måndag 8 augusti 2011

10 000 sidvisningar!

Det är väl en slags milstolpe antar jag.

Starbreeze har gått ned lite och köpsidan är rätt skral. Den allmänna oron på börsen speglar väl av sig. Snart är det Gamescom. Det ska bli intressant att se vad aktien ligger på dagarna före mässan och hur lågt den sjunker om inget visas. Starbreeze kommer givetvis att finnas på plats, VD:n representerade företaget, men det betyder förstås inte att de visar upp något. Min magkänsla säger att det inte kommer något, men jag har inga egentliga belägg för det. Det är nog inte omöjligt att vi går ned på en 10-11 öre om min magkänsla stämmer. Den 25 augusti är det dags för bokslut. Mycket spännande! Även det är starkt kursdrivande. Om man får önska lite så blir det en dipp i samband med Gamescom och glada nyheter när bokslutet kommer. Jag har rätt gott om likvida medel och det vore angenämt att få sänka GAV:et ytterligare!

tisdag 2 augusti 2011

Koppartacka och lite Starbreeze

I går fick jag post. I denna post låg ett stycke koppartacka á 1 kg.



Det är ingen betydande investering, utan mer en kul grej. Det ska bli intressant att se om vi övergår till en guldmyntfot* eller något dylikt så småningom. Det system som vi har i dag är givetvis ohållbart och det är bara en tidsfråga innan det havererar. Till exempel så har USA höjt sitt skuldtak 70 gånger på 50 år; med andra ord har de i praktiken inget skuldtak. Jag tror att den enda hållbara lösningen i många länder är att minska den offentliga sektorn radikalt! Skattehöjningar löser ingenting.

Den ökade handeln i Starbreeze håller i sig i dag också och det har blivit en liten kö på köpsidan på 15 öre! I går var det någon som köpte en relativt stor post, men säljsidan byggdes tyvärr på lite efter det. Det ska bli spännande att se om det blir något köp på 16 öre i dag! Som jag har skrivit tidigare så känns det tryggt att stå utanför "den ordinarie börshandeln" när det är ett så fruktansvärt oroligt läge. Om jag inte hade Starbreeze vet jag inte var jag skulle stoppa pengarna förutom i sparkonton. Det är nog inte helt otänkbart att vi får en ny lågkonjunktur snart. Det räcker inte att lilla Sverige går bra.

Jag är inget fan av Alliansen, men jag är oerhört lycklig att vänsterblocket inte styr! Sverige har i dag lägre skatter, minskad statsskuld och ökade skatteintäkter jämfört med 2006, som var Socialdemokraternas sista år vid makten. Detta trots att vi har genomgått en enorm lågkonjunktur. Ekonomifakta är en väldigt bra sida där man lätt får fram överskådlig statistik. Förvisso ägs sidan av Svenskt Näringsliv som är Alliansvänliga, men det är fortfarande hårda fakta från seriös statistik och ingen propagandasida.

*I dag finns det inget som backar upp pengarna. Med en guld-/silver-/valfri metallmyntfot är en krona värd en krona i metallvärde, till skillnad från i dag när en krona i själva verket bara är värd några öre. Googla på guldmyntfot och även på bretton woods ifall du vill lära dig mer.


EDIT: 16 öre spräcktes under tiden som jag skrev inlägget. Två ytterst små poster förvisso, men ändå psykologiskt viktigt!

måndag 1 augusti 2011

Wants and needs – lite filosofi

Det finns saker som man måste ha för sin överlevnad; våra mest grundläggande behov är sådant som mat och kläder. Har man detta så uppfyller man de fysiska behov som är mest essentiella och som tveklöst går under kategorin Needs. Enligt Maslow* kommer trygghet på andra plats över våra viktigaste behov. Där har vi exempelvis boende. När dessa mest basala behov är uppfyllda så har vi ett behov av gemenskap, därefter kommer uppskattning och sist kommer självförverkligande. Fullt logiskt; har man inte mat för dagen så kvittar det om ens vänner och familj uppskattar en eller om man ens har några vänner och någon familj, för man kommer ändå inte att överleva. Om man däremot har mat och skydd och lever tryggt så känner nog de allra flesta ett behov av gemenskap och kärlek. När man har det också så kommer andra behov in i bilden. En ny dator eller en finare bil får räknas till det som Maslow har högst upp i trappan, nämligen självförverkligande. Detsamma kan sägas om en utbildning. Man kan tillgodose sina basala behov oavsett om man vänder hamburgare eller om man är en välbetald kirurg. Däremot kan man säkerligen tillgodose sina Wants betydligt bättre om man har en stabil ekonomi!

Vad är egentligen skillnaden mellan wants/önskningar och needs/behov då? Om jag inte hade några kläder så skulle jag, förutom att få en massa lystna/avundsjuka blickar, frysa fasligt mycket under stora delar av året. Vore det inte för mitt boende så skulle jag frysa ihjäl. Då är det med andra ord tämligen enkelt att motivera det där inköpet av vinterjackan från Armani för 15 000 kr, för det är ju ett grundläggande behov för min överlevnad! Å andra sidan skulle en jacka från Myrornas för 100 kr hålla mig lika varm. Mitt behov är alltså att ha en jacka, men min önskan är att ha en snygg märkesjacka. Det samma gäller mat/näring. Det är gott med Ben & Jerrys och oxfilé, (inte nödvändigtvis på samma tallrik kanske) men kokt potatis och baljväxter får mig lika mätt. Det är dock först när de grundläggande behoven är tillfredsställda som man kan unna sig att tänka på saker som Armani och oxfilé, vilket kan ses som ett slags självförverkligande.

Vad har då detta inlägg i den här bloggen att göra? I mitt förra inlägg berättade jag att jag sålt min Alfa Romeo, min bil. Anledningen till att jag sålde den var att jag inte behövde den. Jag hade inget behov av den. Min sambo har bil, vilket innebar att vi hade två bilar i hushållet. Hon tar bilen till och från jobbet. Vi åker bil till och från affären och vi åker bil när vi ska hälsa på släkt och vänner. Har vi ett behov av en bil? Egentligen inte, då vi skulle kunna gå, cykla eller åka kollektivt mycket mer än vad vi gör. Å andra sidan skulle det kosta oss enormt mycket i tid att vara utan bil, vi skulle alltså få mindre fritid, för man kan inte gärna nalla på arbetstiden med motiveringen "Jag har ingen bil.". Det är möjligt att vi skulle spara pengar på att inte ha någon bil, men den eventuella merkostnaden en bil innebär är tveklöst värd den uppoffring vi gör i form av mindre pengar.

Marginalnyttan* av att ha två bilar är däremot inte så hög. Innehavet av Alfan var svår att motivera om man ser till den ökade kostnaden i förhållande till vilken nytta vi hade av den. Jag har gångavstånd till jobbet, så mitt behov av en egen bil är relativt lågt, även om det givetvis vore bra att ha ibland. En äldre, billig bil skulle täcka upp det behovet, till en någorlunda modest kostnad.

Sambons bil är inte lika bekväm, snygg eller underhållande som Alfan, men den är betydligt billigare i drift. Den uppfyller vårt behov av transport lika bra som Alfan, men vi får inte samma tillfredsställelse av den.

Jag nämnde också att jag vill ha en ny dator i mitt förra inlägg. En dator är i det närmaste ett måste, även om jag självklart skulle överleva utan en också. Den underlättar min vardag och mitt arbete storligen, vilket innebär att den tveklöst är värd kostnaden. Den är snart fyra år gammal och uppfyller fortfarande mina behov bra. Problemet med den är batteriet. Så länge jag har tillgång till el så är det inga problem och det är extremt sällan jag behöver använda den där jag inte kan sätta i kontakten. Min iPhone duger mycket bra till vardagssurfande och dylikt.

En ny dator skulle vara snabbare, jag skulle inte behöva ta med mig strömsladden jämt, den skulle ha mer lagringsutrymme och den skulle även vara snyggare och ge mig tillfredsställelsen av att jag har en ny dator. Min gamla dator skulle jag kunna använda som mediacenter, vilket vore smidigt, då den ofta är kopplad till TV:n. Marginalnyttan av en ny dator är inte låg, däremot är det tveklöst mer en önskan än ett behov. Lyxkonsumtion helt enkelt.


Hur som helst så förde jag över pengarna till mitt sparkonto i stället för att köpa en bil eller en dator. Detta fick mig att nå min första milstolpe, 100 000 kr i sparade pengar. Rent psykologiskt är det ett betydligt större steg att ta ut pengar därifrån för konsumtion än vad det är att dra betalkortet, vilket gör att jag kommer att skjuta på inköpet av en ny dator. Min nuvarande kommer att fungera lika bra som mediacenter om ett halvår som i dag och jag kan köpa en nyare dator då än vad jag kan nu. Mina sparade pengar ska inte användas till konsumtion och jag ska inte dra ned på sparandet, vilket innebär att jag får spara av mina resterande pengar för att kunna köpa en ny dator. Nästa generations MacBook Pro borde komma under första halvan av 2012, vilket blir alldeles utmärkt!

För övrigt så har jag kommit in på en distansutbildning till hösten. Den är på halvtid och ska vara anpassad för att kunna utföras i samband med heltidsarbete. Orkar jag genomföra den så gör jag, annars får jag väl avbryta den helt enkelt. Den verkar intressant och jag tror det är något jag kan ha nytta av i min yrkesroll, samtidigt som den skulle göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden. Min arbetsgivare bekostar dessutom med stor sannolikhet litteratur och dylikt. Även detta är ett exempel på självförverkligande och marginalnyttan för denna utbildning är självklart lägre än den var för min lärarutbildning.

*Känd amerikansk psykolog som presenterade sin teori om behovstrappan på 1940-talet.
*Marginalnytta är en term som beskriver behovstillfredsställelse av ytterligare en vara. Om jag bara har ett par byxor så är det rätt viktigt för mig att skaffa ett par byxor till. Om jag däremot redan har femton par byxor så är marginalnyttan väldigt låg för ett sextonde par.

torsdag 28 juli 2011

Billös – vad göra med pengarna?

I går kom då dagen då jag skiljdes från min vackra Alfa. Det känns lite tomt att inte se henne när jag tittar ut genom fönstret. Det är så; vissa bilar är bara bilar, transportmedel, medan andra är något mer. Hur som helst är hon borta nu; på gott och ont. Anledningen till att jag sålde henne var strikt ekonomisk. Mina utgifter minskar nu med >3 000 kr i månaden, vilket är en märkbar skillnad. Jag fick tyvärr sänka priset rätt mycket. Med mer tålamod hade jag säkerligen fått mer betalt, men å andra sidan kostar bilen pengar att ha, så jag släppte iväg den lite billigare ändå. Det är skönt att slippa fundera på det mer.

3 000 kr mer i månaden innebär att jag kan utöka mitt sparande (amorteringen av lånet var förvisso en typ av sparande, om än med negativ avkastning) eller min konsumtion. På sju månader har jag drygt en extra nettomånadslön tack vare min billöshet. En nettomånadslön att, som sagt, antingen spara eller konsumera. Jag är också hyfsat stadd i kassa i dagsläget då jag fick mer betalt för bilen än vad jag hade lån på. En bit över 35 000 kr har jag tillgängligt och frågan är vad jag ska göra för dessa pengar. Låt oss säga att det är 30 000 av dem som jag ska göra något med. Resten är bra att ha på kontot för diverse småinköp och som en liten direktåtkomlig buffert. Jag har några alternativ:

  1. Sätta in alltihop på ett sparkonto.
    • GE Moneybankkontot hos Avanza ger 2,75 % ränta och möjlighet att direkt överföra pengarna till kapitalförsäkringen.
    • Akeliusspar ger 4 % obundet. Nackdelen är att det tar 1-2 dagar att komma åt pengarna, vilket är uppenbart negativt ifall jag exempelvis vill utöka mitt innehav i Starbreeze vid ett givet tillfälle.
    • Binda pengarna för något högre ränta. Tryggt och säkert, men relativt dålig avkastning.
  2. Spendera en del av pengarna.
    • Jag skulle gärna köpa en ny dator. Min är lite trött, men fungerar ändå, så det är mer något jag vill än något jag behöver.
  3. Ha pengarna på e-sparkontot i Swedbank, som en buffert. Räntan ligger på 1,65 %, vilket är väldigt lågt. Fördelen är att jag kommer åt pengarna direkt, men å andra sidan kommer jag åt dem på 1-2 dagar om jag har dem någon annanstans, och hur ofta dyker det egentligen upp något plötsligt som innebär att man måste ha pengarna direkt?
  4. Köpa värdepapper för allt eller för en del av pengarna. 
  5. Köpa en ny bil av billigare modell.
Jag ska inte köpa en ny bil direkt, så pengarna åker nog in på sparkontot hos Avanza i första hand. Det är bekvämt att ha allt samlat på samma ställe och det ger som sagt fördelen att jag kan få över dem till kapitalförsäkringen på direkten.

Starbreeze då: Det är dags för Gamescom efter drygt halva augusti och givetvis spekuleras det friskt i huruvida Redlime kommer visas upp då eller inte. Aktiekursen kommer klättra sakta uppåt fram till dess för att sedan falla rejält alternativt stiga ännu rejälare, beroende på om spelet visas upp eller ej. Köpsidan har redan börjat byggas på även om det är extremt lite handel med aktien just nu.

Starbreeze har varit en tacksam aktie för swingtrading då den följer ett tämligen enkelt mönster. Personligen har jag inte vågat mig på något sådant, då jag inte vill sitta där utan aktier när Redlime presenteras. Jag kommer alltså att behålla mitt innehav inför Gamescom. Om Redlime annonseras då, eller tidigare, innebär det att jag kommer att sitta framför datorskärmen med ett fånleende och fira med en stadig grogg. Om Redlime inte annonseras innebär det att jag får en chans att sänka mitt GAV, för jag är som nämnts tidigare, övertygad om att kursökningen kommer så småningom. Det handlar inte om om Starbreeze kommer annonsera spelet, utan om när.

Under tiden som jag skrivit detta har jag kommit fram till att överskottet ska in i sparkontot hos Avanza vid ett första skede. Det innebär att jag får uppdatera min nya högerspalt och att jag också når mitt första stora delmål!


måndag 25 juli 2011

Allmän uppdatering

Tre veckor kvar av semestern och nyligen hemkommen från en vecka i skogen. Jag har varit mer eller mindre avskärmad från omvärlden i och med att det inte var någon mottagning i stugan som vi hyrde. Väldigt skönt på sätt och vis! Veckan innan dess var det kalas med förberedelser inför detta halva veckan.

Jag har gjort om bloggen lite. Hittade denna blogg och tyckte att hans variant med innehavet var bättre än mitt med en separat sida för innehavet. Flikarna högst upp rykte med andra ord och en ny spalt tillkom på höger sida om det senaste inlägget.

Då jag har fått ökad lön innebär det också ökat sparande. Netto får jag 698 kr mer i månaden, så jag förde över 6 400 kr till Avanza i dag. Jag öppnade ett "Sparkonto+GE Money Bank", vilket ger 2,75 % i ränta till skillnad från Avanzas vanliga sparkonto som ger 1,85 %. Det är ögonblickliga överföringar till andra konton inom Avanza även från pluskontot, trots att det är en extern part som har pengarna, så det var inte så mycket att fundera på. Räntan utbetalas varje månad dessutom.

Starbreeze ligger kvar och harvar på samma nivåer och jag är fortfarande väldigt nöjd med min investering. Det känns tryggt på en i övrigt instabil börs. Starbreeze kurs påverkas inte av Greklands kris på samma sätt som många större, och stabilare, bolag gör. Jag kan absolut tänka mig att utöka innehavet för att sänka mitt GAV, ifall kursen sjunker något öre till. I övrigt så är det bara att invänta kosingregnet. Jag roade mig med att göra en enkel tabell där jag ser hur stor förlust/vinst jag gör vid olika kurser:


Jag vill inte spekulera i var jag tror att kursen kommer hamna, men det behöver inte bli någon fantasikurs för att det ska se bra ut! Årshögsta är 23 öre och det lär vi i alla fall slå när det kommer riktiga nyheter.

I övrigt är det jäkligt fullt med inga pengar i alla fickor just nu efter sommarens bravader. Jag har några tusenlappar att röra mig med efter att räkningarna är betalda. "En blogg om hur jag blir miljonär på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar." står det högst upp på sidan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd hittills, för några stora uppoffringar har jag verkligen inte behövt göra, ändå har jag sedan december förra året hunnit lägga undan någonstans mellan 65 000 och 70 000 kr av min löjeväckande lärarlön. Det vore intressant att prova på att leva så asketiskt som möjligt under en tid för att se hur mycket det är möjligt att spara om man verkligen går in för det helhjärtat. Vore jag ensamstående skulle det inte vara några problem att prova, men av hänsyn till min sambo låter jag bli. 

Uteplatsen blev röd förresten, det rosa var tydligen bara en grundfärg. Jag är rätt nöjd med det! Ett annat trevligt tillskott på uteplatsen är en finfin gasolgrill som jag fick i present av bröder och vänner när jag hade kalas häromhelgen. En riktigt trevlig present måste jag säga! 



måndag 27 juni 2011

Utökat innehav

I torsdags satt jag och funderade på hur mycket pengar jag skulle föra över den här månaden. Tyvärr så förde jag inte över pengarna förrän i dag och de kom in på kontot ungefär två timmar för sent för att jag skulle hinna köpa mer Starbreeze för 12 öre. Redan i torsdags bedömde jag att kursen inte kommer att gå ned mer inom den närmaste tiden. Anledningar till detta:

  • Den senaste nedgången kom vid uteblivna nyheter vid E3.
  • Nedgången före detta var vid den senaste rapporten.
  • Den senaste rapporten innehåller en stor minuspost för kommande kostnader, vilket innebär att Starbreeze är hyfsat stadd i kassa och att en nyemission inte ligger inom den närmaste framtiden.
  • Det är extremt osannolikt att Project Redlime läggs ned, vilket i stort sett är det enda som skulle kunna ge en kraftig nedgång i dagsläget.
I morse bestämde jag mig för att köpa fler aktier och jag hade kunnat handla för 12 öre om jag bara hade varit likvid. Dessvärre hann jag inte få över pengarna innan köpsidan på 12 öre växte radikalt. Det var bara att bita i det sura äpplet och handla en tusenlapp dyrare. Uppgången i dag beror antagligen på:
Jag är fortfarande helt övertygad om en fin uppgång i denna aktie, men jag kan inte låta bli att gräma mig för min taskiga tajming. Det var samma sak när jag lyckades sälja för 16 öre, för att jag ville in i en kapitalförsäkring med pengarna, och fick köpa tillbaks för 18 öre. 3 000 kr då och 1 000 kr nu. 4 000 kr minus på grund av taskig tajming. Det är jag och Hedlund

För övrigt så har jag fått en rosa uteplats. Det har förvisso ingenting med den här bloggens ämne att göra, men det är en smått surrealistisk upplevelse så jag måste dela med mig. Jag sitter i soffan på förmiddagen och ser en man på min uteplats. Jag frågar förstås vad han gör där och han berättar att de ska måla om på föreningens uppdrag. Jaha, det går väl för sig, tänker jag och går in igen. Ett par timmar senare tittar jag ut och möts av ett chockrosa plank!


Kanske inte min favoritfärg. Jag är ju hårdrockare för bövelen! Om jag finge bestämma skulle allt vara svart!

Det verkar inte bli något husköp heller, då dödsboet inte behagar svara på bankens begäran om en fullmakt, så vi får bo kvar i vår rosa förort.

Uppdatering: Jag ser nu att det är köpkö på 13 öre, så jag kunde haft ännu sämre tajming! 

onsdag 15 juni 2011

Ny lön, skatteåterbäring och lite Starbreeze

I dag fick jag lönebeskedet och det var inte mycket att hurra för gällande löneökningen. Min chef skulle ta i beaktande att jag inte fick någon löneökning förra året. Förra årets avtal gav 1,5 % och årets gav 2,3 %. 25 000*1,015*1,023 = 25 959. Min nya lön är 26 000 kr. 41 kr extra alltså var de fina orden på medarbetarsamtalet värda utöver standardavtalet. Månadens utbetalning blir ändå ungefär 25 800 kr, tack vare semestertillägg och retroaktivt lönepåslag. Tillsammans med skatteåterbäringen på nästan 10 000 kr blir det ett rätt trevligt tillskott till den ordinarie kassan. Allt kommer inte att slängas in i värdepapper på en gång. Sommaren är i annalkande och en del kostnader är att vänta. En hårdrocksweekend i Göteborg med efterföljande alkoholinförskaffningsresa till Deutschland gör att tusenlapparna seglar all världens väg. Mitt mål är ju att bli miljonär utan att göra stora uppoffringar, så det får kosta! Jag fyllde 30 för ett tag sedan och ska ha ett lite större kalas i sommar, därav Tysklandsresan.

Starbreeze då: E3 gav inga nyheter, vilket ledde till en nedgång i kursen. Det måste vara många nervösa aktieägare i bolaget. Jag sitter kvar, lutar mig bakåt, lägger upp fötterna på bordet och inväntar kursökningen. Den enda anledningen jag ser till att lämna bolaget är att man tror att Project Redlime är nedlagt, vilket för mig är extremt osannolikt. Det som är positivt med alla dessa nervösa ägare som säljer är att många säkert kommer att kasta sig in i aktien igen när nyhet kommer. Jag vill inte spekulera i när detta sker, men att det sker och att det blir en kraftig uppgång när det sker är jag övertygad om. Jag är fullständigt tillfreds med mitt beslut att gå all in i Starbreeze!

För övrigt är jag nöjd med att ha sålt både Björn Borg och H&M. Börsen är tråkig överlag just nu. De pengar jag inte har i Starbreeze sätter jag in på mitt sparkonto hos Avanza. Det ger bara 1,6 % i ränta, men jag kan föra över pengarna till kapitalförsäkringen på direkten ifall jag känner för att shoppa.