Jag såg någonstans att ungefär 50 % av lärarna i grundskolan undervisar i fel ämnen, alltså ämnen som de inte har behörighet för. Varande "svenska-/SO-lärare" på högstadiet* är jag en av dem. Min lärarutbildning bestod av 4,5 år plus lite extra studier vid sidan av. Följande ingår i min examen á 270 hp:
- AUO (allmänt utbildningsområde) – 90 hp
- Svenska – 90 hp
- Historia – 60 hp
- Geografi – 30 hp
Utöver detta har jag också 22,5 hp i svenska som andraspråk, vilket jag för övrigt undervisar i på min nuvarande arbetsplats.
Historia är alltså egentligen det enda av mina fem ämnen som jag är behörig att undervisa i. För att få legitimation i år 7-9 i ämnen utöver de som ingår i examen krävs det studier med progression á 45 hp per ämne, förutom i svenska, samhällskunskap och musik, där det krävs 90 hp. Detta innebär att jag, för att fortsätta med den tjänst jag i dagsläget har, skulle behöva läsa följande:
- Svenska som andraspråk – 22,5 hp (7,5 hp på A-nivå och 15 hp på B-nivå)
- Geografi – 15 hp på B-nivå
- Religion – 45 hp (30 hp på A-nivå och 15 hp på B-nivå)
- Samhällskunskap – 90 hp (30 hp på A-nivå, 30 hp på B-nivå och 30 hp på C-nivå)
172,5 hp eller nästan tre års heltidsstudier med andra ord. Jag skulle då ha 465 hp (plus cirka 50 hp sedan tidigare som inte hör till läraryrket). Om vi räknar bort svenska som andraspråk så innebär det att det krävs 420 hp eller 7 års heltidsstudier för att vara "svenska-/SO-lärare" på högstadiet.
Om man är en examinerad lärare i dag och vill börja undervisa i SO-ämnena utöver det man redan är utbildad till så gäller följande: För en lågstadielärare krävs det 15 hp för att bli behörig i SO-blocket och för en mellanstadielärare krävs det 30 hp för detsamma. En högstadielärare däremot behöver läsa ämnena separat, så det blir alltså 15 hp på låg, 30 hp på mellan och 225 hp på hög.** På gymnasiet krävs det förvisso 390 hp, men å andra sidan har det aldrig funnits något SO-block på gymnasiet så där har det de facto ingen betydelse. Det normala är att man där är tvåämneslärare. Tvåämneslärare är vanligt på högstadiet också, men om man exempelvis har ämneskombinationen samhällskunskap och geografi så har det i många år varit rätt vanligt att man undervisat i svenska och SO.
Det är med andra ord milt sagt en prekär situation jag och många av mina kollegor har hamnat i. NO-lärare har till viss del också samma problematik, men jag tror att det är relativt vanligt att de ämnena läses enskilt i stället för i block på många skolor.
Att läsa upp någon strökurs här och där är knappast något problem, men att komplettera utbildningen så att jag blir det jag trodde att jag skulle få jobba som efter utbildningen, står bortanför alla rimliga gränser. Det saknas redan i dag minst 10 000 kr i månaden för att egentligen göra det jobb jag gör.
Det jag ser som det enda tänkbara är att SO-blocket helt sonika försvinner från högstadiet och att ämnena samhällskunskap, historia, religion och geografi blir lika ensamstående som exempelvis textilslöjd och spanska. Förstå vilket pusslande som kommer krävas på skolorna för att få ihop detta med behöriga lärare i samtliga ämnen! Det kommer vara näst intill omöjligt att få ett nytt jobb.
Många av oss som har utbildat oss till "svenska-/SO-lärare" har gjort det eftersom det gör en mer attraktiv än om man bara skulle ha läst två SO-ämnen, eftersom det ute på högstadierna har lästs SO i block. Man har till och med fram till och med förra läsåret (även nuvarande läsår för de som går i klass 9) kunnat satt ett samlat betyg i SO. Personligen så läste jag svenska av taktiska själ, SO-ämnena är roligare att undervisa i. Den här reformen är med andra ord – milt sagt – inte helt genomtänkt.
Så frågan är: Vad fan ska jag jobba med efter år 2015 då övergångsperioden har gått ut?
EDIT: Efter att ha kollat på mitt studieintyg från universitetet så står det faktiskt "Lärarexamen grundskolans senare år Svenska-Historia-Geografi", vilket innebär att jag kommer att få behörighet för geografi också, trots att det saknas 15 hp. Problemet kvarstår dock med religionen och samhällskunskapen.
*Benämningen på de olika stadierna har varierat genom åren, men jag menar år 1-3, 4-6 respektive 7-9 med låg-, mellan- respektive högstadielärare.
**Från Skolverkets hemsida, behörighetsnyckeln är den jag länkar till i inlägget:
Vad krävs för att jag som SO-lärare ska bli behörig i alla SO-ämnena?
Det ska framgå av ditt examensbevis att du läst alla fyra SO-ämnen (samhällskunskap, historia, geografi och religionskunskap) som enskilda ämnen eller att du blockläst SO som ämne. Detta gäller då du har SO-inriktning i din examen. Om du kompletterar din behörighet och läser in ytterligare SO-ämnen, som du inte redan har i din examen, finns fastställda poänggränser i en behörighetsnyckel som Skolverket tagit fram.