Visar inlägg med etikett Lån. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lån. Visa alla inlägg

söndag 3 maj 2015

Gaming Corps, Starbreeze och bilköp

Jag har omvärderat mina tidigare principer och faktiskt tagit ett lån för att köpa en bil. Jag bedömer att det är mer ekonomiskt fördelaktigt än att sälja av aktier. Det räcker att avkastningen på mina aktier är större än den effektiva räntan på lånet, och med en ränta på 3,95 % är inte det så orealistiskt. Det finns dessutom ett ränteavdrag, så det räcker med en väldigt blygsam utveckling för att det ska vara lönsamt. Lånet är via BMW Finance, vilket innebär fyra månaders gratis försäkring, ett års utökad nybilsgaranti och två års fri basservice. Det är inte marknadens lägsta ränta, men det är tveklöst det bästa erbjudandet. Förförra gången när jag köpte bil så sålde jag en del Starbreeze och gick miste om en skaplig utveckling. I dag ser jag ännu större potential i Starbreeze, så det är absolut inte ett alternativ att sälja något!

BMW gör riktigt trevliga bilar. Det har var inte min första BMW och garanterat inte min sista heller!
Gaming Corps emission är stängd och vi har inte fått någon info ännu, men det bör vi få i början av nästa vecka. En liten fågel har dock viskat att det är fulltecknat sedan en tid tillbaka. Jag har anmält att jag vill köpa 13 500 aktier, vilket kostar 97 875 kr. Eftersom jag var garant så är jag garanterad tilldelning. Jag var lite wild and crazy och garanterade 500 000 kr. En stor risk, men det gick bra. Planen var att sälja av så mycket Starbreeze som krävdes för att täcka inköpet om jag hade varit tvungen att gå in. Att det skulle bli hela summan var fullkomligt orimligt och jag trodde hela tiden att emissionen skulle bli fulltecknad, men visst var det en stor risk! En kalkylerad sådan dock. En risk som ger mig 50 000 kr (innan den onda staten tar sin del förstås) och rätt att köpa 34 500 aktier för 8 kr styck (276 000 kr totalt) i drygt ett år framåt, oavsett aktiekurs. Risk kontra reward bedömde jag var bra. Jag tror ju också att GC verkligen kan lyckas och därför går jag in med 100 000 kr redan i startskedet. Jag har ännu inte någon klar strategi för när jag ska sälja. Även om jag säljer tidigt så har jag ju möjligheten att gå in igen, speciellt om kursen stiger till över 8 kr. Jag ska fundera vidare.

Ett litet problem är att jag inte har 100 000 kr i likvider. Ursprungsidén var att sälja en del Starbreeze, men det kommer jag absolut inte att göra, med tanke på allt som hänt i bolaget på sistone! Mer om det nedan. Jag har ännu inte lyckats sälja min förra bil. Det har gått betydligt trögare än jag trodde, så jag är rädd att jag får gå ned i pris där. Om jag får bilen såld så täcker det majoriteten av de 100 000 kr jag behöver. Ett alternativ, som ökar risken och ger en hävstångseffekt, är att ta ett lån. Via Avanza kan jag låna runt 150 000 kr till en ränta på 5,69 %. Om jag lånar 100 000 kr där så har jag stor marginal till att tvingas sälja delar av mitt innehav. Belåningsgraden i Starbreeze är 10 %.

505 Games fortsätter att formligen kasta pengar på Starbreeze!

Starbreeze då, där har det hänt en del! 505 Games fortsätter att formligen kasta pengar på Starbreeze. Nu senast betalade de runt 85 Mkr för att få förlägga Overkills the Walking Dead till konsoler. Det innebär mindre intjäningspotential för Starbreeze, då de måste dela vinsten med 505, men å andra sidan får de hjälp med marknadsföringen och slipper lägga tid och pengar på den. Steam kör de själva dessutom, så där går en större del av vinsten rätt in i SB:s kassa. Aktiekursen har stigit rejält den senaste tiden, men det är fortfarande långt kvar till en rimlig värdering. Avanzamannens riktkurs på 70 kr känns väldigt realistisk inom två år. Se Edmundcapitals senaste inlägg för mer detaljer och en analys. Jag har stort förtroende för personen som ligger bakom den sidan och hänvisar dit i stället för att ge mig på att sitta och räkna själv här.

Det är mycket som händer i Starbreeze framöver och nästa spännande anhalt är E3 16-18 juni, där vi kommer att få mer info om OtWD. 
Är det läge att gå in i Starbreeze ifall man inte har aktier där då? Som jag ser det är det extremt bra risk-reward, men det tycks vara många småsparare som köper aktien snarare än bolaget, så att säga. Det finns ingenting som säger att aktien inte kan tappa 20 % inom den närmsta tiden, sådant har hänt flera gånger tidigare. Den kan också fortsätta uppåt i bra fart de kommande veckorna. Det är en svår aktie att vara kortsiktig i och min rekommendation är förstås att köpa, men bara om man har en horisont på åtminstone ett år och helst på två. Att gå in och hoppas på en snabb uppgång för att sedan sälja är extremt hög risk, då det lika gärna kan gå åt andra hållet. Det är dags för rapport den 13 maj och det är alltid osäkert att äga aktien vid den tiden. Det har hänt många gånger att aktien har fallit, trots bra resultat. Bortsett från det gigantiska raset när det annonserades att Storm kommer först 2017 (en väldigt positiv nyhet för övrigt, vilket pöbeln inte förstod), så har det dock sett stabilare ut på senare tid vid rapportsläpp, så jag är inte särskilt orolig. Om jag däremot stod utanför och skulle köpa in mig, så vet jag inte hur jag skulle göra. Invänta en rekyl och riskera att den inte kommer och därför få färre aktier till samma slant, eller köpa in mig direkt och riskera att det faktiskt kommer en rekyl, så att jag kunde ha fått fler aktier till samma slant? Jag är glad att jag inte behöver ha de funderingarna. :-)

Alltså, risken i Starbreeze är som jag ser det extremt låg, så länge man inte är kortsiktig, då är Starbreeze helt fel aktie att äga och jag rekommenderar roulette i stället.

torsdag 9 april 2015

Connoisseur

Sedan jag hörde talas om en tidskrift vid namn Connoisseur för rätt många år sedan har det varit något av ett livsmål att få den hem i brevlådan. Ifall det är någon som inte vet vad det är för tidning så är det en tidning som riktar sig till förmögna människor. Det går inte att prenumerera på den, utan man får den om man uppfyller ett av två krav; nämligen att ha en årsinkomst som överstiger 1,5 Mkr eller ha en förmögenhet som överstiger 5 Mkr. Det första kravet kommer jag aldrig att kunna uppnå, men det andra tror jag att jag kommer uppnå inom en relativt snar framtid. På deras hemsida står bara det första kravet med, så jag mailade och frågade vad det är som gäller. Mycket riktigt så gäller förmögenhetskravet också fortfarande.

Jag tror egentligen inte att jag skulle ha så stor behållning av den, men bara känslan av att veta att man är en av den rätt lilla andel som får den i brevlådan tilltalar mig. Det skulle vara en bekräftelse på att man har lyckats med det man föresatt sig. Mål är viktiga i livet; det måste ske en utveckling på något sätt för att välmående ska infinna sig. Det kan vara yrkesmässiga mål, ekonomiskt baserade mål, att skaffa familj, bättre boende, resa till vissa platser eller att starta en hälsosammare livsstil.

Som lärare är det ju bara att glömma allt vad hög lön eller karriär heter, så då gäller det att hitta något annat. För mig just nu är det min ekonomi som är min största drivkraft. Jag har mål som kräver kapital. Att få den tidigare nämnda tidningen är ett symboliskt mål, som inte betyder så mycket för vardagen. Bilar är ju mitt stora intresse, så där finns det potential till att göra av med stora mängder pengar! Min nuvarande bil har jag haft ända sedan i höstas, så den ska ersättas. Det blir inget extravagant denna gång dock, det har jag bestämt mig för. Jag har också bestämt mig för att ta ett billån. En ränta mellan 3 och 5 % är inte så blodig. Pengarna jag annars skulle ha lagt på bilinköpet kommer att växa mer än så, alltså är det ekonomiskt fördelaktigt att ta ett lån. Det finns gott om marginal i min månadsbudget för ett gäng tusenlappar. Bilen jag har nu äger jag själv och pengarna jag får för den kommer med marginal att täcka kontantinsatsen på den nya bilen. Mer detaljer kring detta kommer när jag köpt en ny bil.

Jag har nämnt ett annat bolag än Starbreeze, som jag kommer att investera i. Jag vill helst inte sälja något av mitt innehav i Starbreeze, så det kommer jag att finansiera med bland annat pengarna jag får för bilen. Bolaget det handlar om kommer att introduceras på First North snart och i morgon startar en nyemission, vilken jag har gått in som garant för. Det kan alltså bli så att jag måste köpa aktier, men min förhoppning är förstås att nyemissionen blir fulltecknad. Jag återkommer med mer detaljer kring detta inom en snar framtid!

måndag 6 april 2015

Lägenhetsförsäljning

Som jag nämnde tidigare har jag en lägenhetsförsäljning på gång. Sedan vi köpte huset har vi hyrt ut vår lägenhet. Med tanke på kommande amorteringskrav, så tror jag att det är läge att sälja nu. Vi har hyrt ut lägenheten med en låg vinst och jag har sett lägenheten som en investering. Den har stigit med uppskattningsvis 15 % i värde per år, vilket är en rätt bra avkastning. 22 %  av vinsten försvinner förstås i skatt. I samband med förslagen på amorteringskrav började jag fundera på om det verkligen är bästa sättet att få pengar att växa? Fördelen är hävstångseffekten, tack vare belåningen, och den låga risken. Jag behöver få runt 20-25 % i årlig avkastning på vinsten som kommer att bli efter försäljningen, för att det ska motsvarande den senaste tidens värdeökning. Det är en rätt hög avkastning att sikta på, men ifall någon har missat det så tror jag ju lite halvhjärtat på det däringa Starbreeze. De jobbar med data och så. ;-)

Mäklare har gjort en värdering och berättat hur ohemult mycket betalt hen vill ha för försäljningen. Jag räknar med att få absolut minst 200 000 kr på kontot efter lösen av lånet, skatt, mäklararvode och att sambon tagit hälften. I och med att lägenheten är på annan ort har jag inte brytt mig om att träffa olika mäklare, utan jag har valt en på Fastighetsbyrån, som har mycket goda omdömen på nätet. De kostar förstås mer än mindre mäklarfirmor, men jag vet att de har bra koll på området och en stor kundbas, så jag hoppas att det ska löna sig. Det är också en fördel att de samarbetar med bankavdelningen och kan hjälpa presumtiva köpare med lånelöfte. Fastighetsbyrån är alltså Swedbanks mäklare, ifall någon missat det.

Jag skulle tro att allt är klart i slutet av maj och då är ju frågan vad som ska göras med <200 000 kr. Jag kör dessutom en halvgammal Audi just nu, som jag är rätt trött på efter alla verkstadsbesök. Den ska säljas och jag får mellan 80 och 100 kkr för den skulle jag tro. Jag har alltså snart uppskattningsvis runt 300 000 kr som jag ska använda på något klokt vis. En ny bil måste jag förstås ha, och jag funderar på allt mellan en gammal bil för 20-30 kkr för att investera maximalt med pengar, och att ta lån och köpa en bil för <750 kkr. Allt däremellan är möjligt. Jag vet ju vad som är det kloka och förnuftiga att göra, men det kliar ordentligt i fingrarna måste med medge. Bilar är ju mitt stora intresse. Det sitter en liten knastertorr gubbe i grå kofta på ena axeln som säger åt mig att snåla och spara så mycket det går och på andra axeln har vi en kort man med bakåtslickat hår och solglasögon som pratar om "bella macchina". Jag kollade för övrigt upp vad det kostar att äga en halvgammal Ferrari. Det kommer inte att ske i år kan jag säga...

Jag tycker egentligen att man inte ska ta lån, förutom för boende. Jag har dock börjat fundera på om det ändå inte kan vara vettigt att ta ett billån. De pengarna man använder till att betala bilen kan ju i stället växa och bli fler. Att slå låneräntan är inte orealistiskt, även om man pysslar med betydligt lägre risk än många säkert anser att jag gör. Jag kommer med andra ord med stor sannolikhet investera en stor del av de pengar jag snart har att leka med.

Då kommer direkt nästa fråga. Hur ska de investeras? Jag har 99 % i Starbreeze. Ett alternativ är förstås att fortsätta vara all in där. Jag nämnde också sist att jag har fått upp ögonen för ett annat bolag. För en tid sedan var jag på ett investerarnöte och har faktiskt ställt upp som garant. Jag återkommer antagligen redan i veckan med en post om vilket bolag det gäller och varför jag tror att det är lukrativt att investera där. Det är dock betydligt högre risk än Starbreeze enligt min bedömning, men givetvis med en potentiell enorm möjlighet till stor vinst.

Nu ska jag njuta av påsklovet. Ja, vi lärare är lediga då, nej, vi är inte mer lediga på årsbasis än andra. Vår arbetsvecka består av 45,5 h, till skillnad från de 38-40 som de flesta andra har. Den här veckan som var har jag jobbat drygt 43 h och då var det bara fyra arbetsdagar. Det är intressant att så många tror att lärare är mer lediga än andra, när det i realiteten faktiskt är tvärtom. Därmed inte sagt att sommarlovet inte är underbart skönt. :-)

Vi hörs snart igen!