torsdag 27 januari 2011

Lite aktiebyten

I förrgår kom månadspengen från arbetsgivaren, så 6 000 kr åkte raka vägen in på Avanzakontot i morse. Björn Borg stiger i stadig takt och var upp och vände på drygt 70 kr idag. Jag köpte mina 40 för 63 kr och passade på att fylla på idag när den vände ned lite efter toppnoteringen. 60 st för 68,25 kr blev det vilket totalt ger 100 st för ett GAV (Genomsnittligt AnskaffningsVärde) på 66,33 kr. Fram till utdelningen i april har jag förhoppningar om att vi når 80 kr.

En aktie som har verkat prisvärd de senaste veckorna är Hennes & Mauritz B. Idag sjönk den med drygt 7 % efter en negativ kvartalsrapport vilket var alldeles ypperligt! Jag köpte 20 st för det facila priset av 213,60 kr. Det är möjligt att den kryper nedåt i morgon också, men jag vågade inte chansa på det. På sikt kommer den garanterat att stiga bra och dessutom ger den en helt okej utdelning. Den stora nedåtgången i kursen under dagen tycker jag är omotiverad. Vinsten var lägre än väntat på grund av att de expanderar kraftigt. Denna expansion kommer sannolikt att leda till högre vinster på sikt.

På sikt ja. Min ambition är att ha basen i min portfölj i trygga aktier och att krydda med en låg andel högrisk. Hittills har jag varit väldigt dålig på att följa den regeln! När jag har sett ett tips på något forum så har jag läst vidare och sedan hoppat på tåget. Epicept, Kilsta, Starbreeze och nu senast Orexo. Epicept hoppade jag av och tog förlusten, vilket var bra då den har fortsatt att sjunka. I Kilsta händer det extremt lite, men jag försöker sälja för 7 öre, vilket jag köpte aktien för. Starbreeze är en pärla som jag kommer hålla mig kvar i åtminstone till nyheten som kommer i mars och Orexo sålde jag idag då den bara gått nedåt. Jag har en känsla av att den kommer fortsätta nedåt till den kurs den hade innan uppgången som jag missade. På sikt kan det säkert vara en bra investering, men jag väljer ändå att kliva av och ta en förlust här.

Det är bara några hundralappar det gäller när jag pratar om förlusterna och jag ser det som lärpengar kort och gott. Nu ska jag verkligen skärpa till mig och lägga förhoppningsaktierna åt sidan. Om jag lyckas bli av med Kilsta så har jag 7 000 kr att shoppa loss för. Antingen blir det utökning i H&M eller BB eller så kollar jag på något annat. Det finns fördelar med att diversifiera sitt innehav, men det finns också nackdelar med att ha allt för många bolag. Det blir mer att hålla reda på helt enkelt.

Innehavet ser nu ut som följer:


AVANZA ZERO 15,33
Björn Borg 100
EnQuest PLC 161
Hennes & Mauritz B 20
KILSTA METALLVÄRDEN 100 000
Starbreeze 50 000

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tror du om enquest som har droppat i veckan? Tar dom sig tillbaka till 16kr gränsen?
Ligger du kvar eller har du tankar på att sälja?

Coffe sa...

EnQuest kommer jag behålla. Den köpte jag för att ha på lång sikt, så det stör mig inte så mycket att den har gått ned. På lång sikt känns olja som en given investering och jag kommer säkert att gå in tyngre så småningom.

Ungdomsmiljonären sa...

Jag hade gärna sett en uppdatering med hur mycket pengar du har sparat just nu! (dvs alla pengar du skulle kunna casha in just nu, om det krisade!)

Allt gott

Daniel sa...

Intressant blogg du driver! Jag skulle gärna se att du förutom antalet aktier i respektive bolag också visar aktuellt värde och utveckling sen inköp, det blir lättare att följa dina framsteg då.

Ungdomsmiljonären sa...

Jadu Daniel. Det känns ju som att du rapade upp det jag just hade skrivit. En poäng till dig för din analfabetism.

Coffe sa...

Jag tar till mig era tips och kommer att göra så i fortsättningen! Håller med om att det blir intressantare då.

Nackdelen med öresaktierna är att ett öre hit och dit gör rätt stor skillnad, men det får vara så helt enkelt.

UM, hur mycket pengar jag har sparat just nu ser du högst upp i räknaren. Daniel efterfrågade mer info än så. Det är lätt fixat så det kommer!

Zod3r sa...

Tjena Coffe... Har fan blivit inspirerad av detta!

Funderar på att trycka in 20-30k på STAR...

Har legat "flatline" på 0,19 än så länge idag. Men fan, tänk om EA nobbar liret. :-( Jag älskade iofs Syndicate på Amigan! Hmmm... Vad köpte du ditt inehav för? 0,15?

//Chefen

Coffe sa...

Den ligger och vandrar mellan 0,18 och 0,20 och har gjort så sedan Webbhallen släppte förhandsbokningen på spelet. Jag är helt övertygad om att aktien stiger till någonstans mellan 0,25 och 0.30 den 1 mars när det kommer officiella uppgifter. Visst finns det en risk att spelet floppar men att EA nobbar spelet tror jag inte. Som jag har förstått det är det samarbetet helt klart.

19 öre kan du få den för rätt lätt, det är lååång kö på 18 öre. Dina 30 000 blir snabbt en redig chefslön. Köp via en kapitalförsäkring så slipper du betala en massa skatt också.

Sedan är ju frågan hur man gör efter 1 mars. Sälja och plocka hem vinsten eller chansa på att den fortsätter stiga...

Zod3r sa...

Jo, exakt. Gäller att ha lite flyt också, men skall nog peta in några lakan i allafall. Kapitalförsäkring får det bli. Skall nog köpa lite HM och ev. Nokia också. Vi får se.