde få behålla den delen av lönen och förvalta den själv. Det skulle vara extremt mycket mer kostnadseffektivt och vi skulle få större frihet. Nog är det ett lustigt system vi har, där staten tar våra pengar och fördelar dem åt oss i stället för att låta oss bestämma själva och ta eget ansvar för våra liv. Jag räknar kallt med att pensionssystemet har rämnat långt innan jag blir pensionär så jag väljer att ta eget ansvar ändå, trots att vår "borgerliga" regering gör allt i sin makt för att hindra oss.
Etiketter:
Björn Borg,
EnQuest,
kapitalförsäkring,
skatt,
Starbreeze
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)









