söndag 27 november 2011

Lärarlegitimationen

Jag vill börja med att säga att jag i grunden är väldigt positivt inställd till den nya lärarlegitimation. Det tillkommer egentligen inte något nytt, då man även tidigare varit tvungen att ha haft en lärarexamen för att få tillsvidareanställas. Tyvärr har det inte efterlevts särskilt bra och därför är den här skärpningen ytterst välkommen och nödvändig! Dessutom tror jag likt Lärarnas Riksförbund att det på sikt kommer att höja lärarnas status då det skickar en signal om att vem som helst inte får jobba som lärare.

Jag såg någonstans att ungefär 50 % av lärarna i grundskolan undervisar i fel ämnen, alltså ämnen som de inte har behörighet för. Varande "svenska-/SO-lärare" på högstadiet* är jag en av dem. Min lärarutbildning bestod av 4,5 år plus lite extra studier vid sidan av. Följande ingår i min examen á 270 hp:

  • AUO (allmänt utbildningsområde) – 90 hp
  • Svenska – 90 hp
  • Historia – 60 hp
  • Geografi – 30 hp
Utöver detta har jag också 22,5 hp i svenska som andraspråk, vilket jag för övrigt undervisar i på min nuvarande arbetsplats. 

Historia är alltså egentligen det enda av mina fem ämnen som jag är behörig att undervisa i. För att få legitimation i år 7-9 i ämnen utöver de som ingår i examen krävs det studier med progression á 45 hp per ämne, förutom i svenska, samhällskunskap och musik, där det krävs 90 hp. Detta innebär att jag, för att fortsätta med den tjänst jag i dagsläget har, skulle behöva läsa följande:
  • Svenska som andraspråk – 22,5 hp (7,5 hp på A-nivå och 15 hp på B-nivå)
  • Geografi – 15 hp på B-nivå
  • Religion – 45 hp (30 hp på A-nivå och 15 hp på B-nivå)
  • Samhällskunskap – 90 hp (30 hp på A-nivå, 30 hp på B-nivå och 30 hp på C-nivå)
172,5 hp eller nästan tre års heltidsstudier med andra ord. Jag skulle då ha 465 hp (plus cirka 50 hp sedan tidigare som inte hör till läraryrket). Om vi räknar bort svenska som andraspråk så innebär det att det krävs 420 hp eller 7 års heltidsstudier för att vara "svenska-/SO-lärare" på högstadiet. 

Om man är en examinerad lärare i dag och vill börja undervisa i SO-ämnena utöver det man redan är utbildad till så gäller följande: För en lågstadielärare krävs det 15 hp för att bli behörig i SO-blocket och för en mellanstadielärare krävs det 30 hp för detsamma. En högstadielärare däremot behöver läsa ämnena separat, så det blir alltså 15 hp på låg, 30 hp på mellan och 225 hp på hög.** På gymnasiet krävs det förvisso 390 hp, men å andra sidan har det aldrig funnits något SO-block på gymnasiet så där har det de facto ingen betydelse. Det normala är att man där är tvåämneslärare. Tvåämneslärare är vanligt på högstadiet också, men om man exempelvis har ämneskombinationen samhällskunskap och geografi så har det i många år varit rätt vanligt att man undervisat i svenska och SO.

Det är med andra ord milt sagt en prekär situation jag och många av mina kollegor har hamnat i. NO-lärare har till viss del också samma problematik, men jag tror att det är relativt vanligt att de ämnena läses enskilt i stället för i block på många skolor.

Att läsa upp någon strökurs här och där är knappast något problem, men att komplettera utbildningen så att jag blir det jag trodde att jag skulle få jobba som efter utbildningen, står bortanför alla rimliga gränser. Det saknas redan i dag minst 10 000 kr i månaden för att egentligen göra det jobb jag gör. 

Det jag ser som det enda tänkbara är att SO-blocket helt sonika försvinner från högstadiet och att ämnena samhällskunskap, historia, religion och geografi blir lika ensamstående som exempelvis textilslöjd och spanska. Förstå vilket pusslande som kommer krävas på skolorna för att få ihop detta med behöriga lärare i samtliga ämnen! Det kommer vara näst intill omöjligt att få ett nytt jobb. 

Många av oss som har utbildat oss till "svenska-/SO-lärare" har gjort det eftersom det gör en mer attraktiv än om man bara skulle ha läst två SO-ämnen, eftersom det ute på högstadierna har lästs SO i block. Man har till och med fram till och med förra läsåret (även nuvarande läsår för de som går i klass 9) kunnat satt ett samlat betyg i SO. Personligen så läste jag svenska av taktiska själ, SO-ämnena är roligare att undervisa i. Den här reformen är med andra ord – milt sagt – inte helt genomtänkt.

Så frågan är: Vad fan ska jag jobba med efter år 2015 då övergångsperioden har gått ut? 

EDIT: Efter att ha kollat på mitt studieintyg från universitetet så står det faktiskt "Lärarexamen grundskolans senare år Svenska-Historia-Geografi", vilket innebär att jag kommer att få behörighet för geografi också, trots att det saknas 15 hp. Problemet kvarstår dock med religionen och samhällskunskapen.

*Benämningen på de olika stadierna har varierat genom åren, men jag menar år 1-3, 4-6 respektive 7-9 med låg-, mellan- respektive högstadielärare.
**Från Skolverkets hemsida, behörighetsnyckeln är den jag länkar till i inlägget:

Vad krävs för att jag som SO-lärare ska bli behörig i alla SO-ämnena?

Det ska framgå av ditt examensbevis att du läst alla fyra SO-ämnen (samhällskunskap, historia, geografi och religionskunskap) som enskilda ämnen eller att du blockläst SO som ämne. Detta gäller då du har SO-inriktning i din examen. Om du kompletterar din behörighet och läser in ytterligare SO-ämnen, som du inte redan har i din examen, finns fastställda poänggränser i en behörighetsnyckel som Skolverket tagit fram.

måndag 7 november 2011

Något sen uppdatering

Det har inte hänt så mycket med mitt sparande den senaste tiden, därav har det inte kommit någon ny uppdatering här i bloggen på ett tag. En väldigt kort resumé av vad som hänt:

  • Syndicate offentliggjordes. Hardcorefansen har skrikit sig hesa i förfäran över att det är ännu en linjär FPS. Det nya spelet har enligt stornördarna inget annat än namnet gemensamt med originalet.
  • Trailer släpps. Nördarna skriker fortfarande högt, men det finns också väldigt många positiva kommentarer.
  • Ju mer info som kommer, desto positivare blir folk. Spelet verkar bjuda på en hel del nytänkande och det finns höga förväntningar på co-op-delen.
  • Det släpps en ny trailer den första och den femtonde varje månad. 
Aktiekursen då? Jag tippade på minst 23 öre vid annonseringen. Vi var upp på 25 öre och vände. Tyvärr så har kursen, som vanligt, gått ned igen. I skrivande stund pendlar vi mellan 16 och 17 öre, med en svagt uppåtgående tendens. vi var nere på 15 öre och vände häromdagen. Tålamod är en dygd när det kommer till den här aktien! Jag är i dagsläget än mer övertygad om att spelet kommer att sälja riktigt bra. Det finns intresse för spelet hos gamers och de tidningar som har varit på förhandsvisningar och fått provspela Syndicate är överlag väldigt positiva i sin kritik.

Den första trailern har förstått alla sett vid det här laget, men den tål att ses igen:


En tio minuter lång video med gameplay har också släppts för ett tag sedan:


Senast var det en ny trailer med co-op som släpptes, också den är riktigt bra:


Varför avspeglas inte den positiva synen på Syndicate i aktiekursen då? Det är väl ändå rätt givet att Starbreeze kommer att få in en hel del pengar om spelet säljer så pass bra som det förväntas göra? Jag har några teorier, och jag har inte enbart suttit och tänkt ut dem själv, utan även tagit del av andras tankar på forum.
  • Till syvene och sist handlar det givetvis om att företaget måste generera vinst. De senaste rapporterna lyser rött, vilket är självklart! Under utvecklingen av ett spel är pengaflödet ut givetvis mycket större än pengaflödet in. Samma princip gäller i alla branscher. Man måste förstås satsa pengar för att kunna tjäna pengar. Detta skapar en osäkerhet. Om Syndicate skulle floppa så ligger Starbreeze pyrt till. Alla är uppenbarligen inte lika övertygade om att projektet inte blir en flopp.
  • Vi som tror på Starbreeze har redan aktier. Det krävs att nya investerare får upp ögonen för företaget för att kursen ska kunna stiga. Det är mestadels småsparare med väldigt tunt innehav som handlar med aktien i dagsläget. Eftersom det är en öresaktie så är minsta förändring i kursen av betydelse. Det är lätt att frestas att sälja efter ett par öres uppgång, eftersom det är en rejäl vinst procentuellt! Många tar uppenbarligen hellre 15 % plus på kort sikt än en större vinst på längre sikt. Det krävs som sagt tålamod med den här aktien...
  • Många ligger på minus i sina aktieportföljer då börsen varit ytterst skakig ett tag. En chans till att plocka hem lite pengar lockar säkerligen många. Det kan också finnas folk med belånat innehav som är tvungna att sälja.
  • Aktietorget är inte den bästa listan ifall man har högre ambitioner.
  • Rädslan för nyemission som verkar finnas är enligt mig helt obefogad. I senaste rapporten finns att läsa att det är gott om pengar i kassan. Försäljningsvinsten kommer att trilla in innan dagens tillgångar är slut.
  • Det nya spelet som görs tillsammans med Fares har inte gett någon påverkan på kursen. Vi som tycker att det är en positiv nyhet har redan aktier. Återigen så krävs det nya investerare för att kursen ska kunna stiga.
Lite sifferexcercis:
  • Det räcker att en ensam investerare har 3 500 000 kr för att kunna få upp kursen i en bit över 30 öre. Jag menar inte att det är troligt att det händer, utan jag vill bara visa på hur lite det faktiskt krävs för att kursen ska stiga rätt rejält. Detsamma gäller givetvis åt andra hållet också.
  • Under hela förra veckan bytte aktier till ett värde av drygt 800 000 kr ägare. Det är otroligt lite! 
  • Dagens affärer hittills snittar på knappt 3 000 kr och den genomsnittliga säljordern på 17 öre är värd 17 400 kr. 
  • Av 5 322 aktieägare är jag med mina 680 000 st (jag utökade mitt innehav med 80 000 st till priset av 20 öre för ett tag sedan) en av de 200 som äger flest aktier. 
  • De som äger ungefär lika många eller fler aktier än jag står för ungefär två tredjedelar av innehavet och ungefär hälften av dessa aktier ägs av enbart 11 personer. 
  • Det är vanligast att man som aktieägare har mellan 20 000 och 50 000 aktier. Det motsvarar 3 400 – 8 500 kr med dagens kurs på 17 öre.
Årsrapporten finns att läsa här: Årsredovisning för bokföringsåret 2010-2011.

Nästa viktiga datum är den 15 november, dels kommer det en ny trailer, men framförallt så kommer nästa delårsrapport. Det är inte alls omöjligt att vi får se svarta siffror redan nu. Hur avtalet med EA ser ut vet vi ju inte, men det är fullt rimligt att anta att en delbetalning har kommit in. Svarta siffror leder troligtvis till några öres uppgång och förhoppningsvis slipper vi rekylen den här gången. Det är ändå bara drygt tre månader kvar till spelet släpps. Röda siffror leder säkert till en nedgång, men återigen så kvittar det i långa loppet. Det ger ett bra tillfälle att sänka sitt GAV lite om så är fallet. Jag skulle kunna handla för runt 10 000 kr i dagsläget utan att behöva svälta. Jag kommer inte att slänga in dem före rapporten i alla fall.

Jag var för övrigt på Gamex när Syndicate visades upp. Trots att evenemanget inte var ordentligt utannonserat så var det rätt mycket folk där, vilket visar på att det absolut finns ett intresse för spelet! Vi fick inte se så mycket nytt. Det var en powerpoint med lite info om hur många vapen det finns och hur mycket de kan uppdateras. Vi fick också se samma demobana som i youtubevideon spelas live. Inget nytt, men kul ändå!

söndag 11 september 2011

Läcka hos EA

Nu är det bekräftat att det är Syndicate som visas upp i morgon på Gamereactors förstasida! Användarna Hallonmuffins och mellow på Avanzas forum lyckades på något sätt leta rätt på bilder och information om spelet. Någon på EA som har slarvat eller en medveten strategi för att skapa hype? Oavsett vilket så vet vi nu till 100 % att Project Redlime är Syndicate och att det är det spelet som kommer att vara på Gamereactors förstasida. Jag snodde denna bild från användaren HarrySten på Avanzas forum, varsågoda och döm själva:

Klicka för större bild.

Det faktum att avslöjandet kom under helgen, när börsen är stängd, tror jag påverkar kursen extra positivt. Många som har säljordrar liggande på drygt 20 öre hinner ta bort dessa. Det ska bli oerhört intressant att se vad Starbreeze öppnar på för kurs i morgon! Jag har lektion kl 9, så jag får logga in på mobilen lite diskret medan eleverna arbetar. :-)

I fredags stängde vi på 20 öre, vilket innebär 28 000 kr plus för mig. Då jag har 600 000 aktier innebär det att jag går plus 6 000 kr för varje öre aktien stiger. Det innebär att jag ligger 46 000 kr plus om vi tangerar årshögsta på 23 öre. Når vi 25 öre, vilket inte är särskilt osannolikt, så plussar jag 58 000 kr eller 63 %. Om jag tillåts fantisera lite och vi når 30 öre så är siffrorna 88 000 kr respektive 96 %. Det sistnämnda håller jag för osannolikt de närmaste dagarna, men man vet aldrig. 

Den stora frågan är ju hur man ska agera härefter. Jag antar att det blir en relativt kraftig uppgång i morgon. På fredag kommer Gamereactor ut och de närmaste veckorna kommer Starbreeze att vara i hetluften. Kursen borde fortsätta uppåt, frågan är bara hur länge och hur mycket. Om jag talar klarspråk; när är det dags att sälja och plocka hem vinsten?

Om Syndicate visar sig vara ett mediokert spel så kommer historien att upprepa sig; vi får en relativt hög kurs ett litet tag och därefter går kursen återigen ned till dagens nivåer på 10-20 öre. Ifall det scenariot visar sig vara korrekt är det läge att sälja inom några veckor. Om spelet däremot tas emot väl av press och media innebär det att Starbreeze blir ett namn att räkna med på riktigt. Ett succéspel leder givetvis till nya kontrakt och till att det blir lättare att göra nya storsäljare. Deras nedladdningsbara spel dras förstås också med av detta och säljer bra även dem. I så fall kommer antagligen en kurs runt 20 öre kännas extremt avlägsen om några år!

Den som lever får se och i dagsläget har jag inte en aning om hur jag ska agera. Först och främst väntar jag med spänd förväntan på morgondagen! Så länge vi tangerar årshögsta på 23 öre är jag nöjd, men jag blir inte förvånad om vi får se högre nivåer.

De, dessvärre lågupplösta bilder, som läckts kommer här:


Hardcorefansen gnäller förstås över att det blir ännu en FPS, men i ärlighetens namn, det är det som säljer och de flesta som kommer att köpa spelet har antagligen inte ens hört talas om originalspelet. Jag har aldrig spelat det, men skulle gärna göra det! Jag har både PS3 och Xbox 360* här hemma, men de står bara och samlar damm. Mitt Wii sålde jag för ett tag sedan. Prylbög var ordet. Jag vill gärna ha nya prylar, men använder dem sällan så mycket. Wii Sports var i och för sig grymt kul när man hade förfester. :-) När Syndicate släpps kommer jag däremot självklart att köpa det! Co-op för fyra personer utlovas och det kan vara rätt skoj att spela med ett gäng polare. När jag tröttnat på det kan jag göra mig av med PS3:an, för den står som sagt bara och samlar damm. 

*Xbox:en tillhör min sambo, jag skulle aldrig i livet köpa något som är tillverkat av Microsoft.

fredag 9 september 2011

På måndag smäller det! Eller?

Gamereactor har sedan ett tag tillbaks informerat om att de kommer att vara först med att presentera ett nytt stort spel. Redan på måndag kommer denna information! Det finns en hel del som talar för att det är Starbreezes Project Redlime, alltså Syndicate, som är detta spel!
  1. Gamereactor har varit hos Starbreeze i Uppsala. Detta reportage har de annonserat ska komma i nästa nummer. Samma nummer som publicerat informationen om det hemliga storspelet alltså.
  2. Rickard Johansson har återigen twittrat: "Looking forward to next (swedish) #Gamereactor mag - gamereactor.se/tidningen/88" Detta togs senare bort. Medvetet för att skapa hype?
  3. PC Gamer kommer att ha samma information om det hemliga spelet som Gamereactor. PC Gamer har också varit hos Starbreeze och gjort ett reportage.
Risken finns förstås att det är ett helt annat spel som visas och då blir det röda siffror för tillfället. Inget som har någon betydelse på lite längre sikt, men det vore kul om det smällde nu! Det har varit många sådana här tillfällen tidigare som slutat i besvikelse. De senaste gångerna har jag inte haft så höga förhoppningar på att ryktena har stämt och magkänslan säger att det inte blir så roligt på måndag heller, men jag hoppas verkligen att jag har fel och det vore inte heller så konstigt. Spännande är det hur som haver!

onsdag 31 augusti 2011

Ny uppdatering

6 500 kr sattes in på räntekontot när lönen kom. Sommaren är nästan slut och vardagslivet har kommit igång igen, vilket innebär att det blir lättare att spara pengar, förutom den här månaden. Det är ett par födelsedagar som kommer kosta lite och så har jag börjat träna kickboxning, vilket innebär en kostnad på 2 650 för årskortet och sedan tillkommer någon tusenlapp för utrustning. Den här lönen är med andra ord i stort sett förbrukad redan. Studielånet kostar drygt 3 000 kr i kvartalet och det drogs den här månaden. Å andra sidan har jag ingen bil längre, så där är det en utgift på drygt 3 000 i månaden mindre. Nästa månad kommer se bättre ut, så till vida inget oförutsett dyker upp.

Ett offentliggörande av Syndicate är antagligen inte långt borta nu. Starbreeze syns i artiklar lite här och där, vilket givetvis inte är en slump. En person på Avanzas forum har trillat över något intressant också. En belgisk spelbutik som skriver att releasedatum för Syndicate är den 23 februari 2012. Notera att det står Syndicate också, och inte Redlime. Vet de något som de inte borde publicera, eller är det bara en chansning helt tagen ur luften? Om man dessutom gör en sökning på EAN-koden så visar det sig att bolaget som säljer produkten är EA och finns i Schweiz. En annan forumit hittade ett annat dokument som också säger att Syndicate släpps 23 februari 2012. Riktigt bra luskat av dessa två!

Just nu ligger kursen på 18 öre, med en liten köpsida på 18. Säljsidan på 19 öre är inte särskilt stor heller. Vi får se var vi slutar i dag.

torsdag 11 augusti 2011

Rykte med substans för en gångs skull

Rickard Johansson, gamedesigner på Starbreeze, twittrade i går detta:

Grand moment approaching. The reveal for Starbreeze and EA’s Project Redlime. Time to meet the press.
vilket senare togs bort. Samma person twittrade också detta, den 25 maj:
Finishing up the planning for the last few level of project #RedLime at #Starbreeze. It´s shaping up to be really cool! 
Det är stor sannolikhet att spelet visas upp nu på tisdag, den 16:e, då EA har sin presskonferens på Gamescom. Det har ryktats om release inför varje mässa, men den här gången finns det faktiskt något att basera ryktena på!

Givetvis påverkade detta kursen som steg från 13-14 till 16-17 och stabiliserades på 16 öre med några småposter som gick för 15 öre. Mitt önsketänkande blev dessvärre inte verklighet. Jag köpte inte fler aktier på 14-15 öre eftersom jag hoppades på en ytterligare nedgång. Nu blev det inte så och jag har väldigt svårt att tro att det kommer gå att köpa Starbreeze för 15 öre inom en snar framtid. Köporder på 150 000 st är alltså lagd på 16 öre. I skrivande stund har den gått igenom till en tredjedel. Det är svårt att tajma sina köp och sälj och jag är alldeles för feg för att swingtrada med Starbreeze. Det vore nesligt att missa releasen för att man ligger plus ett par öre. Därför köper jag på mig mer när jag kan i stället. Den stora frågan är när man ska sälja sedan...


Efter att ha suttit med datorn i knäet några dagar har min frustration över hur slö den stundtals är vuxit så till den milda grad att jag plockade ut 12 000 kr från sparkontot för att köpa en ny. Det här är något jag har funderat på i flera månader, så det är ett inköp som jag med lätthet kan motivera. En ny MacBook Air med 13,3" skärm får det bli. Den uppdaterades i juli och är numer inte bara en accessoar, utan en riktig dator, som är snabbare än den billigaste MacBook Pro:n, vilken var alternativet. Min gamla dator kommer jag att blåsa ut innehållet på och sedan använda som mediacenter och surfdator. Ett mediacenter är något jag också har funderat på länge. Det kommer bli tjockt med fett så att säga.

Som lärare får jag dessutom rabatt hos Apple så jag sparar åtskilliga hundralappar samtidigt som jag dessutom får 650 kr att handla för i App Store. De har också en skrivarkampanj där jag får en skrivare med AirPrint för drygt 300 kr. Det är något jag har saknat, att kunna skriva ut direkt från telefonen.

Jag är med andra ord mycket nöjd med mitt kommande inköp, trots att jag måste nalla från sparkontot. Om jag inte hade satt in så mycket som jag gjorde sist, hade det inte varit ett alternativ!

EDIT: Hela köpet har gått igenom nu. 600 000 Starbreezeaktier är mina!

måndag 8 augusti 2011

10 000 sidvisningar!

Det är väl en slags milstolpe antar jag.

Starbreeze har gått ned lite och köpsidan är rätt skral. Den allmänna oron på börsen speglar väl av sig. Snart är det Gamescom. Det ska bli intressant att se vad aktien ligger på dagarna före mässan och hur lågt den sjunker om inget visas. Starbreeze kommer givetvis att finnas på plats, VD:n representerade företaget, men det betyder förstås inte att de visar upp något. Min magkänsla säger att det inte kommer något, men jag har inga egentliga belägg för det. Det är nog inte omöjligt att vi går ned på en 10-11 öre om min magkänsla stämmer. Den 25 augusti är det dags för bokslut. Mycket spännande! Även det är starkt kursdrivande. Om man får önska lite så blir det en dipp i samband med Gamescom och glada nyheter när bokslutet kommer. Jag har rätt gott om likvida medel och det vore angenämt att få sänka GAV:et ytterligare!