Tja tja bloggen!
Eller, ja just ja. Hrm... Jag tror att jag har jobbat lite för länge med tonåringar nu. Å andra sidan var det vid lunchen i dag med några elever som snacket om bloggar kom upp igen. Häromdagen pratade de om hur många besökare deras bloggar hade och då kom jag att tänka på min gamla blogg. Jag kollade statistiken och konstaterade att jag spöade dem rätt ordentligt. Det var nog det som gjorde att jag, efter 15 månaders uppehåll, skriver detta inlägg.
Nog om det och in i hetgröten igen! Gamla läsare kanske minns mitt senaste, något självgoda inlägg där jag stolt deklamerade att jag minsann redan var miljonär, med många år kvar till min 40-årsdag. Nu är jag snart 34 och inte miljonär längre. "Vafalls?! Vad har den klantskallen nu ställt till med? Han som gav intryck av att vara så briljant!" Briljant minsann? Äsch då, inte lilla jag heller, så ni tar i. Nåväl, ett visst mått av klantighet kanske kan skönjas, även om jag själv föredrar att kalla det för otur. Jag bestämde mig för att köpa en bil och jag ville göra detta utan att ta något lån, varför jag sålde av en del av mitt innehav i Starbreeze. Jag tänkte också att jag skulle passa på att flytta över innehavet från kapitalförsäkringen till ett investeringssparkonto, så jag sålde rubbet i ett svep. Dessvärre var min tajming sämre än Stefan Löfvéns förmåga att hålla löften, så innan jag hann köpa in mig igen, blott två dagar senare, så hade kursen stigit med 6 %, så jag gick väl miste om en sisådär 50 000 kr. Men men, vad är väl en bal på slottet?
Med facit i hand så har bilen tillsammans med lite andra utgifter om sammanlagt 300 000 kr kostat mig ungefär en halv miljon kronor, om jag jämför med att jag aldrig hade sålt av en del av innehavet. Å andra sidan var det en fantastisk känsla att köpa en bil kontant, för mer pengar än jag hade sparat ihop, och ändå ha en redig slant över. Jag ångrar alltså inget, även om jag kanske skulle ha agerat annorlunda i dag. Med det tankesättet är det egentligen svårt att motivera särskilt många inköp. Fastnar man i det är risken att man bor ensam i en husvagn om 50 år, med 100 miljoner kr på banken, men inte ens ett par hela skor. Vad är då vitsen med alla pengar?
För att summera lite så har jag plockat ut mer pengar än jag satt in, och har ändå trekvarts miljoner kr kvar. Det är ett facit som det är svårt att vara missnöjd med, även om det givetvis kunde vara ännu bättre. En risk med att det har gått så pass bra är att man kan bli lite nonchalant. Ett par hundra tusen mer eller mindre kvittar, när jag ändå ligger så mycket plus, men jag tror ändå att jag har hittat en bra balans mellan girighet och avslappning.
Jag har inte sparat några pengar alls på 2,5 år, förutom 9 100 kr som jag köpte Avanza Zero för förra året. Det gäller ju att sprida riskerna! Nu har jag bara knappt 99 % av mitt innehav i Starbreeze, så det känns mycket tryggare än tidigare.
Min lön har stigit, jag ligger på runt 32 000 kr brutto nu och hoppas på att få en förstelärartjänst i nästa vända, vilket skulle innebära 5 000 kr till i månaden. Det ihop med vårens kommande lönepåslag skulle få mig att ligga runt 38 000 kr i månaden, vilket vore en enormt bra lön för en lärare i min ålder. Det visar sig hur det blir med det.
I övrigt så funderar vi på att sälja vår lägenhet i Stockholm till våren/sommaren. Den värderas till mellan 350 000 och 800 000 kr mer än vad vi köpte den för, så det lär bli en hyfsat bra affär. Det är dock mycket sannolikt att den lägre värderingen är närmare sanningen.
Min ekonomi är god. Jag har inte någon lön som man skryter med direkt, men jag bor oerhört billigt och har inga lån förutom bolån och CSN. Jag kan med lätthet lägga undan 10 000 kr i månaden om jag vill och skulle klara 15 000 kr med utan att leva fattigt. Jag har dessvärre känt mig lite förmätet nöjd, så jag har inte sparat undan några pengar. Jag ser till att ha en buffert på 1-2 månadslöner, men det är allt. Planer på att återuppta sparandet finns dock.
Källan till min framgång då, Starbreeze. Jag var på stämman i slutet av förra året, då aktien dök 30 % på grund av en, i mitt tycke, positiv nyhet. Det spekulerades i att Storm skulle släppas när som helst, men det visade sig inte alls vara planen, eftersom PayDay 2 har blivit en sådan megasuccé, som man fortfarande kan tjäna stora pengar på genom släpp av DLC och reor på Steam. Kursen ligger och tuggar på mellan 7 och 8 kr och har så gjort sedan stämman. Jag har i dag mycket större förväntningar på Starbreeze än jag har haft tidigare och är fullkomligt övertygad om att jag kommer att vara mångmiljonär inom några år. En kurs på runt 100 kr är fullt realistisk om 3-4 år. Nu tror vissa säkert att jag har blivit galen, men jag ber att få återkomma med argument för varför och en enkel analys i mitt nästa inlägg, där jag också kort kommer att gå igenom några viktiga saker som har hänt med Starbreeze den senaste tiden.
Ha det bra till dess! Kramizz! <3
Jäkla tonåringar...
En blogg om hur jag blir ekonomiskt oberoende på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar.
måndag 19 januari 2015
torsdag 17 oktober 2013
Mission accomplished!
Detta ska vara "En blogg om hur jag blir miljonär på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar.", vilket ställer till det för mig om jag ska fortsätta blogga.
Lönen är fortfarande ordinär och uppoffringarna har inte varit så stora, men miljonär är jag redan, från och med i dag! Förvisso har jag inte sålt några aktier än, så jag kan bli av med miljonärstiteln igen, även om det inte är så troligt. Kursen steg dock så pass bra i dag att jag är miljonär med 10 % marginal, så det känns som låg risk att förklara målet som avklarat.
Varför steg kursen då? Inga nyheter kom, men det är bara några få handelsdagar kvar för insiders att handla eftersom vi närmar oss rapporten. Det skulle kunna vara en förklaring till dagens stora handel och uppgång.
Jag sågade Avanzas forum i mitt förra inlägg och rekommenderade http://starbreezeaag.forum24.se/starbreezeaag.html i stället för spekulanter. Det finns förstås massor av bra och intressanta poster på Avanzas forum också, men de försvinner lätt i mängden. För en person som precis har hört talas om Starbreeze och som funderar på att investera är det inte en lätt sak att sålla ut den vettiga informationen där. Jag såg att jag blev gratulerad av ett par stycken där i dag också. Tack ska ni ha. :-)
Nu är frågan vad mitt nästa mål ska bli. Jag hade till 40 på mig och jag är fortfarande bara 32, så något nytt måste ju till. Det får bli mer om det i ett framtida inlägg i bloggen. Fram till rapporten kommer jag i alla fall inte att röra aktierna eller börja titta på andra investeringsalternativ. Efter rapporten kommer jag att sälja av en del av innehavet för konsumtion. En bil ska det bli, men förhoppningen är att jag fortfarande kommer vara miljonär efter inköpet. Ett alternativ är förstås att ta ett lån, då det är stor chans att avkastningen framgent kommer att vara större än kostnaden för ett lån. Mer om detta kommer senare när det är dags för beslut. I dagsläget ska jag inte köpa något särskilt dyrt dock, men om ett par år står det förhoppningsvis en sådan här i garaget:
Lönen är fortfarande ordinär och uppoffringarna har inte varit så stora, men miljonär är jag redan, från och med i dag! Förvisso har jag inte sålt några aktier än, så jag kan bli av med miljonärstiteln igen, även om det inte är så troligt. Kursen steg dock så pass bra i dag att jag är miljonär med 10 % marginal, så det känns som låg risk att förklara målet som avklarat.
Varför steg kursen då? Inga nyheter kom, men det är bara några få handelsdagar kvar för insiders att handla eftersom vi närmar oss rapporten. Det skulle kunna vara en förklaring till dagens stora handel och uppgång.
Jag sågade Avanzas forum i mitt förra inlägg och rekommenderade http://starbreezeaag.forum24.se/starbreezeaag.html i stället för spekulanter. Det finns förstås massor av bra och intressanta poster på Avanzas forum också, men de försvinner lätt i mängden. För en person som precis har hört talas om Starbreeze och som funderar på att investera är det inte en lätt sak att sålla ut den vettiga informationen där. Jag såg att jag blev gratulerad av ett par stycken där i dag också. Tack ska ni ha. :-)
Nu är frågan vad mitt nästa mål ska bli. Jag hade till 40 på mig och jag är fortfarande bara 32, så något nytt måste ju till. Det får bli mer om det i ett framtida inlägg i bloggen. Fram till rapporten kommer jag i alla fall inte att röra aktierna eller börja titta på andra investeringsalternativ. Efter rapporten kommer jag att sälja av en del av innehavet för konsumtion. En bil ska det bli, men förhoppningen är att jag fortfarande kommer vara miljonär efter inköpet. Ett alternativ är förstås att ta ett lån, då det är stor chans att avkastningen framgent kommer att vara större än kostnaden för ett lån. Mer om detta kommer senare när det är dags för beslut. I dagsläget ska jag inte köpa något särskilt dyrt dock, men om ett par år står det förhoppningsvis en sådan här i garaget:
Nu ska jag, för första gången i mitt liv, äta mannagrynsgröt som miljonär!
fredag 27 september 2013
Det tar sig
Det var ett tag sedan det kom en uppdatering. Jag har bytt jobb, flyttat och köpt ett hus. Huset var billigt och i behov av renovering, så varenda krona har pyttsats in i renoveringen. Sedan maj 2012 har jag inte sparat några pengar, lyckligtvis hann jag komma upp i en skaplig summa på relativt kort tid, trots en medioker lön. Vår lägenhet har vi kvar och hyr ut, så en liten vinst görs där varje månad, samtidigt som min lön har stigit med i runda slängar 4 000 kronor. Vi har lagt ut uppskattningsvis 200 000 kronor på renoveringen och allt har betalats utan att vi har tagit några lån, så det har gått bra. Den senaste räkningen från Bauhaus låg på en bit över 40 000 kr, vilket också gav 4 000 kr i värdecheckar. Deras kreditkort rekommenderas varmt ifall man ska handla mycket. Om man betalar hela summan varje månad kostar krediten ingenting. Förutom el och en del rördragning har vi gjort allt själva. Vi har lagt vattenburen golvvärme, installerat ett nytt kök, tapetserat, målat och lagt nya golv. Senast var det ingjutning av golvvärmerör i badrummet som gjordes och snart ska det kaklas och fixas färdigt där. Man kan göra i stort sett allt själv med hjälp av Internet och det sparar enorma pengar! Givetvis måste man ha intresse och tycka att det är någorlunda roligt också. :-)
Starbreezes förvärv av Overkill var till och med bättre än jag trodde att det skulle vara. De har lyckats fantastiskt bra med Payday 2, som redan en månad efter släpp hade sålt lika mycket som föregångaren gjort på två år och utvecklingskostnaderna var täckta redan några dagar innan release!
Det var först i juni i år som jag hamnade på plus igen och efter det har jag femdubblat värdet på mitt innehav, helt och hållet tack vare Payday 2.
Aktien slutade på 53 öre i dag, efter att ha varit nere på 46 öre som lägst under veckan. Den 16 september var jag faktiskt miljonär för en kort stund när aktien peakade på 61 öre. Detta efter att ett PM släppts några dagar tidigare där det informerades om att Payday 2 sålt i 1,58 miljoner exemplar. Detta fick aktien att rusa och efter rekylen som kom verkar det som att vi kommer att ligga på 50 öre plus/minus några öre. Vinsten för detta kvartal (jul-aug) kommer att hamna i runda slängar runt 100 miljoner kronor, vilket betyder att aktien fortfarande är rejält undervärderad!
Om vi räknar med ett så lågt P/E som 10 så hamnar vi på ett börsvärde på en miljard kronor, vilket motsvarar en kurs på 72 öre, och då baserar jag det på vinsten för endast ett kvartal. Givetvis kommer försäljningen att avta rätt rejält, även om spelet faktiskt fortfarande ligger på topp tio-listan på Steam och dessutom har legat topp tre så sent som den här veckan. Fem stycken DLC kommer att säljas under det kommande året, vilket kommer att dra in pengar samtidigt som det håller intresset för spelet uppe. Vi har tidigare sett vad en rea på Steam gjorde för försäljningen gällande Payday the Heist och givetvis kommer även Payday 2 att sälja en ansenlig mängd i samband med kommande reor.
En rimlig uppskattning är att vi sålt runt två miljoner exemplar av Payday 2 till dags datum och jag tycker att det är fullt rimligt att vi kommer att sälja lika mycket till under det kommande året. Även om det bara säljs 50 % till av det som sålts hittills, så har ändå Starbreeze en bra ström av intäkter den närmsta framtiden. Även Payday the Heist och Brothers säljer en del, men det är sekundärt.
Brothers har blivit väldigt hyllat av såväl recensenter som spelare. Jag har aldrig trott att det kommer bli någon storsäljare, om spelet går med vinst så är det bra, men även om det inte gör det så ger det väldigt bra reklam för Starbreeze som spelstudio.
Fram till rapportsläpp i november tror jag att kursen kommer att ligga relativt stilla. När rapporten sedan visar den stora vinst som vi faktiskt redan vet att den kommer att göra, så lär det bli ett ordentligt kliv uppåt. Jag räknar kallt med att vi har en kurs på uppemot en krona efter rapporten.
Varför är kursen så låg för tillfället då? Historiskt så har Starbreeze stigit i värde runt spelsläpp för att sedan dala över tid. Innan Payday 2 släpptes hade bolaget aldrig gjort några stora vinster och det senaste stora AAA-spelet Syndicate floppade fullständigt. Jag och många med mig hade väldigt stora förhoppningar på det. Starbreeze har mycket att bevisa innan ett rimligt börsvärde kan uppnås. Många är skeptiska och jag tror dessutom att öresaktier drar till sig många okunniga lycksökare, som inte är särskilt insatta i sin investering. I dag är dock Starbreeze inte längre ett förhoppningsbolag, utan vi vet att nuvarande räkenskapsår, i vilket vi är i Q1, kommer att ge en stor vinst. Vad som händer därefter är givetvis bara spekulationer, men om vi ser till den hype som bildats runt Payday 2 håller jag det för mycket osannolikt att Payday 3 inte kommer att sälja minst lika mycket och med stor sannolikhet mer än Payday 2.
Det är ett relativt unikt koncept Overkill har hittat och det går att utveckla mycket. Jag blir inte förvånad om vi på några års sikt har en spelserie som kan sälja i många miljoner exemplar. Detta är förstås rena spekulationer och en så lång horisont tycker jag att det är meningslöst att ha. Efter rapporten anser jag att det är dags att ta sig en tankeställare. Om bolaget får en korrekt värdering kanske det är dags att sälja, men i dagsläget är jag fullständigt övertygad om att vi har en stor uppgång framför oss!
Är det läge att köpa Starbreeze om man inte har några aktier i dagsläget då? Det beror på vad man har för tidsperspektiv skulle jag säga. Jag blir inte ett dugg förvånad om vi skulle krypa ned mot 40 öre innan rapporten och jag blir inte heller förvånad om vi kryper upp mot 65 öre. Det gäller att ha tur med tajmingen när man kliver in helt enkelt. Vi kanske står på det lägsta värdet vi någonsin kommer att göra från och med nästa vecka, eller så kommer man att kunna köpa aktien till flera öre lägre pris framåt nästa helg. Det är helt omöjligt att säga. Det är förstås tråkigt att köpa in sig för 53 öre och sedan gå back 10 % på ett par dagar, men med ett perspektiv på bara ett par månader ser jag det som helt otänkbart att man inte gör en vinst.
Om vi räknar på en genomsnittlig årlig vinst på 100 miljoner kronor och ett P/E på 15 så får vi en kurs på 1,08, vilket för min del skulle innebära 1,8 miljoner kronor på kontot. Då tycker jag ändå att jag gör en rätt blygsam värdering med ett inte allt för högt P/E. Om vi räknar med P/E 20 får vi 1,44 i kurs och 2,4 miljoner på kontot för min del. 72 öre som jag nämnde tidigare skulle ge mig 1,2 miljoner kronor.
Om vi leker med tanken att Paydayserien blir den succé som den har potential att bli, är en kurs på 2-3 kronor fullt rimlig om 5 år. Ett så långt perspektiv är förstås inget att basera sitt beslut på huruvida man ska köpa in sig i nuläget eller inte, men nog är tanken kittlande. 3 kr ger mig 5 miljoner kronor, i fall jag skulle behålla mitt nuvarande innehav. Det är extremt osäkert, men fullt möjligt, att jag blir ekonomiskt oberoende tack vare att jag fick upp ögonen för Starbreeze för ett par år sedan.
Forumet för aktien på Avanza innehåller en massa trams och ovidkommande kommentarer, så om man är genuint intresserad av Starbreeze rekommenderar jag att man tar en titt på http://starbreezeaag.forum24.se/starbreezeaag.html, där det hålls mycket högre kvalitet på inläggen.
Starbreezes förvärv av Overkill var till och med bättre än jag trodde att det skulle vara. De har lyckats fantastiskt bra med Payday 2, som redan en månad efter släpp hade sålt lika mycket som föregångaren gjort på två år och utvecklingskostnaderna var täckta redan några dagar innan release!
Det var först i juni i år som jag hamnade på plus igen och efter det har jag femdubblat värdet på mitt innehav, helt och hållet tack vare Payday 2.
Aktien slutade på 53 öre i dag, efter att ha varit nere på 46 öre som lägst under veckan. Den 16 september var jag faktiskt miljonär för en kort stund när aktien peakade på 61 öre. Detta efter att ett PM släppts några dagar tidigare där det informerades om att Payday 2 sålt i 1,58 miljoner exemplar. Detta fick aktien att rusa och efter rekylen som kom verkar det som att vi kommer att ligga på 50 öre plus/minus några öre. Vinsten för detta kvartal (jul-aug) kommer att hamna i runda slängar runt 100 miljoner kronor, vilket betyder att aktien fortfarande är rejält undervärderad!
Om vi räknar med ett så lågt P/E som 10 så hamnar vi på ett börsvärde på en miljard kronor, vilket motsvarar en kurs på 72 öre, och då baserar jag det på vinsten för endast ett kvartal. Givetvis kommer försäljningen att avta rätt rejält, även om spelet faktiskt fortfarande ligger på topp tio-listan på Steam och dessutom har legat topp tre så sent som den här veckan. Fem stycken DLC kommer att säljas under det kommande året, vilket kommer att dra in pengar samtidigt som det håller intresset för spelet uppe. Vi har tidigare sett vad en rea på Steam gjorde för försäljningen gällande Payday the Heist och givetvis kommer även Payday 2 att sälja en ansenlig mängd i samband med kommande reor.
En rimlig uppskattning är att vi sålt runt två miljoner exemplar av Payday 2 till dags datum och jag tycker att det är fullt rimligt att vi kommer att sälja lika mycket till under det kommande året. Även om det bara säljs 50 % till av det som sålts hittills, så har ändå Starbreeze en bra ström av intäkter den närmsta framtiden. Även Payday the Heist och Brothers säljer en del, men det är sekundärt.
Brothers har blivit väldigt hyllat av såväl recensenter som spelare. Jag har aldrig trott att det kommer bli någon storsäljare, om spelet går med vinst så är det bra, men även om det inte gör det så ger det väldigt bra reklam för Starbreeze som spelstudio.
Fram till rapportsläpp i november tror jag att kursen kommer att ligga relativt stilla. När rapporten sedan visar den stora vinst som vi faktiskt redan vet att den kommer att göra, så lär det bli ett ordentligt kliv uppåt. Jag räknar kallt med att vi har en kurs på uppemot en krona efter rapporten.
Varför är kursen så låg för tillfället då? Historiskt så har Starbreeze stigit i värde runt spelsläpp för att sedan dala över tid. Innan Payday 2 släpptes hade bolaget aldrig gjort några stora vinster och det senaste stora AAA-spelet Syndicate floppade fullständigt. Jag och många med mig hade väldigt stora förhoppningar på det. Starbreeze har mycket att bevisa innan ett rimligt börsvärde kan uppnås. Många är skeptiska och jag tror dessutom att öresaktier drar till sig många okunniga lycksökare, som inte är särskilt insatta i sin investering. I dag är dock Starbreeze inte längre ett förhoppningsbolag, utan vi vet att nuvarande räkenskapsår, i vilket vi är i Q1, kommer att ge en stor vinst. Vad som händer därefter är givetvis bara spekulationer, men om vi ser till den hype som bildats runt Payday 2 håller jag det för mycket osannolikt att Payday 3 inte kommer att sälja minst lika mycket och med stor sannolikhet mer än Payday 2.
Det är ett relativt unikt koncept Overkill har hittat och det går att utveckla mycket. Jag blir inte förvånad om vi på några års sikt har en spelserie som kan sälja i många miljoner exemplar. Detta är förstås rena spekulationer och en så lång horisont tycker jag att det är meningslöst att ha. Efter rapporten anser jag att det är dags att ta sig en tankeställare. Om bolaget får en korrekt värdering kanske det är dags att sälja, men i dagsläget är jag fullständigt övertygad om att vi har en stor uppgång framför oss!
Är det läge att köpa Starbreeze om man inte har några aktier i dagsläget då? Det beror på vad man har för tidsperspektiv skulle jag säga. Jag blir inte ett dugg förvånad om vi skulle krypa ned mot 40 öre innan rapporten och jag blir inte heller förvånad om vi kryper upp mot 65 öre. Det gäller att ha tur med tajmingen när man kliver in helt enkelt. Vi kanske står på det lägsta värdet vi någonsin kommer att göra från och med nästa vecka, eller så kommer man att kunna köpa aktien till flera öre lägre pris framåt nästa helg. Det är helt omöjligt att säga. Det är förstås tråkigt att köpa in sig för 53 öre och sedan gå back 10 % på ett par dagar, men med ett perspektiv på bara ett par månader ser jag det som helt otänkbart att man inte gör en vinst.
Om vi räknar på en genomsnittlig årlig vinst på 100 miljoner kronor och ett P/E på 15 så får vi en kurs på 1,08, vilket för min del skulle innebära 1,8 miljoner kronor på kontot. Då tycker jag ändå att jag gör en rätt blygsam värdering med ett inte allt för högt P/E. Om vi räknar med P/E 20 får vi 1,44 i kurs och 2,4 miljoner på kontot för min del. 72 öre som jag nämnde tidigare skulle ge mig 1,2 miljoner kronor.
Om vi leker med tanken att Paydayserien blir den succé som den har potential att bli, är en kurs på 2-3 kronor fullt rimlig om 5 år. Ett så långt perspektiv är förstås inget att basera sitt beslut på huruvida man ska köpa in sig i nuläget eller inte, men nog är tanken kittlande. 3 kr ger mig 5 miljoner kronor, i fall jag skulle behålla mitt nuvarande innehav. Det är extremt osäkert, men fullt möjligt, att jag blir ekonomiskt oberoende tack vare att jag fick upp ögonen för Starbreeze för ett par år sedan.
Forumet för aktien på Avanza innehåller en massa trams och ovidkommande kommentarer, så om man är genuint intresserad av Starbreeze rekommenderar jag att man tar en titt på http://starbreezeaag.forum24.se/starbreezeaag.html, där det hålls mycket högre kvalitet på inläggen.
söndag 27 november 2011
Lärarlegitimationen
Jag vill börja med att säga att jag i grunden är väldigt positivt inställd till den nya lärarlegitimation. Det tillkommer egentligen inte något nytt, då man även tidigare varit tvungen att ha haft en lärarexamen för att få tillsvidareanställas. Tyvärr har det inte efterlevts särskilt bra och därför är den här skärpningen ytterst välkommen och nödvändig! Dessutom tror jag likt Lärarnas Riksförbund att det på sikt kommer att höja lärarnas status då det skickar en signal om att vem som helst inte får jobba som lärare.
Jag såg någonstans att ungefär 50 % av lärarna i grundskolan undervisar i fel ämnen, alltså ämnen som de inte har behörighet för. Varande "svenska-/SO-lärare" på högstadiet* är jag en av dem. Min lärarutbildning bestod av 4,5 år plus lite extra studier vid sidan av. Följande ingår i min examen á 270 hp:
Jag såg någonstans att ungefär 50 % av lärarna i grundskolan undervisar i fel ämnen, alltså ämnen som de inte har behörighet för. Varande "svenska-/SO-lärare" på högstadiet* är jag en av dem. Min lärarutbildning bestod av 4,5 år plus lite extra studier vid sidan av. Följande ingår i min examen á 270 hp:
- AUO (allmänt utbildningsområde) – 90 hp
- Svenska – 90 hp
- Historia – 60 hp
- Geografi – 30 hp
Utöver detta har jag också 22,5 hp i svenska som andraspråk, vilket jag för övrigt undervisar i på min nuvarande arbetsplats.
Historia är alltså egentligen det enda av mina fem ämnen som jag är behörig att undervisa i. För att få legitimation i år 7-9 i ämnen utöver de som ingår i examen krävs det studier med progression á 45 hp per ämne, förutom i svenska, samhällskunskap och musik, där det krävs 90 hp. Detta innebär att jag, för att fortsätta med den tjänst jag i dagsläget har, skulle behöva läsa följande:
- Svenska som andraspråk – 22,5 hp (7,5 hp på A-nivå och 15 hp på B-nivå)
- Geografi – 15 hp på B-nivå
- Religion – 45 hp (30 hp på A-nivå och 15 hp på B-nivå)
- Samhällskunskap – 90 hp (30 hp på A-nivå, 30 hp på B-nivå och 30 hp på C-nivå)
172,5 hp eller nästan tre års heltidsstudier med andra ord. Jag skulle då ha 465 hp (plus cirka 50 hp sedan tidigare som inte hör till läraryrket). Om vi räknar bort svenska som andraspråk så innebär det att det krävs 420 hp eller 7 års heltidsstudier för att vara "svenska-/SO-lärare" på högstadiet.
Om man är en examinerad lärare i dag och vill börja undervisa i SO-ämnena utöver det man redan är utbildad till så gäller följande: För en lågstadielärare krävs det 15 hp för att bli behörig i SO-blocket och för en mellanstadielärare krävs det 30 hp för detsamma. En högstadielärare däremot behöver läsa ämnena separat, så det blir alltså 15 hp på låg, 30 hp på mellan och 225 hp på hög.** På gymnasiet krävs det förvisso 390 hp, men å andra sidan har det aldrig funnits något SO-block på gymnasiet så där har det de facto ingen betydelse. Det normala är att man där är tvåämneslärare. Tvåämneslärare är vanligt på högstadiet också, men om man exempelvis har ämneskombinationen samhällskunskap och geografi så har det i många år varit rätt vanligt att man undervisat i svenska och SO.
Det är med andra ord milt sagt en prekär situation jag och många av mina kollegor har hamnat i. NO-lärare har till viss del också samma problematik, men jag tror att det är relativt vanligt att de ämnena läses enskilt i stället för i block på många skolor.
Att läsa upp någon strökurs här och där är knappast något problem, men att komplettera utbildningen så att jag blir det jag trodde att jag skulle få jobba som efter utbildningen, står bortanför alla rimliga gränser. Det saknas redan i dag minst 10 000 kr i månaden för att egentligen göra det jobb jag gör.
Det jag ser som det enda tänkbara är att SO-blocket helt sonika försvinner från högstadiet och att ämnena samhällskunskap, historia, religion och geografi blir lika ensamstående som exempelvis textilslöjd och spanska. Förstå vilket pusslande som kommer krävas på skolorna för att få ihop detta med behöriga lärare i samtliga ämnen! Det kommer vara näst intill omöjligt att få ett nytt jobb.
Många av oss som har utbildat oss till "svenska-/SO-lärare" har gjort det eftersom det gör en mer attraktiv än om man bara skulle ha läst två SO-ämnen, eftersom det ute på högstadierna har lästs SO i block. Man har till och med fram till och med förra läsåret (även nuvarande läsår för de som går i klass 9) kunnat satt ett samlat betyg i SO. Personligen så läste jag svenska av taktiska själ, SO-ämnena är roligare att undervisa i. Den här reformen är med andra ord – milt sagt – inte helt genomtänkt.
Så frågan är: Vad fan ska jag jobba med efter år 2015 då övergångsperioden har gått ut?
EDIT: Efter att ha kollat på mitt studieintyg från universitetet så står det faktiskt "Lärarexamen grundskolans senare år Svenska-Historia-Geografi", vilket innebär att jag kommer att få behörighet för geografi också, trots att det saknas 15 hp. Problemet kvarstår dock med religionen och samhällskunskapen.
*Benämningen på de olika stadierna har varierat genom åren, men jag menar år 1-3, 4-6 respektive 7-9 med låg-, mellan- respektive högstadielärare.
**Från Skolverkets hemsida, behörighetsnyckeln är den jag länkar till i inlägget:
Vad krävs för att jag som SO-lärare ska bli behörig i alla SO-ämnena?
Det ska framgå av ditt examensbevis att du läst alla fyra SO-ämnen (samhällskunskap, historia, geografi och religionskunskap) som enskilda ämnen eller att du blockläst SO som ämne. Detta gäller då du har SO-inriktning i din examen. Om du kompletterar din behörighet och läser in ytterligare SO-ämnen, som du inte redan har i din examen, finns fastställda poänggränser i en behörighetsnyckel som Skolverket tagit fram.
måndag 7 november 2011
Något sen uppdatering
Det har inte hänt så mycket med mitt sparande den senaste tiden, därav har det inte kommit någon ny uppdatering här i bloggen på ett tag. En väldigt kort resumé av vad som hänt:
- Syndicate offentliggjordes. Hardcorefansen har skrikit sig hesa i förfäran över att det är ännu en linjär FPS. Det nya spelet har enligt stornördarna inget annat än namnet gemensamt med originalet.
- Trailer släpps. Nördarna skriker fortfarande högt, men det finns också väldigt många positiva kommentarer.
- Ju mer info som kommer, desto positivare blir folk. Spelet verkar bjuda på en hel del nytänkande och det finns höga förväntningar på co-op-delen.
- Det släpps en ny trailer den första och den femtonde varje månad.
Aktiekursen då? Jag tippade på minst 23 öre vid annonseringen. Vi var upp på 25 öre och vände. Tyvärr så har kursen, som vanligt, gått ned igen. I skrivande stund pendlar vi mellan 16 och 17 öre, med en svagt uppåtgående tendens. vi var nere på 15 öre och vände häromdagen. Tålamod är en dygd när det kommer till den här aktien! Jag är i dagsläget än mer övertygad om att spelet kommer att sälja riktigt bra. Det finns intresse för spelet hos gamers och de tidningar som har varit på förhandsvisningar och fått provspela Syndicate är överlag väldigt positiva i sin kritik.
Den första trailern har förstått alla sett vid det här laget, men den tål att ses igen:
En tio minuter lång video med gameplay har också släppts för ett tag sedan:
Senast var det en ny trailer med co-op som släpptes, också den är riktigt bra:
Varför avspeglas inte den positiva synen på Syndicate i aktiekursen då? Det är väl ändå rätt givet att Starbreeze kommer att få in en hel del pengar om spelet säljer så pass bra som det förväntas göra? Jag har några teorier, och jag har inte enbart suttit och tänkt ut dem själv, utan även tagit del av andras tankar på forum.
- Till syvene och sist handlar det givetvis om att företaget måste generera vinst. De senaste rapporterna lyser rött, vilket är självklart! Under utvecklingen av ett spel är pengaflödet ut givetvis mycket större än pengaflödet in. Samma princip gäller i alla branscher. Man måste förstås satsa pengar för att kunna tjäna pengar. Detta skapar en osäkerhet. Om Syndicate skulle floppa så ligger Starbreeze pyrt till. Alla är uppenbarligen inte lika övertygade om att projektet inte blir en flopp.
- Vi som tror på Starbreeze har redan aktier. Det krävs att nya investerare får upp ögonen för företaget för att kursen ska kunna stiga. Det är mestadels småsparare med väldigt tunt innehav som handlar med aktien i dagsläget. Eftersom det är en öresaktie så är minsta förändring i kursen av betydelse. Det är lätt att frestas att sälja efter ett par öres uppgång, eftersom det är en rejäl vinst procentuellt! Många tar uppenbarligen hellre 15 % plus på kort sikt än en större vinst på längre sikt. Det krävs som sagt tålamod med den här aktien...
- Många ligger på minus i sina aktieportföljer då börsen varit ytterst skakig ett tag. En chans till att plocka hem lite pengar lockar säkerligen många. Det kan också finnas folk med belånat innehav som är tvungna att sälja.
- Aktietorget är inte den bästa listan ifall man har högre ambitioner.
- Rädslan för nyemission som verkar finnas är enligt mig helt obefogad. I senaste rapporten finns att läsa att det är gott om pengar i kassan. Försäljningsvinsten kommer att trilla in innan dagens tillgångar är slut.
- Det nya spelet som görs tillsammans med Fares har inte gett någon påverkan på kursen. Vi som tycker att det är en positiv nyhet har redan aktier. Återigen så krävs det nya investerare för att kursen ska kunna stiga.
Lite sifferexcercis:
- Det räcker att en ensam investerare har 3 500 000 kr för att kunna få upp kursen i en bit över 30 öre. Jag menar inte att det är troligt att det händer, utan jag vill bara visa på hur lite det faktiskt krävs för att kursen ska stiga rätt rejält. Detsamma gäller givetvis åt andra hållet också.
- Under hela förra veckan bytte aktier till ett värde av drygt 800 000 kr ägare. Det är otroligt lite!
- Dagens affärer hittills snittar på knappt 3 000 kr och den genomsnittliga säljordern på 17 öre är värd 17 400 kr.
- Av 5 322 aktieägare är jag med mina 680 000 st (jag utökade mitt innehav med 80 000 st till priset av 20 öre för ett tag sedan) en av de 200 som äger flest aktier.
- De som äger ungefär lika många eller fler aktier än jag står för ungefär två tredjedelar av innehavet och ungefär hälften av dessa aktier ägs av enbart 11 personer.
- Det är vanligast att man som aktieägare har mellan 20 000 och 50 000 aktier. Det motsvarar 3 400 – 8 500 kr med dagens kurs på 17 öre.
Årsrapporten finns att läsa här: Årsredovisning för bokföringsåret 2010-2011.
Nästa viktiga datum är den 15 november, dels kommer det en ny trailer, men framförallt så kommer nästa delårsrapport. Det är inte alls omöjligt att vi får se svarta siffror redan nu. Hur avtalet med EA ser ut vet vi ju inte, men det är fullt rimligt att anta att en delbetalning har kommit in. Svarta siffror leder troligtvis till några öres uppgång och förhoppningsvis slipper vi rekylen den här gången. Det är ändå bara drygt tre månader kvar till spelet släpps. Röda siffror leder säkert till en nedgång, men återigen så kvittar det i långa loppet. Det ger ett bra tillfälle att sänka sitt GAV lite om så är fallet. Jag skulle kunna handla för runt 10 000 kr i dagsläget utan att behöva svälta. Jag kommer inte att slänga in dem före rapporten i alla fall.
Jag var för övrigt på Gamex när Syndicate visades upp. Trots att evenemanget inte var ordentligt utannonserat så var det rätt mycket folk där, vilket visar på att det absolut finns ett intresse för spelet! Vi fick inte se så mycket nytt. Det var en powerpoint med lite info om hur många vapen det finns och hur mycket de kan uppdateras. Vi fick också se samma demobana som i youtubevideon spelas live. Inget nytt, men kul ändå!
Jag var för övrigt på Gamex när Syndicate visades upp. Trots att evenemanget inte var ordentligt utannonserat så var det rätt mycket folk där, vilket visar på att det absolut finns ett intresse för spelet! Vi fick inte se så mycket nytt. Det var en powerpoint med lite info om hur många vapen det finns och hur mycket de kan uppdateras. Vi fick också se samma demobana som i youtubevideon spelas live. Inget nytt, men kul ändå!
söndag 11 september 2011
Läcka hos EA
Nu är det bekräftat att det är Syndicate som visas upp i morgon på Gamereactors förstasida! Användarna Hallonmuffins och mellow på Avanzas forum lyckades på något sätt leta rätt på bilder och information om spelet. Någon på EA som har slarvat eller en medveten strategi för att skapa hype? Oavsett vilket så vet vi nu till 100 % att Project Redlime är Syndicate och att det är det spelet som kommer att vara på Gamereactors förstasida. Jag snodde denna bild från användaren HarrySten på Avanzas forum, varsågoda och döm själva:
| Klicka för större bild. |
Det faktum att avslöjandet kom under helgen, när börsen är stängd, tror jag påverkar kursen extra positivt. Många som har säljordrar liggande på drygt 20 öre hinner ta bort dessa. Det ska bli oerhört intressant att se vad Starbreeze öppnar på för kurs i morgon! Jag har lektion kl 9, så jag får logga in på mobilen lite diskret medan eleverna arbetar. :-)
I fredags stängde vi på 20 öre, vilket innebär 28 000 kr plus för mig. Då jag har 600 000 aktier innebär det att jag går plus 6 000 kr för varje öre aktien stiger. Det innebär att jag ligger 46 000 kr plus om vi tangerar årshögsta på 23 öre. Når vi 25 öre, vilket inte är särskilt osannolikt, så plussar jag 58 000 kr eller 63 %. Om jag tillåts fantisera lite och vi når 30 öre så är siffrorna 88 000 kr respektive 96 %. Det sistnämnda håller jag för osannolikt de närmaste dagarna, men man vet aldrig.
Den stora frågan är ju hur man ska agera härefter. Jag antar att det blir en relativt kraftig uppgång i morgon. På fredag kommer Gamereactor ut och de närmaste veckorna kommer Starbreeze att vara i hetluften. Kursen borde fortsätta uppåt, frågan är bara hur länge och hur mycket. Om jag talar klarspråk; när är det dags att sälja och plocka hem vinsten?
Om Syndicate visar sig vara ett mediokert spel så kommer historien att upprepa sig; vi får en relativt hög kurs ett litet tag och därefter går kursen återigen ned till dagens nivåer på 10-20 öre. Ifall det scenariot visar sig vara korrekt är det läge att sälja inom några veckor. Om spelet däremot tas emot väl av press och media innebär det att Starbreeze blir ett namn att räkna med på riktigt. Ett succéspel leder givetvis till nya kontrakt och till att det blir lättare att göra nya storsäljare. Deras nedladdningsbara spel dras förstås också med av detta och säljer bra även dem. I så fall kommer antagligen en kurs runt 20 öre kännas extremt avlägsen om några år!
Den som lever får se och i dagsläget har jag inte en aning om hur jag ska agera. Först och främst väntar jag med spänd förväntan på morgondagen! Så länge vi tangerar årshögsta på 23 öre är jag nöjd, men jag blir inte förvånad om vi får se högre nivåer.
De, dessvärre lågupplösta bilder, som läckts kommer här:
Hardcorefansen gnäller förstås över att det blir ännu en FPS, men i ärlighetens namn, det är det som säljer och de flesta som kommer att köpa spelet har antagligen inte ens hört talas om originalspelet. Jag har aldrig spelat det, men skulle gärna göra det! Jag har både PS3 och Xbox 360* här hemma, men de står bara och samlar damm. Mitt Wii sålde jag för ett tag sedan. Prylbög var ordet. Jag vill gärna ha nya prylar, men använder dem sällan så mycket. Wii Sports var i och för sig grymt kul när man hade förfester. :-) När Syndicate släpps kommer jag däremot självklart att köpa det! Co-op för fyra personer utlovas och det kan vara rätt skoj att spela med ett gäng polare. När jag tröttnat på det kan jag göra mig av med PS3:an, för den står som sagt bara och samlar damm.
*Xbox:en tillhör min sambo, jag skulle aldrig i livet köpa något som är tillverkat av Microsoft.
fredag 9 september 2011
På måndag smäller det! Eller?
Gamereactor har sedan ett tag tillbaks informerat om att de kommer att vara först med att presentera ett nytt stort spel. Redan på måndag kommer denna information! Det finns en hel del som talar för att det är Starbreezes Project Redlime, alltså Syndicate, som är detta spel!
- Gamereactor har varit hos Starbreeze i Uppsala. Detta reportage har de annonserat ska komma i nästa nummer. Samma nummer som publicerat informationen om det hemliga storspelet alltså.
- Rickard Johansson har återigen twittrat: "Looking forward to next (swedish) #Gamereactor mag - gamereactor.se/tidningen/88" Detta togs senare bort. Medvetet för att skapa hype?
- PC Gamer kommer att ha samma information om det hemliga spelet som Gamereactor. PC Gamer har också varit hos Starbreeze och gjort ett reportage.
Risken finns förstås att det är ett helt annat spel som visas och då blir det röda siffror för tillfället. Inget som har någon betydelse på lite längre sikt, men det vore kul om det smällde nu! Det har varit många sådana här tillfällen tidigare som slutat i besvikelse. De senaste gångerna har jag inte haft så höga förhoppningar på att ryktena har stämt och magkänslan säger att det inte blir så roligt på måndag heller, men jag hoppas verkligen att jag har fel och det vore inte heller så konstigt. Spännande är det hur som haver!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)