Den senaste veckan har inte varit någon höjdare. Samtliga värdepapper förutom Starbreeze har sjunkit. Björn Borg har gjort ett nytt dyk som jag inte har hittat någon anledning till. Det är lite oroande och gör mig fundersam, men jag väljer ändå att ligga kvar och avvakta. I och med den höga direktavkastningen kommer aktien att stiga inför utdelningen, allt annat vore högst besynnerligt!
Jag ligger ändå plus 7,6 % sedan jag började i december, vilket är väldigt bra. Starbreeze var upp på 22 öre och vände igår, men rapporten var egentligen rätt obetydlig, det är 1 mars som är det viktiga datumet!
Nästa vecka är det dags för lön och då får jag ta mig en funderare över var jag ska slänga in pengarna. Räntorna på sparkontona borde börja röra sig uppåt snart, så det kan vara en idé att säkra lite pengar i den formen också, för att sprida riskerna. Börsen känns väldigt instabil för tillfället.
En blogg om hur jag blir ekonomiskt oberoende på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar.
Visar inlägg med etikett ränta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ränta. Visa alla inlägg
fredag 18 februari 2011
onsdag 5 januari 2011
Utrensning och omstart
Nu har jag sålt av mitt fondinnehav i Swedbank, förutom kapitalförsäkringen som går ut i april. Avanza tar inga avgifter för KF fick jag veta i en kommentar till mitt förra inlägg. Nackdelen är att jag måste byta från Avanza Mini till Avanza Bas och då stiger minimicourtaget från 9 kr till 39 kr. Än så länge har jag så lite pengar att 39 kr per affär känns väl saftigt. 9 kr däremot gör att man kan handla för 2 500 utan att det känns onödigt. Jag kommer fortsätta med Avanza Mini till dess att jag har löst min kapitalförsäkring hos Swedbank. I april kommer jag att ha minst 30 000 kr i depån och kan då sälja av innehavet för 9 kr per affär och sedan köpa för 39 kr i en kapitalförsäkring. Astra Zeneca och Axfood har utdelning i mars*, så då åker jag på att betala skatt för dem, ifall jag köper in mig där, men det är än så länge så pass lite pengar att det får gå.
2010 slutade på -4874,25 kr. Jag hade några fonder som gått dåligt och några gamla aktier som jag sålde för att göra mig av med mitt gamla E*trade-konto. Jag har några Carnegie där också som jag inte vet vad som kommer hända med. Man har inte fått göra avdrag för dem på deklarationen, så jag antar att det kanske kommer bli handel med dem i framtiden igen. Det är småpengar i alla fall, så det spelar inte så stor roll.
Ett bolag som jag har följt några veckor är Starbreeze. När releasedatumet för Project RedLime släpps tror jag att aktien kan sticka iväg lite. Jag väntar på att den vänder ned ett par öre innan jag går in; den steg från 10 till 13 häromdagen, vilket jag tror är en tillfällig stigning. Om den inte sjunker inom en vecka eller två kommer jag köpa ändå.
Akelius Spar ger 5 % ränta på max 50 000 kr om man låser pengarna i 12 månader. Ingen statlig insättningsgaranti förvisso, men risken att de ska gå omkull känns liten. Räntorna är dock på väg uppåt, så jag avvaktar med att binda upp mig. Kommer istället att börja på börsen och vänta på att det blir ännu förmånligare att ha ett sparkonto. Swedbanks e-sparkonto ger fantastiska 1,15 % i ränta just nu, å andra sidan kostar det inget och man har obegränsat med uttag, så det är väl bättre än en sten i huvudet som min kära mor brukar säga. :-)
Nytt inlägg kommer snart med uppdatering på mitt innehav hos Avanza.
*http://www.dollarkursen.com/svenska.html listar när de olika bolagen har utdelning.
2010 slutade på -4874,25 kr. Jag hade några fonder som gått dåligt och några gamla aktier som jag sålde för att göra mig av med mitt gamla E*trade-konto. Jag har några Carnegie där också som jag inte vet vad som kommer hända med. Man har inte fått göra avdrag för dem på deklarationen, så jag antar att det kanske kommer bli handel med dem i framtiden igen. Det är småpengar i alla fall, så det spelar inte så stor roll.
Ett bolag som jag har följt några veckor är Starbreeze. När releasedatumet för Project RedLime släpps tror jag att aktien kan sticka iväg lite. Jag väntar på att den vänder ned ett par öre innan jag går in; den steg från 10 till 13 häromdagen, vilket jag tror är en tillfällig stigning. Om den inte sjunker inom en vecka eller två kommer jag köpa ändå.
Akelius Spar ger 5 % ränta på max 50 000 kr om man låser pengarna i 12 månader. Ingen statlig insättningsgaranti förvisso, men risken att de ska gå omkull känns liten. Räntorna är dock på väg uppåt, så jag avvaktar med att binda upp mig. Kommer istället att börja på börsen och vänta på att det blir ännu förmånligare att ha ett sparkonto. Swedbanks e-sparkonto ger fantastiska 1,15 % i ränta just nu, å andra sidan kostar det inget och man har obegränsat med uttag, så det är väl bättre än en sten i huvudet som min kära mor brukar säga. :-)
Nytt inlägg kommer snart med uppdatering på mitt innehav hos Avanza.
*http://www.dollarkursen.com/svenska.html listar när de olika bolagen har utdelning.
Etiketter:
Akelius,
Avanza,
kapitalförsäkring,
ränta,
Starbreeze,
Swedbank
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
