måndag 11 juli 2016

FrontOffice, mål och bilar

Mitt mål på sikt är att kunna leva på avkastning från mina aktier. En förhoppning är att Starbreeze kommer att börja med utdelning om några år. Med ett högre börsvärde kan min relativt stora post där ge mig bra med pengar årligen om så blir fallet. Det är inget som har diskuterats och jag tror att det inte är aktuellt de närmsta åren, med tanke på hur aggressivt bolaget expanderar. De har en väldigt stor kassa, men den kommer förhoppningsvis och antagligen användas till uppköp och investeringar.

För att kunna leva på utdelningen krävs en ansenlig mängd kapital. Förvisso finns det bolag som Saltängen som har en extrem direktavkastning på nästan 10 %. Någon kursdubblare är det dock inte och en hög utdelning nu är ingen garanti för hög utdelning om några år. Om jag skulle slänga in hela mitt kapital där, skulle jag kunna leva på avkastningen i dag, om jag valde bort extravaganser, men hur kul vore det? Jag är dessutom övertygad om att Starbreeze kommer att öka betydligt mer än 10 % per år den närmaste tiden. Ett köp är alltså inte aktuellt. För någon med en lägre riskprofil än jag verkar det dock som en lockande aktie!


Jag har gått in tyngre i FrontOffice och här är några av anledningarna:

  1. Det är ett nynoterat bolag med ett lågt börsvärde = potential till stora kursökningar.
  2. De har ett intressant koncept med sin fond, mer detaljer om den kommer senare.
  3. Peter Gyllenhammar, som de startar investmentbolaget tillsammans med, kommer köpa preferensaktier för 3,50 kr till ett värde av 5 000 000 kr. En bra tidig riktkurs. Å andra sidan, om vi tittar på värdet av FrontOffice andel av fonden får vi i dag en kurs på 3,64 kr.
  4. FrontOffice har en success rate på 65 %, att jämföra med 18 % för samtliga bolag som genomgår en rekonstruktion.
  5. De har som policy att dela ut hälften av vinsten till ägarna.

I FrontOffice ser jag en chans till en kursdubblare, som dessutom, om det går bra, kommer att ge mig en fin utdelning på sikt. Jag har i dag ett GAV på 2,30, vilket jag givetvis är exceptionellt nöjd med! Kursen ligger på runt 3 kr just nu. Än så länge är det låg omsättning i aktien, så det kan vara svårt att köpa in sig, i alla fall om man vill ha en något större post. 

Jag gissar att bolaget kommer bli mer känt och att intresset för dem och således handeln med aktien kommer att öka när fonden presenteras. Jag gissar vilt och säger att man har max två månader på sig att vara före marknaden och kunna köpa in sig till riktigt bra pris. Vi har redan på kort tid sett en bra kursökning och större omsättning. Vill man vara säker är det nog klokt att läsa på och investera före den 20 juli, då extrastämman äger rum. 

I övrigt så är jag väl som alltid sugen på att byta bil. Nya Alfa Romeo Giulia lockar. Jag har länge gillat märket och längtat efter en återgång till bakhjulsdrift. Förhoppningsvis blir den en värdig utmanare till BMW 3-serien.


Rent ekonomiskt är det givetvis inget annat än galenskap att köpa en ny bil, så förhoppningsvis blir jag inte så imponerad av den när jag väl provkör. Den kommer till Sverige i september. Ett annat alternativ är att köpa en lite äldre sportbil av samma nationalitet. Vi pratar om ungefär samma inköpspris, men med högre driftskostnader och lägre värdeminskning. Kostnaden kan tänkas bli ungefär densamma. Jag ska räkna lite närmare på det har jag tänkt.


Å andra sidan skulle 750 000 kr kunna växa till sig riktigt bra på några år på börsen. Dock är inte det några pengar jag har som likvider, utan ett bilköp skulle finansieras med hjälp av ett lån. Att få ett blancolån på 750 000 kr är givetvis bara att glömma, så valet står inte mellan att köpa en bil eller investera på börsen. Om jag hade de pengarna liggandes på ett konto vore ett bilköp inte ett alternativ, utan då skulle de få jobba på att växa i stället för att krympa.

Mitt företag som jag hintade om tidigare har jag inte glömt bort att jag ska skriva om. Tiden är dock inte riktigt mogen för en post om detta ännu, men snart...


Just ja, jag frångick faktiskt mina principer och plockade ut 20 000 kr efter Beowulfvinsten, för en liten semesterresa. Jag tyckte mig ha råd med det.


fredag 1 juli 2016

Beowulf i dag

Vilken dag! Nyheten om att Beowulfs ärende skulle tas upp kom först på torsdag morgon, trots att dagordningen fanns att läsa på onsdagen, redan innan börsen stängde. Den aktive hade kunnat tjänat en rejäl slant genom att köpa på sig så mycket som möjligt, för givetvis rusade kursen vid börsöppning! Själv så lyckades jag somna om vid halv nio och missa det inledande kalaset...

Från gårdagens ca 40 öre stack det snabbt upp till 1,15 kr för att sedan backa till 70-80 öre och sakta röra sig uppåt över kronan igen. Enligt en tidning skulle ärendet avhandlas runt kl. 11. Jag var inte säker på var man skulle få veta resultatet först, så jag ringde regeringskansliet, men lyckades inte få reda på något. Jag anmälde mig då till en mailinglista med allt som rörde Mikael Damberg och hoppades att det skulle ge resultat. 

Efter att ha suttit vid datorn ett par timmar och följt kursen slaviskt och inte ens gått till köket för att hämta lite flingor bestämde jag mig ändå för att göra det till slut. Jag hinner precis äntra mitt kök när jag hör det plinga från datorn. Jag stannar upp och tänker i två sekunder innan jag rusar tillbaka. Mycket riktigt är det beslutet som kommit! Snacka om taskig tajming! Jag stressläser och ser att ärendet ska på återremiss, precis som Beowulf själva ville. Jag funderar några sekunder innan jag lägger ut hela mitt innehav på sälj på 1,07. Bara några sekunder därefter rasar kursen ned under 50 öre, för att snabbt rekylera upp till runt 80 och sedan sjunka igen. Stängningskursen hamnade på strax under 50 öre. Jag lyckades sälja nästan 90 % av innehavet. Det gick så fort att jag inte hann tänka på att ändra säljkursen. En liten del tur blandat med någorlunda bra koll på läget gjorde mig en hyfsad slant i dag. Snudd på 100 000 kr gick jag plus. 


Beskedet var positivt och väntat, men många hade säkerligen köpt in sig på chans och förväntat sig ett ja. Den lilla del aktier jag inte lyckades sälja kommer jag att behålla, även om jag fortfarande ligger plus på dem. Gissningsvis tar det 2-3 månader för Bergstaten att komma till en ny slutsats, vilken bör vara positiv. Det tar också minst ett halvår innan ett definitivt besked kommer. Ett besked som jag tror kommer vara ett ja. Jag kommer att gå in tyngre i Beowulf igen, men över sommaren tror jag inte att det kommer hända särskilt mycket med aktien, så jag avvaktar så länge. På lång sikt, vid ett ja, har vi många tusentals procents uppgång att vänta. Då pratar jag om kanske 5-7 års sikt. Det är onekligen en spännande aktie som är värd att hålla koll på!

torsdag 30 juni 2016

Då var det dags igen; nytt försök och nya bolag!

Ja, vi provar väl igen! Det har varit mycket senaste tiden, så bloggen har tyvärr fått stryka på foten. I mitt senaste inlägg skrev jag att jag hade spenderat mycket pengar under 2015 och att jag skulle skärpa mig och till och med börja månadsspara igen. Om det kan jag enbart säga: LOL!

Det sket sig rätt hårt med den planen. Jag har lyckats dra på mig såväl rätt höga fasta månadskostnader som lite dyrare levnadsvaror. Gamla italienska sportbilar kostar en hel del att äga och vem kunde tro att champagne var så gott?!

Det har hänt mycket senaste tiden med Brexitomröstningen som skakade om världens börser rejält. Jag trodde dock att nedgången skulle fortsätta betydligt längre. Det vände upp fort igen, men givetvis finns det inget som säger att det kommer fortsätta uppåt.

Starbreeze
Mitt största innehav och företaget med störst plats i mitt hjärta! De levererar som aldrig förr! Avtal med IMAX och Acer samt viktiga kontakter i Asien genom ett avtal som gett några hundra miljoner kronor. Till det har vi det nysläppta spelet Dead by Daylight som de förlägger och som säljer långt över förväntan! Det finns mer också, men ni som är intresserade av Starbreeze har garanterat koll på detta, så jag lägger inte mer tid vid det. Inför E3 rusade aktiekursen och toppade på 26,70 som högsta stängning! Det ledde givetvis till en rekyl, dock var rekylen betydligt större än jag trodde den skulle vara, förmodligen till vis del på grund av den allmänna oron inför Brexit. Nu har vi dock vänt upp igen och förhoppningsvis stabiliserat oss på över 20 kr. Jag får säkerligen anledning att återkomma till Starbreeze fler gånger, men jag nöjer mig såhär så länge.


Gaming Corps
Ridå. Total flopp och en aktiekurs som legat runt 2 kr och skvalpat ett tag, från att ha toppat på runt 20 kr. Förhoppningarna infriades inte, milt sagt. Jag hade teckningsoptioner som jag inte fick tillfälle att lösa in, men som tur var sålde jag de få aktier jag hade med några kronors vinst, så jag led inte mer än av att jag gick miste om pengar jag kunde ha tjänat. Ingen förlust för min del, till skillnad från vissa andra stackare som brände sig rejält. 

Beowulf
Det har inte hänt mycket senaste tiden, men i går (160629) visade det sig att Näringsdepartementet har med gruvan på sin ärendeförteckning inför torsdagen! Jag vet inte om det innebär ett klart JA eller NEJ eller vad vi får veta, men det händer äntligen något! Riktigt spännande! Vid ett JA lär kursen rusa och få en kraftig rekyl. Det gäller att hitta rätt läge att sälja på. Jag kommer dock inte att sälja allt, för om det blir en gruva kommer vi ha en extremt mycket högre kurs om några år. Jag hittade en artikel där det stod att Kirunagruvan värderades till 1 800 miljarder kronor efter produktionskostnader år 2011. Nu är inte det här ett seriöst försök till analys, men om vi bara leker med tanken att Kallakgruvan blir lika stor och vi gör det enkelt och räknar med värderingen från 2011 så skulle det innebära en aktiekurs på 3 679 kr. Det är lite mer än 40 öre. ;-) Ta detta för vad det är nu, men även om det bara är en lek med siffror så visar det på vilken extrem potential det finns.

Möjligheten till årets antiklimax finns verkligen i morgon! Alla förväntar sig en kursrusning vid ett JA, så alla säljer så fort de kan för att hämta hem vinsten och vi slutar på minus. ;-)



FrontOffice
Nu ni! Jag tror mig ha hittat en guldgruva, eller åtminstone blivit tipsad om en, för att komplettera den kommande järngruvan jag skrev om här ovan. Vad skulle ni säga om jag har fått nys om ett bolag som har ett börsvärde på 27 miljoner kr men där det finns 200 miljoner kr för dem att jobba med genom att de startar ett gemensamt investmentbolag med Peter Gyllenhammar. Se denna intervju för lite mer info.
"Totalt kommer det nya investmentbolaget ha 200 miljoner kronor att röra sig med – pengar som kommer direkt från Peter Gyllenhammar AB. 20 procent av det nya bolaget kommer att ägas av Front Office, medan Peter Gyllenhammar AB äger 80 procent."
FrontOffice jobbar med att hjälpa företag i kris gå igenom rekonstruktioner. och de har en success rate på hela 65 %! De är nya på börsen och jag hade tur som blev tipsad om dem innan allmänheten har fått upp ögonen för dem. Se deras hemsida för att läsa mer. Jag har också hört en fågel viska att det inom kort kommer upp en analys på Redeye. Det här tror jag är ett företag som är värt att hålla ögonen på och jag har själv köpt in mig med en hyfsat stor post. Läs på innan de blir kända för allmänheten. Lita inte på mig, utan gör er efterforskning och kom fram till samma slutsats som jag gjorde. Kom ihåg var ni hörde om dem först! ;-)



Karriär
Jag är numer förstelärare och har en lön som inte alls är pjåkig sett till vad lärare i min ålder brukar tjäna. Den ligger inte långt under 40 000 kr i månaden. Dessvärre betalar jag numer statlig marginalskatt vilket innebär att det inte gör någon större skillnad i plånboken om jag får lite högre lön. Eventuellt funderar jag på att försöka ta mig vidare i karriären och då är det ju rektorsspåret som är mest realistiskt för en lärare. Det är inget som ligger i närtid dock.



Start av företag
Jag och fyra personer till har startat ett aktiebolag! Vår gemensamma nämnare är Starbreeze och vi bor i olika delar av landet. Jag håller er gärna på halster lite till, då den tjänst vi ska presentera ännu inte är helt redo för launch, men jag kan berätta att det är en tjänst som är nära relaterad till aktiehandel och vi tror att vi har något på gång som kan bli stort. Mer om detta i en kommande post. ;-)

tisdag 22 december 2015

Lite ändrat upplägg

Jag var inte anonym när jag startade min blogg, men har trots det varit väldig öppen med siffror. Nu när jag ändå har fått ihop en slant känner jag att inte vill vara helt publik med min ekonomi. Det är därför jag inte har uppdaterat med några nya inlägg efter att jag återupptog skrivandet. Jag har tagit bort värdet på mitt innehav och kommer att vara mer försiktig med att dela med mig allt för detaljerat i fortsättningen. Den procentuella fördelningen på innehavet får räcka. Hur mycket jag har sparat har jag också tänkt låta stå kvar.

Som ni ser här till höger så har jag utvidgat min portfölj något. Utöver de bolag som står med där äger jag aktier i BrewDog, men då de inte är publika är det enklast att helt enkelt utesluta dem. Investeringen låg på runt 30 000 kr. Lite kort om respektive bolag då:

BrewDog
Jag har ett intresse för öl och gillar företaget helt enkelt. Det är i första hand en känslomässig investering, men jag tror att det kan bli lyckosamt på sikt också, ifall de någon gång skulle börsintroduceras. Företaget har vuxit rätt bra de senaste året. Se prospektet för mer info och använd gärna min referral code R288023 om ni vill investera. Det innebär vissa fördelar för både er och mig. Beroende på hur mycket man investerar får man olika förmåner, vilket man kan läsa om i prospektet.


Beowulf
Här snackar vi potential! En bekant tipsade mig om bolaget, men jag har aldrig varit intresserad av gruvbolag, på grund av den höga risken. Han sade åt mig att åtminstone slänga in en liten slant på vinst och förlust, för uppsidan är gigantisk. Jag ägnade några timmar åt att läsa på och det hela slutade med en investering. I skrivande stund är jag 120 % upp och då var det fyra månader sedan jag köpte in mig. Det enda som saknas är ett ja från regeringen och arbetet med en gruva som har enorma fyndigheter kan starta. Bergsstaten har rekommenderat regeringen att säga ja, så det vore ytterst förvånande med ett nej. Jag tror på några 100 % upp direkt vid besked. Beskedet skulle ha kommit i höst, men har blivit försenat. Vid ett nej förlorar jag säkert nära på hela min investering, men uppsidan är så enormt stor att jag bedömer risken vara värd det med lätthet. 

Alla är inte superentusiastiska inför tanken på en ny gruva.
Ferrari
Kommentar överflödig egentligen. Det här är en ren känsloinvestering. Jag lade en köporder högt över introduktionskursen för att vara säker på att komma in så tidigt som möjligt. Jag kom in för 60 dollar och ligger 18 % back för tillfället. Det gör mig inget. Ferrari är Ferrari, denna investering var given.


Året som gått och nästa inlägg
I och med lägenhetsförsäljningen har jag haft råd med lite extravaganser. Jag har bränt en slant kan man säga. Någon Ferrari har jag inte köpt, men en annan italiensk, inte alltför dyr, bil. Dock har jag också avsatt en del pengar för investeringar. Innehavet i Starbreeze har utökats med de pengar som är avsatta för att gå till skatten nästa år. Jag räknar med en uppgång som är tillräckligt stor för att skatten ska kunna betalas utan att jag säljer allt jag satt in. Jag handlade för 11,70, vilket var nära botten just då, så jag hade lite tur med tajmingen. Året som kommer har jag faktiskt tänkt att jag ska spara en slant varje månad. Jag återkommer till detta i nästa inlägg.

måndag 18 maj 2015

Ändrat mål

"En blogg om hur jag blir miljonär på max 10 år, med en ordinär lärarlön och utan att göra stora uppoffringar." var den text som stod högst upp på sidan tidigare. Ordet "miljonär" har nu bytts ut mot "ekonomiskt oberoende". Min lilla förmögenhet har byggts på i en osannolik takt den senaste tiden och jag har all anledning att tro att detta kommer att fortsätta. Utöver att Starbreeze går väldigt bra och fortfarande har en gigantisk potential att stiga mycket mer, så har vi också en lägenhet ute till försäljning. Budgivningen har startat och det högsta budet just nu ligger rejält över det vi trodde att vi skulle få. Nu är det ingen lägenhet i innerstan, så vi pratar inte mångmiljonbelopp, men några hundratusen kommer det att bli kvar efter skatt, mäklararvode och lösen av bolån. Jag kommer att spräcka två miljoner kronor inom bara någon vecka, så målet är förstås inte att bli miljonär längre, utan att bli ekonomiskt oberoende.

Vad innebär då ekonomiskt oberoende? Jag tänker mig att det betyder att man har möjlighet att leva ett normalt liv, utan att behöva ha någon aktiv inkomst överhuvudtaget. I dagsläget får jag ut strax under 300 000 kr i nettolön på ett år och det lever jag gott på, med de vanor jag har i dag. Jag kan med lätthet spara mellan 10 och 15 000 kr per månad. Om vi räknar med en nettoinkomst på 15 000 kr i månaden, alltså 180 000 kr per år, för att hitta någon slags minimistandard, som ändå innebär ett normalt Svenssonliv på landsbygden, så räcker det med en direktavkastning på 9 % om man har en förmögenhet på bara 2 miljoner kronor. (9,03 % om man räknar in skatten på en ISK, men då den är så låg så struntar jag i den i mina exempel, för enkelhetens skull.) Nu vill man ju antagligen ha mer pengar än så att röra sig med, men som sagt, det är ett exempel på hur man kan leva ett genomsnittligt Svenssonliv på en mindre ort.

Jag har gjort ännu ett excelark där man kan kan lägga in vilken bruttolön man vill att avkastningen ska motsvara. Man kan själv ändra kommunalskattenivån. Jag har gjort det lite enkelt för mig och helt sonika tagit ett grundavdrag på 13 100 kr, vilket är det lägsta enligt denna tabell. Man måste inte ha en särskilt hög lön för att bara få det lägsta grundavdraget och det blir enormt mycket krångligare att föra in de olika nivåerna. Gällande jobbskatteavdraget så krånglar det också till det. Jag gjorde det väldigt enkelt för mig och klumpade ihop de två avdragen och bestämde att jag tar bort 40 000 kr, då det ligger väldigt nära de uppgifter jag hade i min deklaration. Ändra själv ifall du vill ha mer exakta uppgifter. Jag är inte särskilt kunnig i Excel, så det tog ett tag att lista ut hur alla formler skulle vara. Det kanske hade gått att göra enklare, men det blev i alla fall någorlunda rätt och det är enkelt att få fram olika scenarion. Lägg in önskad bruttolön och läs av tabellen till vänster för att se hur stor avkastning som behövs vid olika förmögenhetsnivåer.

Några exempel på hur det kan se ut:






För att jag själv ska ha samma ekonomiska förutsättningar som jag har i dag, men enbart med hjälp av avkastning och utan att arbeta, så behöver jag ha runt 5 miljoner kronor om jag räknar på en avkastning på 5-6 %, vilket är möjligt att hitta i rätt stabila bolag. Om jag har 6 miljoner kronor räcker det med 4-5 % avkastning och då finns det gott om bolag att välja mellan. Bolagen i fråga stiger också ofta i värde över tid, vilket innebär att förmögenheten sannolikt ökar, även om man inte återinvesterar avkastningen. Här är en lista från hösten förra året med de bolag som ger bäst direktavkastning.

Nu är det ju dock så att om man är mångmiljonär så nöjer man sig knappast med normal levnadsstandard, men om man fortsätter att arbeta och har en någorlunda genomsnittlig lön, så innebär det inte att man kan leva lyxliv på Rivieran bara för att man har 5-6 miljoner kronor på kontot. Däremot kan man med lätthet leva ett riktigt bra liv och ha råd att göra det mesta, inom rimliga gränser. 

Gaming Corps finns snart att handla på First North. Det ska bli spännande att se den utvecklingen! Jag blev bara tilldelad ynka 700 aktier trots att jag skrev upp mig på 13 500 stycken. Garantitilldelningen för garanterna godkändes inte av First North, så jag hade ingen fördel där. Jag kommer dock fortfarande få kontantersättningen på 35 000 kr efter skatt samt 34 500 teckningsoptioner som ger mig rätt att köpa aktier för 8 kr/st till sista maj 2016, så jag är mer än nöjd ändå, även om jag missar en potentiell uppgång initialt.

Starbreeze går på riktigt stabilt och jag tror vi kommer att få se en långsam uppgång ända fram till E3. The Walking Dead kommer att visas upp rätt rejält som det låter. Jag såg också att Digital Bros i sin senaste rapport räknade med att nästa kvartal kommer att bli årets bästa för dem, på grund av PD2 till PS4 och Xbox One, vilket jag tror delvis ligger till grund för den stora uppgången de senaste dagarna. 

lördag 9 maj 2015

Starbreeze: förläggare

Äntligen fick vi då ett PM med info om att Starbreeze ska agera förläggare åt ett annat bolag. Den kroatiska spelstudion Lion Game Lion som har gjort DLC till PAYDAY 2 ska göra ett CO-OP-spel som utspelar sig under andra världskriget och Starbreeze ska hjälpa till med försäljningen av detta. 8 miljoner dollar går från SB till LGL för utveckling av spelet och efter att spelet har dragit in 120 % av detta så splittas vinsten 50/50 bolagen emellan.


Starbreeze är mästare på pulsförsäljning på Steam och jag tippar att RAID: World War II kommer att ha ett liknande upplägg som PD2 med DLC-släpp med jämna mellanrum. Om vi gissar att spelet kommer kosta $29 så innebär det att det blir ungefär $16 kvar per spel efter att moms på 20 % (Jag vet inte vad momsen kan ligga på i snitt, men förmodligen lägre än 20 %.) dragits och Steam tagit sin del som jag utgår från är 30 %. För att få tillbaka pengarna för investeringen krävs det då 500 000 sålda spel, vilket inte är allt för mycket. Efter 600 000 sålda spel så delas förtjänsten 50/50 mellan SB och LGL och då ger det i mitt exempel $8 per ex. En miljon sålda spel skulle alltså innebära (600 000 * 16 + 400 000 * 8) - 8 000 000 = 4 800 000, alltså knappt 5 miljoner dollar i intäkter, i runda slängar 31 miljoner kronor (dollarkurs på 8 kr) efter skatt. Med PE 20 bör då värdet på bolaget öka med 620 miljoner kronor vilket innebär 4,30 per aktie. Om marknaden värderade nyheten på det sättet skulle det innebära en aktiekurs på runt 18-19 kr. Nu pratar jag också bara om spelet i sig och vad det kan dra in för pengar, om det blir som jag tror med DLC så tillkommer förstås mer intäkter löpande.

Jag har knåpat ihop ett litet excelark där man kan leka sig fram till en egen värdering. De fasta punkter jag utgått ifrån är 20 % i moms och 22 % i bolagsskatt. Sedan kan man ändra antal sålda spel, dollarkurs, pris per spel, aktiekurs i dag och PE för att få fram vinst efter skatt och ny värdering. Säg gärna till om jag missat något. Klicka här för att ladda hem filen.

Ett par exempel på hur det kan se ut:



Nu tror jag inte att vi ser 18 kr på måndag, men i den takt det har trillat in nyheter så borde uppvärderingen av bolaget fortsätta. Starbreeze har många goda intäktskällor. Det enda jag ser som risk är Geminose, vilket vi vet väldigt lite om. Å andra sidan skulle det kunna floppa totalt utan att det blir några enorma kostnader. Geminose riskerar inte att sänka bolaget på något vis och skulle det bli en succé, ja då kan Geminose ensamt vara värt mer än de övriga projekten tillsammans, men det är absolut inget jag skulle räkna med.

Just ja, en uppdelning i A- och B-aktier ska också göras. För varannan aktie man innehar i dag kommer man att få två B-aktier och en A-aktie. Varje A-aktie ger tio röster och varje B-aktie ger en röst. Här kan man spekulera i vad som kommer hända med kursen i respektive aktie. A-aktien är mer för långsiktiga ägare och framför allt för stora ägare, medan B-aktien kommer att vara mer volatil och antagligen passa bättre för småsparare och traders. Ett tänkbart scenario är att A-aktien kommer att stiga i värde initialt, då det kan bli kamp om makten, men det här är vilda spekulationer från min sida. Extrastämma blir det 5 juni, tyvärr redan kl. 15:00, så jag har nog ingen möjlighet att gå på den. Det är synd att de inte har den senare på eftermiddagen/kvällen. Det hade varit trevligt att åka dit och kanske gå och svänga ett par bägare med några av de andra aktieägarna efteråt.

Gaming Corps emission blev fulltecknad med råge, så där gissar jag att det kan bli trångt in när aktien släpps för handel. Mer om detta senare.

söndag 3 maj 2015

Gaming Corps, Starbreeze och bilköp

Jag har omvärderat mina tidigare principer och faktiskt tagit ett lån för att köpa en bil. Jag bedömer att det är mer ekonomiskt fördelaktigt än att sälja av aktier. Det räcker att avkastningen på mina aktier är större än den effektiva räntan på lånet, och med en ränta på 3,95 % är inte det så orealistiskt. Det finns dessutom ett ränteavdrag, så det räcker med en väldigt blygsam utveckling för att det ska vara lönsamt. Lånet är via BMW Finance, vilket innebär fyra månaders gratis försäkring, ett års utökad nybilsgaranti och två års fri basservice. Det är inte marknadens lägsta ränta, men det är tveklöst det bästa erbjudandet. Förförra gången när jag köpte bil så sålde jag en del Starbreeze och gick miste om en skaplig utveckling. I dag ser jag ännu större potential i Starbreeze, så det är absolut inte ett alternativ att sälja något!

BMW gör riktigt trevliga bilar. Det har var inte min första BMW och garanterat inte min sista heller!
Gaming Corps emission är stängd och vi har inte fått någon info ännu, men det bör vi få i början av nästa vecka. En liten fågel har dock viskat att det är fulltecknat sedan en tid tillbaka. Jag har anmält att jag vill köpa 13 500 aktier, vilket kostar 97 875 kr. Eftersom jag var garant så är jag garanterad tilldelning. Jag var lite wild and crazy och garanterade 500 000 kr. En stor risk, men det gick bra. Planen var att sälja av så mycket Starbreeze som krävdes för att täcka inköpet om jag hade varit tvungen att gå in. Att det skulle bli hela summan var fullkomligt orimligt och jag trodde hela tiden att emissionen skulle bli fulltecknad, men visst var det en stor risk! En kalkylerad sådan dock. En risk som ger mig 50 000 kr (innan den onda staten tar sin del förstås) och rätt att köpa 34 500 aktier för 8 kr styck (276 000 kr totalt) i drygt ett år framåt, oavsett aktiekurs. Risk kontra reward bedömde jag var bra. Jag tror ju också att GC verkligen kan lyckas och därför går jag in med 100 000 kr redan i startskedet. Jag har ännu inte någon klar strategi för när jag ska sälja. Även om jag säljer tidigt så har jag ju möjligheten att gå in igen, speciellt om kursen stiger till över 8 kr. Jag ska fundera vidare.

Ett litet problem är att jag inte har 100 000 kr i likvider. Ursprungsidén var att sälja en del Starbreeze, men det kommer jag absolut inte att göra, med tanke på allt som hänt i bolaget på sistone! Mer om det nedan. Jag har ännu inte lyckats sälja min förra bil. Det har gått betydligt trögare än jag trodde, så jag är rädd att jag får gå ned i pris där. Om jag får bilen såld så täcker det majoriteten av de 100 000 kr jag behöver. Ett alternativ, som ökar risken och ger en hävstångseffekt, är att ta ett lån. Via Avanza kan jag låna runt 150 000 kr till en ränta på 5,69 %. Om jag lånar 100 000 kr där så har jag stor marginal till att tvingas sälja delar av mitt innehav. Belåningsgraden i Starbreeze är 10 %.

505 Games fortsätter att formligen kasta pengar på Starbreeze!

Starbreeze då, där har det hänt en del! 505 Games fortsätter att formligen kasta pengar på Starbreeze. Nu senast betalade de runt 85 Mkr för att få förlägga Overkills the Walking Dead till konsoler. Det innebär mindre intjäningspotential för Starbreeze, då de måste dela vinsten med 505, men å andra sidan får de hjälp med marknadsföringen och slipper lägga tid och pengar på den. Steam kör de själva dessutom, så där går en större del av vinsten rätt in i SB:s kassa. Aktiekursen har stigit rejält den senaste tiden, men det är fortfarande långt kvar till en rimlig värdering. Avanzamannens riktkurs på 70 kr känns väldigt realistisk inom två år. Se Edmundcapitals senaste inlägg för mer detaljer och en analys. Jag har stort förtroende för personen som ligger bakom den sidan och hänvisar dit i stället för att ge mig på att sitta och räkna själv här.

Det är mycket som händer i Starbreeze framöver och nästa spännande anhalt är E3 16-18 juni, där vi kommer att få mer info om OtWD. 
Är det läge att gå in i Starbreeze ifall man inte har aktier där då? Som jag ser det är det extremt bra risk-reward, men det tycks vara många småsparare som köper aktien snarare än bolaget, så att säga. Det finns ingenting som säger att aktien inte kan tappa 20 % inom den närmsta tiden, sådant har hänt flera gånger tidigare. Den kan också fortsätta uppåt i bra fart de kommande veckorna. Det är en svår aktie att vara kortsiktig i och min rekommendation är förstås att köpa, men bara om man har en horisont på åtminstone ett år och helst på två. Att gå in och hoppas på en snabb uppgång för att sedan sälja är extremt hög risk, då det lika gärna kan gå åt andra hållet. Det är dags för rapport den 13 maj och det är alltid osäkert att äga aktien vid den tiden. Det har hänt många gånger att aktien har fallit, trots bra resultat. Bortsett från det gigantiska raset när det annonserades att Storm kommer först 2017 (en väldigt positiv nyhet för övrigt, vilket pöbeln inte förstod), så har det dock sett stabilare ut på senare tid vid rapportsläpp, så jag är inte särskilt orolig. Om jag däremot stod utanför och skulle köpa in mig, så vet jag inte hur jag skulle göra. Invänta en rekyl och riskera att den inte kommer och därför få färre aktier till samma slant, eller köpa in mig direkt och riskera att det faktiskt kommer en rekyl, så att jag kunde ha fått fler aktier till samma slant? Jag är glad att jag inte behöver ha de funderingarna. :-)

Alltså, risken i Starbreeze är som jag ser det extremt låg, så länge man inte är kortsiktig, då är Starbreeze helt fel aktie att äga och jag rekommenderar roulette i stället.